Albino-kreeftjes, worstelen, wijn en Britten ๐Ÿคท๐Ÿผโ€โ™€๏ธ๐Ÿ˜‚

15 maart 2023 - Lanzarote, Spanje

Buenos noches chicos ๐Ÿ™‹๐Ÿผโ€โ™€๏ธ

Vrijdag in de grotten van jameos del Agua hebben we eerst even lekker een drankje gedaan voordat we de grotten in gingen. In de grotten zat water met heel veel kleine Albino-kreeftjes. Dat was heel bijzonder om te zien. Alleen ik kon me een beetje boos maken om toeristen die foto's met een flits maakten. Het lijkt mij dat het schadelijk kan zijn voor die kreeftjes. Maargoed stond nergens een bord erover, dus zal misschien niet, maar toch kon ik me daar een beetje door laten opwinden. Na de grotten zijn we naar haria gegaan om even wat te eten. Dit was een klein dorpje en er was niet veel te beleven. Alleen dat we precies op een hoek van de straat zaten, dus zagen veel auto's 100 keer langsrijden, omdat ze niet wisten waar ze naar toe moesten. Dit was af en toe wel grappig. Na het eten gingen we naar een uitkijkpunt. Hier vandaan kon je het eiland La Graciosa zien. Toen we boven op de uitkijkpunt kwamen zagen we allemaal wolken voorbij vliegen en er stond een flinke wind. Dus op het uitkijkpunt stonden we in de wolken en was het uitzicht minder dan we hadden verwacht. Maar alsnog kon je La Graciosa zien en dat was wel echt grandioos en prachtig. Na een paar foto's maken, gingen we terug naar Orzola. Ik had een keer zin om te koken, dus hadden gewoon boodschappen gedaan. Ik had penne met roomkaas, ham en groentes gemaakt. Na het eten hebben Ricardo en ik nog een paar spelletjes gedaan en toen gingen we naar bed toe.ย

Zaterdag gingen we met de eerste boot om 8 uur naar het eiland La Graciosa. We hebben lekker op het eiland ontbeten en daarna zijn we een wandeltocht gaan doen. We hebben 18 km gewandeld in echt the middle of nowhere. Dit was een heel apart gevoel. We hebben velen bijzondere plekken op het eiland ontdekt. We wouden rond 1 uur de boot pakken terug naar Lanzarote, maar er ging pas weer een boot om half 4. Dus we hebben een paar biertjes gedronken op een terrasje en ik heb nog even afgekoeld door met mijn benen de zee in te gaan. Om half 4 namen we de boot en gingen we naar onze volgende bestemming. We gingen naar Nazaret toe. Dit is een dorpje die vooral vol zit met Britten die hier op vakantie gaan. We hadden dus onze spullen in de kamer gedaan, even gedoucht en toen kreeg ik ineens een berichtje dat we in de verkeerde kamer zaten. Dus moesten weer alle spullen inpakken en verhuizen naar het andere appartement ๐Ÿ˜‚. Ook weer lekker handig. 'S avonds gingen we eten in San Bartalome en daarna naar een worstelwedstrijd. Dit was typisch van kanarische eilanden. Dit was dus speciaal om te zien en heel lokaal. We hebben eerst een wedstrijd gekeken van jongeren om 8 uur en om 9 uur een wedstrijd van wat ouderen. Soort jongensteam en herenteam. Het was echt onwijs spannend bij de heren, omdat het 11-11 stond en er spelen per team 12 worstelaars mee, dus als je ze allemaal wint heb je 12 punten. Dit was dus heel interessant, spannend en we zitten al te denken om misschien nog een dag een wedstrijd te kijken. Het is ongeveer elke donderdag, vrijdag en zaterdag. Daarna gingen we in Nazaret lekker naar bed toe.

Zondagochtend zijn we naar de markt in Teguise gegaan. Dit is elke zondag en echt mega groot. Het was ook vol met mensen. Ik denk dat we de afgelopen dagen niet zoveel mensen meer hadden gezien hahah, dus het viel extra op. Hier hebben we wat rondgelopen, maar merkten al snel dat het echt heel warm was. Ik denk rond de 32 graden. Bij de volgende bestemming in San Bartalome hadden we een zwembad. Toen we dus daar aankwamen hebben we heerlijk eventjes afgekoeld en zijn lekker in de zon gaan zitten. S'avonds zijn we naar een leuke en lekkere pizzeria geweest. Na het eten hebben we nog lekker even gerelaxed en daarna zijn we naar bed gegaan.

