Back in Ljubljana

12 oktober 2022 - Ljubljana, Slovenië

Dobro vecer!

Donderdagmiddag ben ik uiteindelijk zelf wat gaan lunchen, wat ook even heerlijk was om een beetje bij te komen van alle indrukken. Ook omdat mijn huisgenootje uiteindelijk ergens anders ging eten. S'avonds ging ik samen met Maris (meisje uit Estland) naar de paaldansles. Het was om eerlijk te zijn heel leerzaam, maar ik kwam er al snel genoeg achter dat ik niet lenig genoeg ben en ik ben ook meer een sportieve type ben, dus het elegante past minder bij mij haha. Ik vond het wel leuk om uit te proberen, dus had er plezier in. Het was leuk om een keer meegemaakt te hebben. Het zou daarnaast ook onwijs duur zijn, €50 per maand. Daarna ging ik lekker naar huis toe, eten en slapen.

Vrijdagochtend om 6:45 uur ging ik met de bus naar Triëste (in Italië) samen met Nina (meisje uit Servië). Dit was heel gezellig, maar tegelijkertijd ook onwijs vroeg. Triëste is echt een prachtige stad. We hebben lekker koffietjes gedronken, rond gelopen, paar bezienswaardigheden bezocht en zijn naar een winkelcentrum geweest. We hadden allebei wat spullen nodig, helaas hadden we niks gevonden. Na het winkelcentrum hadden we het eigenlijk wel gezien, dus namen de bus terug. Bij haar thuis aangekomen in Koper heb ik even een dutje gedaan en is zij ook even op haar eigen manier gaan relaxen. Daarna gingen we eten. Elke student heeft dus een app met coupons voor restaurants en andere eetgelegenheden. Hiermee kan je dus voor €2,€3 of €4 een soepje, hoofdgerecht en een salade krijgen. Elke maand krijg je 20 coupons waar je gebruik van kan maken. Nina en ik gingen dus bij een restaurant eten waar je dat kon gebruiken. Er kwam nog een jongen bij ons zitten die toevallig langs kwam lopen en Nina kende. Zo hebben we met onze coupons voor €3,80 gegeten. Na het eten gingen we naar Nina's huis om wat drankjes te doen. We hebben een spelletje Jenga gespeeld maar dan Sushi-jenga. Dit was dus Jenga maar dan moest je met de stokjes een blokje pakken en bovenop leggen, echt wel grappig en spannender dan de normale haha. Er kwam ook nog een Italiaanse jongen die ook met ons een drankje deed bij Nina thuis. Na het spelletje en drankjes gingen we naar een feestje georganiseerd door school. Daar kwamen we meer mensen tegen en hebben we lekker gekletst en drankjes gedaan. Ik merkte aan mezelf dat ik best op was van alle dagen en er jammer genoeg minder van genoot dan ik had gewild. Dus toen iedereen door wou naar de volgende plek, ben ik lekker alvast naar bed gegaan bij Nina thuis.

Zaterdag was er een activiteitendag, ook via school geregeld. Nina en ik waren wat later wakker door de vorige avond haha. We waren denk ik rond half 10 op, terwijl de activiteitendag al om 9 uur begon. We hebben dus snel ontbeten met wat tegenslagen. Ik vind het echt zo top hoe positief Nina kan zijn ondanks tegenslagen. Ze maakte omelet die bijna was aangebrand, koffie die ze maakte spoot helemaal over over haar hele aanrecht en tegelijkertijd belde haar vader, dus ze zei tegen hem ik bel zo terug. De omelet was gelukkig niet aangebrand en konden we eten en over de koffie kon ze alleen maar lachen. Ze was er ook helemaal niet geïrriteerd over en wou alleen maar dat we zo snel mogelijk weg gingen, ondanks dat ze dus ook geen koffie had. We waren rond kwart voor 11 bij de activiteiten op het strand. Er waren ongeveer 30 activiteiten die je moest doen om stempels te krijgen en als je alles had volbracht kreeg je een cadeautje. Hier gingen Nina en ik dus zeker voor. De activiteiten bestonden uit reanimeren van een pop, mediteren, sportactiviteiten, quizen over verschillende onderwerpen, info aanhoren over allerlei onderwerpen enz. Het was heel interessant om overal kennis mee te maken en vooral met dingen waar je nog niks over wist. Het was ook een soort reclame voor de verschillende bedrijven, je kon ook via de activiteiten gelijk inschrijven bij de bedrijven. Na alle activiteiten gedaan te hebben en alle stempels verzameld te hebben, moesten we een nummer trekken en die prijs kreeg je dan toegereikt. Ik kreeg een schoudertas met paar notitieblokken, een potlood, een cd en een t-shirt. Na de activiteiten pakte ik mijn spullen bij Nina en ging ik met de bus naar Ljubljana toe. Daar had ik een hostel geboekt voor een nachtje. Ik was echt kapot, dus ben eigenlijk na een douche direct gaan slapen.

