De reis naar Venetië

27 februari 2022 - Venetië, Italië

Goeiemorgen!

Dank jullie wel nog voor alle reacties en leuk dat jullie mee reizen met onze verhaaltjes !

Gisteren zijn we om 6 uur vanuit Rotterdam vertrokken naar Schiphol toe. Dat was best een vroege ochtend 😴. Voor ons allebei ook lang geleden dat we hebben gevolgen, laatste keer was 2 jaar geleden, dus vooral ik vond het wel ergens spannend.

Aangekomen op het vliegveld hebben we lang in de rij gewacht om onze koffer in te checken, denk wel 1,5 uur. Dat eindelijk gedaan, kwamen we best snel door alle beveiliging heen. Onze ID is 0 keer gecontroleerd en het vaccinatie bewijs of iets in die richting hoefden we ook nergens te laten zien. Binnen 1,5 uur waren we met het vliegtuig al in Venetië. We hadden blijkbaar wind mee en geen verkeer tegen (dat zei de piloot).

In Venetië hebben we een soort waterbus gepakt naar ons appartement toe vanaf het vliegveld. Deze waterbus rijdt constant rondjes en dient als een soort bus(heeft een lijndienst), daarom noem ik het ook zo. Daar hebben we ongeveer een uur over gedaan. Al het vervoer gaat hier over het water heen. Polities, taxi's, waterbussen enz. Maar dat is logisch want vanuit het vliegtuig zagen we ook dat Venetië uit een stuk land bestaat en maar met 1 snelweg vastzit aan het vaste land. Het appartement is trouwens heel schattig en gezellig. Als je uit het raam kijkt, kijk je op het water.

Nadat we alle spullen in het appartement hadden gedropt en ons hadden opgefrist, gingen we op zoek naar een lekkere lunch. Het was ongeveer 2 uur in de middag. We gingen uiteindelijk op het terras zitten naast het appartement. Konden we lekker op het water kijken, mensen kijken en zaten we in de zon. Het is hier trouwens ook carnaval, maar op een andere manier. Hier hebben veel mensen een glitterachtige masker op met een pruik en/of grote ouderwetse jurk. En er zijn ook mensen die gewoon een kostuum aanhebben zoals in Nederland. Hier lopen ze alleen echt rond en staan ze in groepjes bij elkaar. Het is niet dat er allerlei feesten zijn zoals in Nederland het geval is. Maargoed we hadden dus genoeg te zien vanaf het terras. Ricardo heeft tortellini met ham en kaas genomen om te lunchen en ik bruschetta met allerlei groenten erop. Dat was heerlijk. En daarnaast een lekker biertje, deze werd geserveerd in een laarsglas.

Na het lunchen merkten we dat we moe waren van het reizen dus besloten om lekker even te gaan liggen. We hebben een paar uurtjes geslapen en zijn toen weer op stap gegaan. We liepen richting het San Marcoplein, ons appartement zit daar ook wel in de buurt. Om daar te komen moesten we over allerlei bruggetjes en trappen heen. Wat was het druk, maargoed daar staat Venetië wel bekend om, maar zo druk? Pff, dat was even wennen om weer zoveel mensen om je heen te zien. En het is heel makkelijk om te verdwalen, alles lijkt op elkaar en er zijn zoveel kleine steegjes dat je soms even niet meer weet waar je bent of erachter komt dat we een rondje hebben gelopen 😂. Op het San Marcoplein stonden veel mensen in kostuums en werden daar veel foto's van gemaakt. We kregen wel honger dus zijn opzoek gegaan naar een lekker restaurantje, deze was toevallig ook Italiaans haha. Daar heeft Ricardo lasagna gegeten en ik spaghetti Aglio e olio. De lasagne was niet te vergelijken met die in Nederland, zo lekker vond Ricardo het. En de spaghetti van mij was zo smaakvol, dus hebben heerlijk genoten van het eten. Veel mensen drinken hier trouwens ook spritz Aperol of spritz Campari, dus hier waren we ook nieuwsgierig naar. Dit was ook wel echt een lekker drankje.

