De laatste dagen in Lanzarote

23 maart 2023 - Dordrecht, Nederland

Hola todos 🙋🏼‍♀️

Vorige week woensdag (15 maart) zijn we rond half 9 naar het vulkanische gebied, Timanfaya gereden. Onderweg er naartoe nog even ontbijt gehaald bij een tankstation. Toen we aankwamen was het nog niet heel druk en konden we gelijk doorrijden om vervolgens de bus in te stappen met een reisleider. We reden door de vulkanische gebieden heen en onderweg vertelde een automatisch bandje over wanneer het allemaal was gebeurd en andere dingen over de geschiedenis van Timanfaya. Dit was heel interessant. Toen de bus ons afzette, konden we rondlopen en zagen we dat in een gat in de grond het heel warm is (dus eigenlijk dat de binnenste van de aarde brandde). Zo deden ze er bossen hooi in leggen en zag je om de minuut dat het hele bosje in brand stond. Het kon daar binnen wel 380 graden zijn. En ze hadden ook een bbq die boven zo een gat hing. Zo kun je dus kippetjes van de bbq proeven die gebraden zijn door de binnenste van de aarde. Echt bizar eigenlijk. En er was ook een gat waar ze een emmer met koud water in gooiden en dan kwam het als een wolk stomend naar buiten (een soort geiser). We hadden best vroeg alles van het vulkanische gebied gezien, dus reden naar Playa Blanca toe. Daar hadden we een basketbal gevonden in een kinderhal, dus hebben denk wel €10 ermee verspeeld. Dit vonden wij natuurlijk harstikke leuk 😂. Alleen het lukte ons niet om de highscore te halen, dat was wel onze doel ☹️ en eigenlijk ook wel een beetje verslavend was het. Na het basketballen hebben we lekker geluncht met wraps en zijn daarna doorgereden naar Playa de Papagayo. De weg er naartoe was echt afschuwelijk, maar moesten daar wel €3 tol voor betalen hahah 🤷🏼‍♀️. Uiteindelijk was het die slechte wegdek en ons geld echt wel waard. Het was echt prachtig om te zien en kreeg helemaal behoefte om de zee in de gaan. Helaas hadden we onze zwemkleding niet meegenomen. Na Playa de Papagayo zijn we terug naar ons appartement gereden en hebben even een dutje gedaan. S'avonds gingen we naar Playa del Carmen met de bus om avond te eten en een paar biertjes te drinken.

Donderdag hebben we een heerlijk stranddagje gehouden in Playa del Carmen. We zaten lekker op een ligbed, hebben spelletjes gespeeld, met een voetbal gespeeld, de zee in geweest en een paar biertjes gedronken. Er was ook in de middag een doedelzak-band ofso, dus dat was fijne achtergrond muziek (voor mij dan, Ricardo kon er niet zo van genieten 😂). In de ochtend hadden we trouwens ontbeten bij een soort thee-huisje. Het had een Engelse, maar ook Belgische uitstraling. Het bleek ook dat de eigenaar half Brits en half Belgisch was. Zo konden we broodje smoss bestellen, dit was echt om van te smullen (dit zijn hele bekende broodjes in België). Na onze stranddag hebben we ook avond gegeten in Playa del Carmen. We zochten een terras waar Feyenoord werd uitgezonden. Helaas speelde ook Engeland tegen Spanje, dus was dit lastig om te vinden. We hebben wel bij een restaurant gezegd dat we willen komen eten als ze Feyenoord willen uitzenden. Dit wouden ze voor ons doen, dus dat was top. Dus hebben lekker gegeten met Feyenoord op een beeldscherm en het was zelfs 7-1 geworden 🤪. Na het eten zijn we gaan mini-golven. Ricardo had gewonnen, woehoee 🎉. Daarna zijn we nog een biertje op een leuk terras gaan doen, genaamd the Drunken Monkey. Na het biertje namen we de bus naar huis terug. Ik ben direct in slaap gevallen door de biertjes, oepsie 🙈.

Vrijdag moesten we om 11 uur weer uitchecken. We zijn naar Playa Honda gereden. Dit was een plek tussen Playa del Carmen en Arrecife in. Hier hebben we lekkere broodjes ontbeten en toen hebben we een wandeling gedaan. We zijn gaan lopen naar het vliegveld toe, zo kon je de vliegtuigen van dichtbij zien opstijgen en zowat boven je hoofd zien landen. Dit was heel indrukwekkend, maar het stonk wel zeg 🤢. Na de vliegtuigen van zo dichtbij gezien te hebben, reden we naar Arrecife toe. Hier was onze volgende slaapplek. We konden eigenlijk pas vanaf 4 uur inchecken en we waren er om 3, maar we hadden geluk. Onze kamer was direct klaar om in te gaan. We hadden dus even lekker in het appartement uitgerust. Daarna zijn we gaan avondeten bij La Rustica. Dit is een soort Italiaans restaurant en was echt heerlijk. Na het eten zijn we naar de bar toegegaan waar je een tapa krijgt bij elke drankje die je besteld. Om 11 uur gingen ze sluiten, dus wij besloten ook om naar huis te gaan en te gaan slapen.

