Veel gebeurtenissen in 1 week

6 oktober 2022 - Piran, Slovenië

Dobar dan!

Zo dat is weer eventjes geleden dat ik wat heb geschreven. Er is ook al intussen alweer zoveel gebeurd. Nou dan kunnen jullie dus extra lang van mijn week mee genieten hahah.

De eerste introductiedag was vorige week donderdag. Jeetje wat was ik zenuwachtig voor de eerste ontmoeting met andere studiegenoten. We moesten in Koper zijn op een groot plein. Je had via een e-mail van te voren gehoord naar welke groep je moet, dus hier ging ik bij staan. Het was een aardige groep, maar ik voelde me heel ongemakkelijk en ik denk dat anderen dat aan mij aanvoelden, want ze werden afstandelijk tegenover mij. De groep was iedereen die ook toerisme ging studeren hier, dus dat was wel fijn (de andere groepen waren allemaal andere opleidingen). Na een welkomstwoordje werden we weer in groepen verdeeld, omdat we een schattenjacht gingen spelen door de stad heen. We moesten tussendoor allemaal opdrachten doen en zo snel mogelijk alles voltooien. Helaas werden we derden. Het was wel een gezellige groep, ik heb veel gepraat met 2 meiden uit Spanje en een meisje uit Servië (Nina). Tijdens het spel kreeg ik wel 2 aparte opmerkingen van anderen. 1 jongen vroeg aan mij of ik student of lerares was, omdat hij vond dat ik zo leidinggevend tegenover de groep overkwam en blijkbaar ook oud 😓. En een ander meisje vroeg aan mij: 'Jij bent al wat ouder, he?' dus ik ze: 'Ja ik ben iets ouder.' en toen zei ze: 'Ja dat merk ik, je klinkt zo volwassen.' hahaha. Nou goed na het spel kregen we allemaal een stuk pizza en ik trok uiteindelijk best veel met Nina op. Na veel gesprekken vroegen we aan elkaar hoe oud we zijn, nou ze blijkt dus ook 28 te zijn haha, wat toevallig! Na het pizza eten gingen we in een klaslokaal zitten en kregen we een Sloveense les, over hoe jezelf voor te stellen enz. Daarna de gang van zaken, wat er allemaal te doen is enz. Rond 4 uur was de dag afgelopen. Mijn moeder was ook naar Koper gekomen om nog een paar dingen voor in mijn appartement te halen. Ik heb dus daar nog even met haar afgesproken en ben met haar meegeweest. We hebben samen even lekker McDonalds gegeten en ik vond het fijn om soort van een beetje op te laden bij haar van alle indrukken. Om 7 uur was namelijk karaoke, dus daar wou ik wel bij zijn. Dit was ook in Koper, daar sprak ik weer met Nina af. Dit was heel erg gezellig. Ik heb helaas niet gezongen, dat wou ik ook echt niet haha. Rond kwart over 10 ging de laatste bus terug naar Piran toe, dus die pakte ik samen met Tessa (uit Nederland) en Roberta (uit Italië). Roberta woon in Lucija een plek in de buurt en Tessa in Portoroz, een plek tussen Lucija en Piran in. Trouwens mijn zenuwen en gevoelens van ongemakkelijkheid zakten helemaaal weg toen de dag vorderde. Ik heb er daarna ook geen last meer van gehad, dus dat is fijn 😊.

Vrijdagochtend moesten we op onze school zijn in Portoroz(toerisme). Hier kregen we informatie over de gang van zaken op school en een rondleiding. Het is niet zo een grote school, maar wel gewoon fijn en compact. Daarna gingen we naar Izola toe om papieren te regelen. We hebben die nodig om ons hier in de gemeente in te schrijven. Alles moest in het Sloveens, dus daarom moesten ze ons daarmee helpen. Na de papieren regelen kregen we heerlijke typische maissoep. Dit is alleen te verkrijgen in deze streek. Na het eten konden we allemaal spellen spelen, naar de stad gaan of met groepjes meegaan ergens naartoe. Ik ging samen met Tessa, Jesper en Roberta naar een psychologische workshop die werd gegeven op school. Dit was wel interessant. Daarna gingen we lekker naar huis toe. We hadden het wel gehad en er zou savonds nog een soort talencafe zijn, maar hier hadden we dus geen puf voor. De volgende dag moest ik ook om 5 uur op, dus had ik mijn rust en slaap hard nodig. Thuis aangekomen, zijn mama en ik naar een Bosnisch restaurant gegaan (waar we intussen tijd volgens mij wel 4x hadden gegeten 😂).

