Kerst in IJsland 🎄☃️

26 december 2023 - Reykjavík, IJsland

Góðan daginn,

Zondag (24-12) zijn we rond 6 uur in het hotel aangekomen. Het vliegen ging eigenlijk wel gewoon goed en heb nog even met het meisje gepraat die naast ons in het vliegtuig zat. Ze zou doorreizen naar New York toe, omdat haar vriend daar zat. Dus ze stapte over in IJsland. Verder hebben we geen vulkaan gezien vanuit het vliegtuig helaas en sinds we er zijn ook niks van meegekregen.

Vanaf het vliegveld gingen we met een bus naar het centrum van Reykjavik toe. Onderweg er naartoe deed het landschap en hoe alles eruit zag ons denken aan Lanzarote. Veel niks, maar ipv zand lag er sneeuw, daarnaast af en toe een stadje. Toen we aankwamen bij het hotel hadden we best veel honger, dus besloten om ergens wat eten te halen. Er was gelukkig wel een winkel open genaamd 10/11, lijkt een beetje op 7/11 wat je in Amerika, Australië en Denemarken hebt. Zo een supermarkt die 24/7 open is, zelfs tijdens feestdagen, dus dat was top. We hadden om half 9 bij een restaurant gereserveerd, dus was wel lekker om de tijd een beetje te kunnen overbruggen door iets kleins uit die supermarkt te eten. We hebben vooral met het eten even gerelaxed en bij zitten komen van de reis. Rond 8 uur gingen we naar het restaurant. Dit hadden we 3 maanden van te voren gereserveerd, omdat we wisten dat er weinig restaurants open zouden zijn in deze tijd. Aangekomen bij het restaurant, stond er een hele rij te wachten om een plekje te krijgen. Het personeel zei dat we in de lobby van het hotel ernaast mochten wachten en we naar binnen werden geroepen op het moment dat ze dat zeiden. Het liep dus uiteindelijk heel erg uit, dit kwam door de groep ervoor. Het was allemaal erg chaotisch en denk dat we rond 9 uur uiteindelijk aan tafel zaten. Het was een soort buffet van 3 gangen, dus mochten eerst voorgerecht pakken, daarna hoofdgerecht en als laatste nagerecht. Het was echt heeeerlijk eten en eigenlijk voelde het wel kerstig, zo gezellig allemaal eten pakken en muziekje erbij. Alleen waren Ricardo en ik wel heel erg moe, dus hebben wel genoten, maar konden ook ergens niet wachten om te gaan slapen. Denk dat we rond 12 uur klaar waren en weer terug naar het hotel gingen om te slapen.

Gisteren (25-12) werden we heerlijk wakker. Hadden ook lekker uitgeslapen, vooral na een drukke tijd ervoor in Nederland. Alleen het douchen ging iets minder vlekkeloos. In het warme water zit veel zwavel, dus het ruikt naar rotte eieren als het de kraan uitkomt. Ricardo heeft dus kokhalsend gedoucht haha. Het blijkt wel super goed voor je huid te zijn, maar niet drinkbaar en het kan dus ontzettend stinken. Het koude water is overigens wel drinkbaar en komt dan blijkbaar weer uit een andere leiding. Na het douchen en ontbijten gingen we op ontdekking in de stad van Reykjavik. Wat een prachtige gekleurde huizen staan er overal en het is allemaal leuk versierd met kerstversieringen. Het gaf ons een beetje een Oostenrijkse gevoel. We hebben eerst langs het water gewandeld, aan de overkant stonden hele grote, mooie bergen bedekt met sneeuw. Wat een prachtig uitzicht was dat! Daarna wandelden we door de stad. Waren best nog wat cafeetjes en restaurants open. We hebben dus eerst een koffietje gedaan bij een leuk cafeetje. Deze was helemaal versierd met allemaal trollen, slingers en allemaal kleine figuurtjes zoals Gerrit (van SpongeBob), flinestones enz. Maar het meest aparte was het toilet, binnen stond er muziek op van StarWars en waren allemaal figuren van de film aan de muren geplakt. Super gek naar het toilet gaan zo. We zijn verder langs een prachtige kerk gewandeld, waarnaast we een lekkere traditionele hotdog hadden gegeten. Verder hebben we nog even lekker een drankje gedaan bij een ander leuke bar, Ricardo had zin in een whiskey om op te warmen en ik had een lekkere glühwein. We hebben ook even op het ijs gestaan en op onze schoenen soort van geschaatst. Savonds hebben we bij een soort Amerikaanse restaurant gegeten. Een lekkere burger met frietjes. En eigenlijk zijn we ook weer een beetje optijd naar het hotel teruggegaan. Want vandaag gaan we op een 10 uur durende excursie. Dus wouden hiervoor wel uitgeslapen zijn. Nu zijn we dus onderweg, ben heel benieuwd wat deze dag allemaal zal brengen! Ohja trouwens het sneeuwt lekker vandaag, dus wij hebben een witte kerst ☃️

Tot de volgende keer weer. Bless! 🙋🏼‍♀️

1. Erna:
    26 december 2023
    Zo leuk dat we weer een beetje met jullie meereizen. Dankjewel.
    Geniet van jullie witte Kerst! 😘😘
  2. Simona Kosanovic:
    Dankjewel dat doen we zeker! ☃️☃️ En gezellig dat je meereist 😘
  3. Mevr.H.P. de Leeuw:
    Beste Beiden,
    Zo te begrijpen verliep alles redelijk soepel. Maar wel sneeuw en geen warmte bronnen als vulkanen. Hopelijk komt dat nog. Wel begrijp ik een beetje kerstsfeer,nu nog wat rendieren!!.Geniet er van. Groet, HPL.
  4. Simona Kosanovic:
    28 december 2023
    Jaa dat het ging allemaal wel heel soepel inderdaad. Jaa rendieren zou echt top zijn! Dankuwel. 😊
  5. Biljana:
    26 december 2023
    Leuk om uiteindelijk een witte Kerst te kunnen beleven!☃️ En nu hup naar toppunt van deze reis! Veel plezier met jullie excursie en mogen jullie alle wonderen van deze reis met volle teugen beleven! 🥰
  6. Simona Kosanovic:
    Jaaa echt heel leeeukk!! ☃️☃️ Dankjeweel mama, dat hebben we zeker gedaan 🥰