Zondagochtend kwam Ricardo aan vanuit Nederland. Ik wachtte hem op bij de bushalte. Ik was en ben nog steeds mega blij dat hij naar Slovenië is gekomen!! Na zijn aankomst hebben we zijn en mijn spullen bij het hostel gezet die we hadden geboekt. Dit was weer hetzelfde hostel waar mijn mama en ik ook hebben geslapen, we waren hier namelijk heel erg tevreden over. Pas om 2 uur konden we de kamer in, gelukkig konden we wel onze spullen kwijt in het hostel. We hebben wat rondgelopen door de stad en ik liet hem verschillende plekken zien. Zo zijn we naar het Tivoli-park geweest, naar de skyscraper om een koffietje te drinken en de verschillende bruggen in de stad liet ik hem zien. We hebben ook nog lekker geluncht bij een Irish pub met kippenvleugeltjes en uienringen. Het was natuurlijk zondag, dus dat betekent snackdag! Vooral bij Ricardo hahah. Om 2 uur gingen we terug naar het hostel om even uit te rusten. Ricardo had ook heel de nacht niet geslapen, dus die had zeker eventjes rustig nodig. Na aantal uur slapen zijn we gaan eten bij een wokrestaurant. Hier kreeg ik dus ook korting met mijn coupons. In Ljubljana kan ik in veel restaurants de coupons gebruiken. Na het eten hebben we nog even een drankje gedaan in de Irish pub en zijn we lekker naar bed gegaan.

Maandag hebben we lekker uitgeslapen en hebben we ontbeten met burek. De beste van Ljubljana, namelijk bij Olimpija burek. Ricardo had de vleesburek en ik de kaasburek. Ze waren beiden echt heerlijk. Na het ontbijt zijn we wat gaan rondlopen door de stad heen. Het was heerlijk weer, dus hebben genoten van het zonnetje. Als avondeten hebben we heerlijke pizza gegeten, dit was uiteindelijk best een romantisch restaurant. 'S avonds na het eten zijn we wat drankjes gaan doen en uiteindelijk gaan stappen. We zijn eerst bij captain's cabin geweest (een gekke kroeg, beetje onder de grond), hier hebben we wat shotjes gedaan en een drankje. Daarna gingen we naar het parlement pub (hier was ik met mama en de kroegentocht ook geweest). Hier hebben we lekker gedanst en wat drankjes gedaan. Er gebeurde echt zoveel dat er constant wat te beleven was en te zien. Er was een jongen die graag zijn ruimte wou als die ging zitten, dus hij sloeg een jongen uit een groep steeds aan de kant. Die jongen uit de groep ging op een gegeven moment wel een beetje in zijn ruimte staan, dus die jongen begon te trappen en te doen. Een andere jongen uit die groep werd het op een gegeven zat en gooide zijn drankje in die jongen's gezicht. We dachten dat ze gingen vechten, maar die jongen die zijn ruimte wilde werd uiteindelijk naar buiten gestuurd. Nou en zo gebeurden er nog meer gekke dingen. Na het stappen zijn Ricardo en ik terug naar het hostel gegaan, ik denk dat het half 4 was toen we in bed lagen.