Zaterdag stond ik om 5 uur op, want we verzamelden in Koper om vervolgens naar de Skocjan grotten te gaan. De bus van Piran naar Koper is trouwens ongeveer 40 minuten. We moesten om 8 uur al verzamelen. Toen we aankwamen bij de grotten werden we als bus in groepen verdeeld. Hier ontmoette ik een jongen uit Servië (Vuk) en ohja de vorige dag nog een meisje uit Estland (Maris) die ook toerisme studeert. Met Vuk had ik veel gekletst. Hij weet ook heel veel over van alles. Daarnaast had ik nog een meisje ontmoet (misschien ook al wel eerder) Katarina uit Servië. Ze is een heel lief meisje. Met Katarina en Vuk trok ik vooral veel op deze ochtend. Door de grotten heen mochten we geen fotos maken, maar het was echt heel indrukwekkend. We hadden zo ook een gids die van alles vertelden over de grotten. Er is een stil gebied (waar geen rivier doorheen stroomt) en een lawaaierig gebied (waar de rivier juist doorheen stroomt), dit hoorde je ook wel echt. Het water lag nu best laag, maar hij vertelde dat het water flink kan stijgen als het hard regent buiten. Zo vertelde hij nog veel weetjes over de grotten. Het was dus heel leerzaam en interessant. Na de Skocjan grotten gingen we terug met de bus naar Koper toe. Mijn moeder en ik hadden daar afgesproken om boodschappen te doen en echt de allerlaatste dingen te kopen. Trouwens terwijl ik op alle introductiedagen was heeft mama alles in het appartement zitten schoonmaken, elke dag een ander deel. 1 dag de keuken (die was blijkbaar smerig), andere dag de woonkamer en de andere dag de badkamer. Alles was dus spik en span. Heel lief van haar dat ze dat wou doen voor mij 🥰. Na de boodschappen zijn mama en ik weer de bus ingestapt om lekker naar huis toe te gaan. Ik had vooral zin om lekker eventjes te gaan slapen. Toen we bij me thuis aankwamen, zag ik dat Katarina mijn buurmeisje werd, super leuk! Ik wist ook al wel dat ze in hetzelfde gebouw kwam wonen. De klusjesman/1 van de huisbazen liep langs ons en zei oh jullie kennen elkaar al, mooi dan kunnen jullie samen wonen. Dat viel echt even op een rauw dak. Het was niet dat ik niet met haar zou willen samenwonen, maar we hadden het gewoon niet zien aankomen. Ik had verwacht dat ik daar alleen zou blijven wonen, dit was mij dan ook verteld toen ik nog in Nederland was. Dus hier waren we het niet mee eens en dat zeiden we uiteraard ook. Zo kregen we een discussie en zei hij ook dat ik daar niet alleen kan blijven wonen enz. Uiteindelijk regelden ze dat ik een ander appartement mocht zien, alleen daar was dus geen keuken en zou die meneer uiteindelijk een kookplaat kopen. Het probleem is dan wel dat heel de kamer ernaar zou stinken. Dus eerst heb ik geprobeerd om te vragen aan de huisbaas dat als ik het dubbele betaal of ik dan het appartement voor mezelf mocht houden. Ze zei helaas dat het niet kon, omdat er te veel studenten zijn. Na veel boosheid en verdriet heb ik ervoor gekozen om het appartement met haar te delen. Dus we wonen en slapen in dezelfde kamer. Door dat hele gedoe had ik niet gegeten of geslapen en was ik helemaal op. Savonds had ik met een aantal mensen afgesproken om iets in Koper te drinken. De mensen met wie ik ging waren Jesper, Tessa, Roberta, Katarina, Maris, Vuk en Hermes (ook een jongen uit Italië). Uiteindelijk was ik heel blij dat ik was gegaan, want ik kon eventjes aan andere dingen denken en even ontspannen. Na het gezellige avondje ging ik naar huis toe, om vervolgens lekker te slapen. Ik was helemaal op en bijna 24 uur op.