Maandagochtend zijn we naar onze volgende bestemming gereden in La Asomada. Dat was op loopafstand van de wijngaarden. We hebben dus lekker een wijndagje gehouden. We hebben eerst bij Rubicon een wijnproeverij gedaan en een rondje door hun museum. De 4 wijnen die we hadden gedronken hadden allemaal een andere smaak dan normaal, beetje rokerig of meer naar soort vlees. We hoorden ook over Rubicon dat die een beetje anders was dan normaal met andere smaken. Na Rubicon gingen we naar de overkant, een andere wijngaard genaamd La Geria. We waren een paar minuten voor 2 uur en konden gelijk aansluiten bij een Engelse rondleiding over de wijngaard heen. We kregen alle informatie hoe dat te werk ging. De druivenbomen zitten in een soort kuil van kleine lavasteentjes en boven de kuil een klein muurtje om dus de wind tegen te houden. Het kan hier best hard waaien. Na de rondleiding hebben we nog 3 wijntjes gekregen met hapjes, dit hadden we helemaal niet verwacht eigenlijk, dus was wel een mooie verrassing uiteindelijk. Het waren uiteindelijk ook heerlijke wijntjes. Daarna zijn we naar de volgende wijngaard gegaan en hebben we weer een wijnproeverijtje gedaan. Deze bestond uit 3 wijntjes en hierbij hadden we een hapjesplank genomen. Ik voelde de wijntjes wel zitten en was een beetje teut hahah. Het waren niet echt bijzondere wijntjes. Bij de vierde wijnproeverij (weer een andere wijngaard) kregen we 4 wijntjes in shotglaasjes. Dit was echt een lokale wijngaard en de man & vrouw van wie de gaard was kwam steeds met ons praten en ook anderen die een wijntje kwamen drinken. Er waren ook veel toeristen die voor de wijngaard stopten, midden op de weg, om foto's te maken. Dus dan werden die man en vrouw heel boos en zeiden ze ook super irritant, zo komen er steeds 40 stuks toeristen per dag. Ze begonnen ook te schreeuwen dat ze weg moesten enzo hahah. Heel gek maar heb toch best veel gehad aan de 2 jaar Spaans die ik heb gehad op deze opleiding. Ik kan veel dingen verstaan en af en toe een woordje delen. Dit komt ergens wel goed uit en ik oefen het ook wel door in het Spaans dingen te vragen of te bestellen. Na de vierde wijnproeverij gingen we er toch nog 1tje doen, waarom ook niet, het was onze wijndag en waren auto-vrij ๐Ÿ˜‚. De vijfde wijnproeverij was bij een restaurant, dus we deden eerste de proeverij en gingen daarna naar het restaurant om te eten. Het was best een luxe restaurant en ik was erg melig en aangeschoten haha. Het personeel en Ricardo moesten hier best om lachen. Na het eten zijn we naar het appartement gelopen. Het was ongeveer een half uur lopen en echt onwijs koud. We hadden niet verwacht dat we tot s'avonds wijn zouden drinken en in de kou terug moesten. Eenmaal thuis aangekomen was mijn telefoon leeg en we hadden de code nodig om de deur te kunnen openen. Gelukkig waren er op dat moment 2 Belgische vrouwen buiten aan het koken en kon ik mijn telefoon even in hun appartement opladen. Hierdoor konden we de toch de deur openen en naar binnen. We kregen ook een pan eten van ze. Ricardo legde dit op zijn schoot en kwamen er snel achter dat de pan zwarte vegen afgeeft dus heel zijn broek was zwart ๐Ÿคฆ๐Ÿผโ€โ™€๏ธ. We hebben ieder geval wel veel gelachen en gingen daarna slapen.

Vandaag (dinsdag) zijn we gaan ontbijten in Yaiza. We hadden heerlijke broodjes ontbeten. Om naar de wc te gaan had je dus een sleutel nodig, dus die nam ik mee en 3 keer raden. Hij viel ineens in de wc toen ik wou doortrekken ๐Ÿคฆ๐Ÿผโ€โ™€๏ธ. Dus ik gaf de sleutel snel terug en dacht gaaaaan.. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ ik heb hem natuurlijk wel gewoon onder de kraan omgespoeld hoor hahah. We gingen na het ontbijten door naar het nationaal park Timanfaya. Helaas was de wachttijd om een tour te krijgen met de bus 45 min. We hebben besloten om het dan morgenochtend te doen, scheelt misschien wachttijd + hebben we heel de ochtend. We zijn dus direct doorgereden naar onze volgende bestemming in Tias. Dit is weer een bestemming met zwembad, woehoee en hier blijven we 3 nachten. Nadat we onze spullen in het appartement hadden neergelegd zijn we naar Puerto del Carmen gegaan. Dit is een hele bekende en mooie stad naast het strand. Wat hier opviel is dat er veel Irish pubs zijn en echt onwijs veel Britten. Overal waar je loopt hoor je alleen maar dat Britse accent. Na 1 biertje en lekkere lunch zijn we terug naar het appartement gegaan. Ik heb even een duikje genomen in het zwembad en toen hebben we ons opgefrist. We zijn met de bus naar Puerto del Carmen gegaan om een paar drankjes te doen en avond te eten. We hebben lekker McDonalds gegeten, oepsie ๐Ÿ™ˆ. Na 2 biertjes zijn we weer terug naar het appartement gegaan met de bus. Nu zijn we even aan het relaxen en we gaan zo slapen om morgenochtend naar Timanfaya te gaan en het vulkanische gebied te ontdekken.ย

