Excursie Golden Circle en sneeuwscooterrit

28 december 2023 - Reykjavík, IJsland

Góðan daginn allemaal!

Afgelopen dinsdag (26-12) toen we aan het wachten waren op de bus voor de excursie, waren wij niet de enige. De hele halte stond vol met mensen die een bepaalde excursie hadden. Iedere keer als er dus een bus kwam liep iedereen daar naartoe om te kijken of dat de juiste bus voor hen is. Het was wel een grappig moment, iedereen steeds heen en weer lopen met koffers, rugzak of wat iemand ook bij zich had. Er waren blijkbaar ook excursies van meerdere dagen of dagtrips. Toen we eenmaal in de bus zaten werden we afgedropt bij een busstation waar we ook nog even de juiste bus moesten vinden. Deze bushalte had ook vele bussen die naar verschillende excursies toe gingen. Toen we in de bus zaten reden we eerst naar een uitkijk van een national park genaamd 'thingvellir'. Er was alleen niet veel te zien, omdat het best hard aan het sneeuwen was waardoor de lucht net zo wit was als de sneeuw. Het was tijdens het rijden ook best gek, want leek alsof we in het niets reden. De tweede locatie waar we naartoe gingen was de natuurlijke geisers. Hier hebben we gezien hoe de aarde zelf stoom omhoog blaast. Dit was erg indrukwekkend en het was intussen ook helder en gestopt met sneeuwen, dus konden we het goed aanschouwen. Na de geisers zijn we als derde locatie naar de waterval 'Gullfoss' geweest. Dat was echt prachtig met al dat ijs in het water. Deze drie locaties worden ook wel samen de Golden Circle genoemd. Na de Golden Circle gingen we met een soort monstertruck naar een andere plek toe om te rijden op een sneeuwscooter. De monstertruck was een soort vrachtwagen, wij zaten bovenin in de container gedeelte en de chauffeur beneden in de cabine. Het was echt mega koud in die truck en je kon ook bijna niks buiten zien door het harde gesneeuw. De rit zou ongeveer een half uur duren, maar door al het sneeuw, ander verkeer en zaten ook meerdere keren vast duurde de rit 1,5 uur. Het was best een lange en intense rit dus. Uiteindelijk aangekomen op basecamp, zoals zij het noemden, kregen we een dikke overall aan die we over onze jas en alles heen moesten doen met een helm, schoenen en handschoenen. Ik voelde me net een astronaut haha en dan ook nog in al die sneeuw. We gingen de sneeuwscooter op en Ricardo mocht van mij rijden, vond het allemaal best spannend ook. Dus ik zat lekker achterop. We hebben een groot rondje gedaan. Het leek net alsof we door een grote woestijn reden, maar dan door de sneeuw. Het was echt wel bijzonder en spectaculair. Na de rit toen we onze pakken uit deden was het echt mega koud, brr. We gingen daarna weer terug in de monstertruck. Gelukkig duurde deze terugweg 45 min ipv 1,5 uur. Het was echt een hel terugrit, want het was weer super koud en er kwam zelfs sneeuw naar binnen via de ventilatie. We kwamen weer best laat aan bij onze originele bus, maar gelukkig zei de reisgids dat we nog even naar het toilet mochten en wat warms te drinken mochten halen. Hier hoefden we niet lang over na te denken. Heerlijk thee en koffie gehaald en in de warme bus gestapt. Het zou nog 2 uur duren voordat we terug in Reykjavik waren, dit kwam vooral door de weersomstandigheden, dus het sneeuw. We waren er rond 9 uur, terwijl de excursie eigenlijk rond 6 uur zou eindigen. Toen we de bus uitstapten zijn we in het hotel ons nog even gaan opfrissen en opzoek gegaan naar eten. We hadden heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant. Het was half 10 toen we aankwamen en we zagen dat ze aan het opruimen waren. We twijfelden dus of we nog wel mochten eten, maar ze lieten ons naar binnen en het restaurant zou om 10 uur sluiten. De ober was aardig geïrriteerd kon je wel merken. Steeds zuchtend onze bestelling opnemen en glazen wegruimen. Uiteindelijk was hij wel wat aardiger (misschien ook omdat we minder vervelende gasten waren dan verwacht). Om 10 uur gingen ze dan ook echt dicht, maar goed we stond rond 5 over 10 ook wel buiten. Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan om lekker te slapen. We waren echt helemaal kapot.

Ik zal vanavond het verhaal van gisteren delen. Zijn nu onderweg naar het vliegveld toe, maar ik gun jullie ook alle rust van al het lezen 🤪.