Zondag had ik dus besloten om toch samen met Katarina te wonen. Ze zou pas maandagavond intrekken. Deze dag hebben mama en ik lekker een dagje voor onszelf genomen. Laatste dingen hebben we eerst schoongemaakt en daarna zijn we lekker een duikje gaan nemen in de zee. Dit was echt geweldig. Het is hier nog steeds echt prachtig weer, het is rond de 22 graden met heerlijke zon. Verder hebben we gewoon een beetje rondgelopen en Piran ontdekt. Het was een relax dag en verder kan ik me er niet zoveel van herrineren haha. Ohja er komt nog wat te binnen, 2 buurjongens die naast mij wonen die nodigden mijn moeder en mij uit om een koffietje te komen drinken, dus dit hebben we gedaan. Dat was wel gezellig. 1 jongen (Maks) komt uit Slovenië en de andere jongen (Milos) uit Bosnië.

Maandag had ik nog geen school, dus hebben mama en ik nog een dag samen genomen om weer een beetje te gaan zwemmen. We zijn ook nog naar de andere kant van Piran gelopen, dit was ook prachtig. Hier heb we lekker een koffietje gedronken en genoten van de zon. Verder had ik savonds om 6 uur een meeting met het huis over de gang van zaken daar. Dit waren algemene dingen zoals het afval, geluid enz. Daarna ben ik naar Koper gegaan om mee te doen aan pubquiz. We hebben helaas niet gewonnen, maar was wel heel gezellig. Hier had ik ook weer allemaal nieuwe mensen ontmoet. Na de pubquiz had ik weer de laatste bus naar huis samen met Tessa en Roberta. Daarna lekker gaan slapen.

Dinsdagochtend rond 5 uur werd mijn moeder opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Super lief, want Jesper wou haar wel brengen en dan kreeg hij van haar een extra zakcentje. Dus win-win voor beiden. Dus mijn moeder heb ik al vroeg uitgezwaaid en eigenlijk vanaf toen ging mijn avontuur pas echt beginnen in mijn eentje. Ik heb nog even doorgeslapen, want volgens het rooster moest ik om 10 uur beginnen. Niemand snapte hoe het rooster werkte en ik eigenlijk zelf ook niet. We hadden hier aardig weinig informatie over gekregen. Maargoed Jesper moest om 8 uur al op school zijn, dus nadat hij mijn moeder op het vliegveld had gebracht ging hij gelijk door naar school toe. Hij had gelijk navraagd hoe het nou zat met rooster enz. Het blijkt dus dat we deze week nog vakantie hebben en misschien volgende week ook, ze hebben nog geen rooster gemaakt en daar zijn ze dus nog mee bezig. Hahah, heel apart en tegelijkertijd ook wel lekker om Slovenië dan maar te ontdekken en leuke dingen te doen🤷🏼‍♀️😂. Nou toen moest ik maar even bedenken wat te doen, uiteindelijk heb ik oefeningen gedaan thuis en daarna de zee weer in geweest om een stukje te zwemmen. Savonds ben ik naar een wijnproeverij gegaan in Koper. Trouwens ik heb nu een soort van maandelijkse OV-chipkaart voor €25 per maand, deze kan ik gebruiken om door heel Slovenië heen te reizen. Dit is dus wel fijn 😊. De wijnproeverij was wel leuk, we kregen 3 muntjes en dan mocht je zelf je wijntje tappen. Dus je deed een muntje in het apparaat (er waren 4 wijnsoorten) dan deed je de tap naar beneden en kreeg je 1 wijntje precies. Het was wel een grappig systeem. Het was ook echt op een prachtige plek, je had mooi uitzicht over de stad Koper en het was met zonsondergang, dus dit was ook heel mooi met de oranje achtige lucht. De lucht is hier met elke zonsondergang echt prachtig om te zien. Het is bijna altijd helemaal roze en oranje. Na de wijnproeverij waren we aan het twijfelen om nog naar een club te gaan, helaas zou deze maar tot 12 uur open zijn, dus was niet de moeite. Ik reed uiteindelijk mee met Maris. Zij is uit Estland met haar auto gekomen en woont in Portoroz. Jesper is trouwens ook met zijn auto vanuit Nederland gekomen, vandaar dat hij hier zijn auto heeft. Eenmaal aangekomen thuis, ben ik lekker gaan slapen.