Ohja ik was nog vergeten te vertellen dat we afgelopen donderdag ook nog bij een soort piratenmuseum zijn geweest. Deze was wel helaas gesloten, maar er was echt een prachtig uitzicht vanaf alle kanten op de berg. Dit was ook wel echt een wandeltocht om daar te komen. En nog een grappig feitje is dat je hier op de meeste plekken geen wcpapier in de wc mag gooien en doortrekken. Ik wist niet waarom dat was en nja eigenlijk nog steeds niet, maar ik had op internet gelezen dat in Griekenland dat ook niet mag omdat de pijpleidingen te klein zijn en lastig aan te leggen doordat er veel gesteente ondergronds ligt + weinig geld. Ik denk dus zomaar dat het hier dezelfde reden is ๐Ÿคท๐Ÿผโ€โ™€๏ธ. Als jullie het weten, vertel het me haha en anders zal ik het hier een keer vragen.ย

Nou slaaplekker en tot de volgende, adios ! ๐Ÿ™‹๐Ÿผโ€โ™€๏ธ

Fotoโ€™s

1. Biljana:
    15 maart 2023
    Wat een leuk verhaal met veel belevenissen. Ik wist niet dat Lanzarote zo veel te bieden heeft.
    Net opgezocht waarom je wc papier in Spanje niet mag doorspelen.. De pijpleidingen in deze land zijn vaak erg smal waardoor ze snel verstoppen en de pot overstroomt. ๐Ÿซฃ
    Veel plezier verder en ik wacht met nieuwsgierigheid op jullie nieuwe reisverhalen!๐Ÿฅฐ
  2. Simona Kosanovic:
    23 maart 2023
    Jaa het was echt geweldig ! Lanzarote had indd echt veel te bieden ๐Ÿ˜Š aah vandaar, zoiets had ik zelf ook al gelezen. Nou hij staat erop, dus je hoeft niet langer te wachten hihi ๐Ÿฅฐ
  3. Mevr.H.P. de Leeuw:
    15 maart 2023
    Simonaa, Dank voor een heel uitgebreide verslaglegging. Ja het is een prachtig gebied en voor elk wat wils. Jaren geleden heb ik een soort gelijke trip gedaan en ben verder 3 weken op Madeira geweest. Schitterend eiland en niet alleen bloemen, ook de rijstvelden aan de andere kant van de stad. Prachtig gelegen, schitterende kleine kerkjes en in Montana met de rieten sledes naar beneden geweest. Funchal is een leuke en voor de toerist een heel bekend stadje. Genieten alom, maar ook de eilanden groepen er om heen is bijzonder. Dank en maak vele fotoยดs , het is daar nog niet helemaal bedorven.
    Hart. groet, (H.P.de Leeuw)Lenie'
  4. Simona Kosanovic:
    23 maart 2023
    Jaa het is echt geweldig. Dat uitgebreidde zit echt in mijn aard, zo ben ik ook in het dagelijkse leven hahah. Ooh dat klinkt geweldig! En dat was dan in Madeira, de rijstvelden en Montana met rieten sledges?
    Groeten
  5. Marian.:
    17 maart 2023
    Wat een heerlijk genieten voor jullie. En wat een heerlijke voorpret voor ons. Wij gaan naar Puerto del Carmen. En inderdaad, de rioolbuizen zijn te smal voor het wc papier. Heb het op Lanzarote nog niet meegemaakt maar in Griekenland weten we niet beter. Moeten we thuis weer wennen om het gewoon te laten vallen, haha! Geniet nog maar even saampjes.
  6. Simona Kosanovic:
    23 maart 2023
    Haha dat kan ik wel geloven ! Ooh wat leuk dat jullie in Puerto del Carmen verblijven. Wel veel Britten zitten daar hoor (denk te overwinteren). Jaa was voor mij ook even apart toen ik thuis kwam om weer toiletpapier in de toilet te gooien hahah. Dat genieten hebben we zeker gedaan ๐Ÿ˜Š
  7. Mevr.H.P. de Leeuw:
    23 maart 2023
    Simonaa, heb ik reeds gegeven, maar hoop de foto's te zien, maar weet niet goed hoe een en ander verder werkt met een systeem van de PDF. Dus nog niets gezien, wel al verder ge upload. Groet. HPL>39