Zaterdag zijn we met de auto gaan rondrijden. Ik had van Ricardo voor kerst een spel gekregen. Dit spel zat vol met kaarten die je tijdens een roadtrip kunt gebruiken. Hier staat op welke kant je op moet gaan, zoals 'neem de eerste afslag bij de volgende rotonde', 'rij richting het Westen' of 'sla rechtsaf bij de volgende splitsing'. En er waren ook kaarten om meer over elkaar te weten te komen, zoals 'wat zou je doen als je 1 miljoen euro zou hebben?', 'wat hoop je bereikt te hebben over 10 jaar?' of een opdracht; 'noem op wat je ziet en de volgende speler ook, maar dan met de laatste letter van het vorige woord'. Door dit spel zijn we op verschillende plekken gekomen waar we nog niet waren geweest zoals Puerto Calero. Dit was een plek aan een haventje met allemaal terrasjes en winkeltjes. Ze hadden deze plek ontwikkeld om veel toeristen aan te trekken, maar dit is maar deels gelukt. De volgende bestemming waar we kwamen was een groot lava-veld (nu natuurlijk wel opgedroogde lava😂). Dit was echt speciaal om gezien te hebben. Tussendoor stopten we nog in vele dorpjes, maar merkten al gauw dat het niks was en reden dus direct door. We kwamen dus als derde bestemming weer terecht in Teguise. We moesten bij het eerste lokale bedrijf iets lekkers halen. We hadden dus bij een restaurant gegeten met echt geweldig eten. Je merkte ook dat het heel lokaal was door de mensen die er zaten te eten. Na het eten reden we terug naar ons appartement in Arrecife. Ik had even lekker een dutje gedaan en toen gingen we naar een cocktailbar om een drankje te doen. We hadden door de stevige lunch ook niet veel honger om avond te eten. Hier had ik een paar cocktails gedronken en Ricardo een paar biertjes. Daarna gingen we terug naar ons appartement toe om een paar spelletjes te spelen en een glaasje wijn te drinken (uit de fles die we van de wijngaard hadden in La Geria). Onderweg naar het appartement toe zijn we langs een paar clubs gegaan om te kijken of we goed konden stappen in Arrecife. Helaas waren ze allemaal aardig leeg en door onze nieuwsgierigheid zijn we in een bordeel geweest. We hadden dit pas door toen we weer buiten stonden, oepsie 🤭. Na een glaasje wijn in ons appartement gingen we toch nog een kijkje nemen om te stappen. We gingen dus naar de haven toe (daar stonden ook veel barretjes en uitgaansgelegenheden). Uiteindelijk was dit heel gezellig, er waren 3 barretjes naast elkaar met verschillende muziekstijlen. De 1 was Spaanse reggaeton, de andere Spaanse salsamuziek en de derde was house muziek. We zijn in alle 3 geweest, maar zijn uiteindelijk langer gebleven in de Spaanse reggaeton (ik hou van deze muziek 🥰). Na een paar drankjes en dansjes gingen we naar huis toe om lekker te slapen.

Zondag werden we abrupt wakker om 9 uur doordat een alarm afging van een auto. Ik raakte aardig in paniek, omdat ik bang was dat het onze auto was die we hadden geleend. We besloten ons dus aan te kleden en direct de auto op het vliegveld in te leveren (dat alarm was dus niet van onze auto). Op het vliegveld aten we gelijk een broodje als ontbijt en we gingen met de bus terug naar het appartement. Ik heb nog heerlijk even een dutje gedaan en in de middag hadden we McDonalds besteld. Daarnaast ook voetbal gekeken. Feyenoord tegen Ajax speelde, dus Ricardo was weer luidt aan het juichen met zijn Feyenoord-shirt aan (Feyenoord had dus gewonnen 😂3-2). Na de voetbal zijn we even over de boulevard gaan wandelen. Het was uiteindelijk echt heerlijk weer, de dagen ervoor was het best winderig en daardoor wat frisser. We liepen dus deze dag in onze lange broek en trui rond (alsof het winter is😂). We hebben nog een drankje gedaan op een terrasje en zijn toen weer gaan eten bij La Rustica. We hadden heerlijk pizza gegeten. Na het eten zijn we naar het appartement gegaan om onze koffer goed in te pakken en te gaan slapen.

Maandag om kwart voor 8 in de ochtend stond onze taxi al klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Hij was er al 10 min van te voren, dus dit was echt top. De vlucht naar huis en alles was helemaal top gegaan. Alleen het wachten op de koffers duurde weer aardig lang op Schiphol en met de auto naar huis (omdat we in de file stonden). Dit was dus het einde van de vakantie. Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van onze avonturen. Vanaf maandag ga ik 5 maanden stage lopen, dus wanneer mijn volgende reis gaat zijn durf ik niet te zeggen. Wie weet dat we tussendoor nog een klein reisje maken of een weekendje weg gaan. Jullie zullen het vanzelf weer zien verschijnen. Ik zal ook proberen zo snel mogelijk de foto's erop te zetten van Lanzarote.