Woensdagochtend moest ik om 8 uur bij de gemeente in Lucija zijn om mezelf in te schrijven. Deze afspraak was gemaakt door school. Dit ging eigenlijk wel prima, ik had alle juiste papieren, dus het was zo gebeurd. Binnen een maand zou ik hier een email over krijgen. Ik was gelukkig niet de enige, dus op de terugweg reed ik met Maris mee en Vuk ook. We reden naar haar huis toe en vanuit daar liepen we richting Piran. Onderweg hadden we lekker even een koffietje gedronken en ben ik naar huis toe gegaan. Ik had eerst even een dutje gedaan en toen naar de wasserette gegaan om een wasje te laten draaien. Toen ik naar de wasserette ging zag ik zoveel mensen zwemmen dat toen ik thuis kwam gelijk mijn zwemkleren aandeed en weer eventjes ging zwemmen. Ik denk dat ik de zee in blijf gaan zolang het lekker weer blijft haha. Savonds ben ik met Vuk een rondje gaan hardlopen langs de kust. Eenmaal thuis aangekomen was ik helemaal kapot, dus at ik snel wat en plofte ik mijn bed in.

Vanochtend merkte ik ook al dat ik moeilijk mijn bed uit kwam. Ik zit dus nu lekker ergens op een steen in Piran met prachtig uitzicht op de zee om even uit te rusten en dit verhaaltje te schrijven. Vanmiddag blijf ik lekker even relaxen en eet ik strakjes lunch samen met mijn huisgenootje. Vanavond ga ik voor de eerste keer een paaldansles doen. Ik weet niet of het iets voor mij is, maar daarom wil ik het graag eens uitproberen. Tot de volgdende keer maar weer.

Cao 🙋🏼‍♀️

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    6 oktober 2022
    Ja, Nu begint het pas echt Simona.
    Maar deze eerste week is slechts een entree!!. Rooster halen en ik begrijp dat er nog veel te verwachten is omdat men er nog mee bezig is. Maar het komt allemaal
    nog. Geniet dus nu nog maar even van Piran en de omgeving voordat je straks alleen mar in de boeken zit te neuzen. Denk dat je ook nu wel zover bent dat je je slapie wel zal accepteren. Geeft je ook steun en samen weet je meer. Als het klikt dan heb je straks een onvergetelijke tijd om met elkaar iets in een half jaar leuk op te bouwen. Tenslotte werken jullie beiden aan een toekomst perspectief. Nu veel genoegen en ga er voor. De tijd vliegt immers zo snel om, het glipt als het ware door je vingers. Je hebt nu nog maar 25 weken. Hart. groet, Mevr. H.P. de Leeuw(Lenie).
  2. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Jaa ik ben nu met volle teugen aan het genieten en dat gaat ook gebeuren als school gaat beginnen, maar komt zeker helemaal goed! Jaa daarom, de tijd vliegt als je plezier hebt, dus het zal zo omvliegen voor mij, maar dankuwel, dat gaat goed komen!
  3. Jalila:
    6 oktober 2022
    Inderdaad te veel gebeurtenissen in 1 week!
    Het is leuk om je verhalen te lezen! Ik leer er ook wat van . Het is heel knap van je ondanks de tegenslagen toch uitkomt. Wat lief van je moeder om zoveel voor je te doen!. Ik wens je veel succes!
    Liefsxxxx
  4. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Aaah dat is fijn om te weten dat mijn leerpunten anderen ook inspireren! Jaa heel lief van haar, ik ben blij dat ze met mee was gegaan naar Slovenië toe! Dankjewel xxx
  5. Evert&Manuela:
    6 oktober 2022
    Het komt allemaal goed en voor je het weet is het zondag en kom Ricardo je 10 dagen bezig houden. Dikkekusssss
  6. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Jaaaa ik kan niet wachten, ik kijk er al helemaal naar uit!! Ik heb het al veel over hem, dus zin om hem aan iedereen voor te stellen 😊 dikke kus terug
  7. Ricardo:
    6 oktober 2022
    Nouuu een drukke week met ook wel veel leuke dingen! Tot binnenkort !
  8. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Zeker weten en jaa tot snel, we gaan er een leuke tijd van maken en een groot feestje zoals altijd !! 🎉