Piran

29 september 2022 - Piran, Slovenië

Dobro jutro !

Dinsdagochtend toen we aankwamen in Piran gingen we opzoek naar het appartement. Er is een groot plein midden in Piran, maar daar konden we niet overheen omdat ze een Hollywood film aan het maken waren. Maar we moesten echt aan de andere kant zijn. Dus kwamen door allerlei moeilijke wegen terecht en met de koffers was dit nog  best lastig. We hebben het ongeveer een uur geprobeerd maar kwamen nergens uit, dus hebben we uiteindelijk een taxi genomen. Dit was ook maar 5 min, maar beter dan steeds zo te hannesen met die koffers. Het appartement is best oud, maar ziet eruit alsof hij nog in goede staat is. Ik heb een grote keuken, een grote slaapkamer/woonkamer, een badkamer en een balkon voor mezelf. Ik denk dat hij ongeveer 40 vierkante meter groot is zonder het balkon. Het was wel een beetje stoffig, dus mijn moeder en ik begonnen al meteen een beetje schoon te maken. Ik heb even de kledingkast schoongemaakt, zodat ik daarna gelijk mijn kleding kon uitstallen. Voelt toch fijner en brengt overzicht. Daarna gingen mijn moeder en ik even lekker wandelen en de buurt verkennen. We kwamen er ook al snel achter dat je niet in het appartement kan komen zonder trappen te nemen. Piran is echt een prachtig stadje, allemaal kleine straatjes en echt aan de kust. Het ziet er Venetiaans uit, wat ook de bedoeling is blijkbaar. We zijn in de middag gaan lunchen bij Sarajevo (een Bosnisch restaurant). Mijn moeder en ik deelden een portie cevapcici (Dit zijn kleine worsten gemaakt van gehakt vlees), dit aten we op brood met ajvar en uitjes. Na het eten gingen we verder wandelen en uiteindelijk terug naar mijn huis (zo mag ik het nu noemen🎉). Daar hebben we nog een beetje zitten schoonmaken en toen gingen we omkleden en bootcampen. Normaal gesproken zou afgelopen dinsdagavond de laatste training van bootcamp zijn, dus ik wou toch meedoen, maar dat deed ik dan vanuit hier. Mijn moeder deed ook met me mee. Na de bootcamp gingen we douchen en lekker uiteten bij een restaurant. Daar heeft mijn moeder sardientjes gegeten en ik gegrilde zalm. Dit was echt heeeerlijk. Na het eten hebben we nog een drankje bij een bar gedaan en zijn we naar huis gegaan om te slapen.

Woensdagochtend stonden we optijd op, omdat ik langs kantoor op school in Portoroz moest om wat papieren te regelen. Dus na het ontbijt hebben we onze wandeltocht naar mijn school gemaakt. Dit was een half uur wandelen, maar dat was geen moeite met prachtig uitzicht op de zee. Ik had van te voren met een jongen afgesproken die bij mij op de opleiding zit en ook op dezelfde school als mij komt te zitten in Slovenie (Jesper) om samen naar kantoor te gaan. Het was wel leuk om met hem even te kletsen, hij ging ook met mijn moeder en mij mee om te lunchen. Zo hebben we lekker even gekletst. Hij is met de auto gekomen en had een stop in Zwitserland onderweg naar hier toe. Hij had ieder geval wel een leuke reis gehad. Na het lunchen ging hij met de auto weer terug naar Koper (daar heeft hij zijn appartement) en wij naar Piran. We gingen eerst naar huis toe om eventjes uit te rusten en daarna weer naar Sarajevo restaurant om Bosnisch te eten. Mijn moeder had bruine bonen en ik gevulde paprika's. Het was weer echt heerlijk. Na het eten had ik afgesproken met mijn buddy(school heeft iemand aan mij gekoppeld zodat ik iemand heb om op terug te vallen en mij kan helpen). We gingen samen een drankje doen bij de bar waar mijn moeder en ik de vorige dag ook waren. We hebben heerlijk gekletst en het was gezellig. Zij woont trouwens ook in Piran en komt uit Servië. Na 1 drankje ging ik weer naar huis toe om te slapen.

Vandaag is het dan eindelijk zo ver, de eerste introductiedag. Ik zit nu in de bus onderweg naar Koper toe voor de introductie, dus tot de volgende keer ! 🙋🏼‍♀️Cao.

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    29 september 2022
    Goed te horen dat er nog een Buddy is en ook al wel iemand die de opleiding doet, die je ook hebt gekjozen. Goed hoor. Veel info gekregen en ook nog even samen met moeder het appartement gecleaned. Nog maals nu het beginnen gaat , veel prettige momenten en leer ze. Groet, Mevr. H.P.de Leeuw(Lenie).
  2. Ricardo:
    29 september 2022
    Wat een reis weer met veel eten en belevenissen! Wanneer ga je in de gondel ? Of heb je dat hier niet ?
  3. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Helaas heb je geen gondel hier, anders konden we dat samen doen net als in Venetië hahah