Na het eten zijn weer wat gaan rondlopen en kijken wat er allemaal te beleven is in de stad. Venetië heeft wel wat van lichtjes, maar het is niet dat de stad echt mooier is als het s'avonds is. Ieder geval wat we tot nu toe hebben gezien, dit is ook nog maar dag 1 geweest. We zijn tijdens het rondlopen nog bij 2 terrasjes gaan zitten en aan het genieten van de langslopende mensen en het mooie blauwe water. Je krijgt hier ook bij elk drankje dat je drinkt of alles wat je wilt bestellen, altijd wat extra's. Vooral stokbrood, dus soms 2 tot 3 gesneden stokbrood stukjes met ham of iets anders erop. Vaak moet je daarvoor dan ook betalen, zonder dat je dat hebt besteld. Er was ook een enkele keer dat we het er gewoon bij kregen. Maar grappig dat ze dit standaard hier bij doen.

Uiteindelijk gingen we rond 12 uur slapen en gaan we nu lekker ontbijten en onze nieuwe dag starten.

Addio !

1. Evert&Manuela:
    27 februari 2022
    Ik krijg ook trek in al dat lekkere eten. Superleuk om te lezen en ik ben benieuwd naar de foto’s.
  2. Simona Kosanovic:
    28 februari 2022
    Nou misschien nemen we wel een receptje van hier mee en laten we het je proeven ! 🤪
  3. Erna:
    27 februari 2022
    Zo leuk om te lezen. Ik herken ook wel dingen in je verhaal. Ik was er in 2013. Fantastisch daar. Geniet samen!!
  4. Simona Kosanovic:
    28 februari 2022
    Ooh grappig dat je wel een beetje hetzelfde herkent ! Dankjewel, gaat goedkomen ! 😊
  5. Mevr.H.P. de Leeuw:
    27 februari 2022
    Simone, Herken je verhaal maar denk dat het voor mij al heel lang geleden is. Was van Amsterdam naar Venetië, om vandaar per Cruise boot de Griekse eilanden te gaan doen. Dat was een van mijn eerste grote reizen. Vanaf inscheping Venetië naar Corfu en dan naar Piraeus etc. 17 dagen. Deze reis werd voor het eerst georganiseerd door het blad de Libelle. We hebben echt toen genoten van twee dagen Venetië, dus "Gondelieren" en op het San Marco plein en Venetiaans glas werk kopen. Geweldig.Prachtig weer en veel toen ook al toeristen. Nu wordt dat aan banden gelegd. Bedenk dat we toen, all inclusive voor 495 gulden incl. vliegreis deze grote toer maakten. Ja, goede oude tijd. Aan boord van het grote cruise schip, waren we maar met 60 Nederlanders, 400 Engelsen en 250 Duitsers in een woord geweldig!!!
  6. Simona Kosanovic:
    28 februari 2022
    Oooh waauw, nee dat kan ik me niet voorstellen ! Dat is heel goedkoop vergeleken met nu. En klinkt als een geweldige reis. Hopelijk komen door deze verhalen herrineringen ervan weer naar boven 😊
  7. Biljana:
    27 februari 2022
    Leuk om te lezen! Een fijne herinnering voor mij! Ik was daar in 1990. Geniet jullie van al leuks en lekkers dat Venetië te bieden heeft!😘😘
  8. Simona Kosanovic:
    28 februari 2022
    Ooh woow dat is ook al een lange tijd geleden ! Dat doen we zeker, met volle teugen ! 😘😘
  9. Marica:
    27 februari 2022
    Da vam bude ljepo onako kako ste planirali, da se ljepo provedete i da uzivate u svakom trenutku. Jos pamtim namine slike na Markovom mostu. 😘😘😘
  10. Simona Kosanovic:
    Hvalaa baba, hocemo !! Kad si ti bila u Venetië? 😘😘😘
  11. Marica:
    27 februari 2022
    Ljep provod i puno ljepih dozivljaja. 😘😘😘
  12. Marica:
    Ljep provod, uzivajte 😘😘😘
  13. Predrag:
    28 februari 2022
    Benvenuti a Venezia! Lekker genieten in Liefde en eten(voor mij het lekkerste in wereld)
    op een van het meest romantische plekken op aarde!!!
  14. Simona Kosanovic:
    1 maart 2022
    Dat doen we zeker en extra veel voor jouuu !! 😘
  15. Marian.:
    1 maart 2022
    Leuk dat jullie daar tijdens het carnaval zijn. Vind ik altijd zo mooi, die jurken en die maskers. Foto`s gemaakt? Geniet maar lekker van het mooie Venetië!!!!!
  16. Simona Kosanovic:
    3 maart 2022
    Jaaa ziet er echt geweldig uit !! Niet specifiek van die mensen, want dat doen echt 100en mensen. Maar wel filmpjes van het volle San Marcoplein en af en toe een persoon in zo een jurk met masker in het filmpje. Dat doen we zeker !!!