Dinsdag hebben we weer uitgeslapen en hebben, zoals onze traditie meestal is na een avondje drinken, ontbeten met McDonalds haha. Na het ontbijten hebben we nog even wat dingetjes gekocht die nodig waren. Zo heb ik badslippers op de markt gekocht en nieuwe schoenen, daarnaast onderbroeken en sokken (Ik had helaas niet genoeg meegenomen vanuit Piran naar Ljubljana 😝). Ricardo had een riem gekocht, deze was hij vergeten vanuit Nederland en die had hij echt nodig. Na het shoppen hebben we even een dutje gedaan in het hostel en zijn daarna uiteten gegaan bij Sestica(een typisch Sloveens restaurant, waar ik eerder met mama had gegeten). Dit was echt weer geweldig, we hadden ook heerlijk een fles wijn gedeeld. We hadden allebei champignonnensoep in brood en Ricardo had kalfsvlees met aardappelpuree en ui en ik had zalm met advocado en ui. Na het eten zijn we naar Romeo gegaan, hier hebben we nog een drankje gedaan. Daarna gingen we naar een ijsjeszaak(Vigo) en heeft Ricardo 2 bolletjes ijs genomen. Trouwens de beste ijsjeszaak in Ljubljana volgens een tourguide haha. Dus Ricardo heeft lekker gesmuld. Daarna zijn we lekker naar bed toe gegaan.

Vandaag zijn we met een georganiseerde reis naar Bled toe gegaan. We waren met z'n 4en, wij en nog 2 mensen uit India, een dochter en vader. Zij kwam hier voor een congres en heeft haar vader meegenomen, hoe schattig 🥰. Ze zijn voor Ljubljana naar Praag geweest en gaan  zaterdag naar Zagreb toe en dan weer terug naar India toe. Met de gids zijn we eerst naar het kasteel geweest die boven op een berg staat. Hier had je een prachtig uitzicht over het Bled-meer. Je kon door het kasteel rondlopen, daar waren allerlei galerijen en interessante dingen van vroeger zoals een ouderwetse printer. Na het kasteel gingen we naar een eilandje die midden in het Bled-meer lag. Hier mochten we wat rondlopen. Dit was ook echt een prachtige plek en het was zo apart dat je dan van onder naar het kasteel kon kijken boven op de berg. Kon even niet geloven dat we daar vandaan kwamen. We gingen naar dat eiland trouwens met een bootje die door een man werd gepeddeld. Het leek op een soort gondel maar dan mega groot en met 2 peddels. Toen we terugkwamen van het eiland zijn we naar een cafe gegaan om af te sluiten met een koffietje en daarbij typisch Bledse taartje. Dit hebben we natuurlijk wel geproefd en ook boven bij de kasteel. De gids zei al dat die bij die cafe beter zou zijn dan bij de kasteel en daar had hij gelijk in ook. Na de koffie en taartje zijn we terug naar Ljubljana gebracht. We waren rond 2 uur terug, dus hebben even uitgerust. Daarna zijn we de stad ingegaan en hebben net lekker gegeten. Ricardo had een heerlijke pasta met kip en ik nacho's met pulled pork.

Tot de volgende keer! Zdravo 🙋🏼‍♀️

1. Evert&Manuela:
    12 oktober 2022
    Jeetje wat een belevenissen allemaal. Maar wel fijn dat jullie zo genieten het lijkt wel een feestje. Blijf vooral genieten en geloven in jullie zelf. Dikkekusssss
  2. Simona Kosanovic:
    24 oktober 2022
    Het is altijd een feestje als we samen zijn hahah en dan hebben we zeker gedaan ! 😊 Dikke kus terug
  3. Erna:
    13 oktober 2022
    Wat had je veel te vertellen, zo leuk om te lezen. Wat fijn ook dat jullie een paar dagen samen kunnen genieten van alles. Dikke knuffel!
  4. Simona Kosanovic:
    24 oktober 2022
    Jaa ik heb bijna altijd wel heel veel te vertellen 🙈 jaa dat was heel fijn. Dikke knuffel terug !
  5. Mevr.H.P. de Leeuw:
    13 oktober 2022
    Op deze manier kom je veel achter allerlei mooie plekjes en er zijn er velen! Daarnaast is het de enige en beste manier om zelf straks uit ondervinding te spreken wat je allemaal hebt kunnen zien en beleven. Goed hoor, en ga er zo echt op uit. Dat is de beste manier om een omgeving maar ook een land te leren kennen. Veel goede momenten. Hart. groeten Mevr.H.P.de Leeuw.(Lenie)
  6. Simona Kosanovic:
    24 oktober 2022
    Jaa dat is zeker waar, dit ga ik zeker ondervinden samen met anderen en alleen! Dankuwel 😊