Bura-druk 💨🥶

29 januari 2023 - Piran, Slovenië

Dobro vecer!

Voordat ik met mijn verhaaltjes begin met alle belevenissen wil ik nog wat delen: Jeetje, de winter is vorige week officieel begonnen. Vanaf de zee waait er superharde wind, genaamd Bura. Het is nog steeds 8 tot 10 graden, maar het voelt stukken kouder door de wind. Bura heeft wel een windkracht van 20 tot 35 km/h, dus dan kan je de kracht wel voorstellen. En het is ook niet dat de wind van 1 kant komt, nee het waait echt alle kanten op. Maargoed ik ga terug naar mijn belevenissen hier hahah.

Op maandag 16 januari heb ik in de ochtend eerst een wasje gedaan bij de wasserette. Dit wou ik de vrijdag ervoor al doen, maar kwam er niet van. In de middag ben ik gaan studeren voor het examen van donderdag (project management). En in de avond ben naar Koper gegaan voor de salsa-les 💃. Dit was heel leuk en leerzaam. Gelukkig had Marta me de eerste stappen al aangeleerd, dus kon makkelijk mee. We leerden ook nieuwe draaien en hoe je van open naar gesloten houding gaat met je danspartner. We stonden in een soort kring in paren en 2 meiden die geen partner hadden (inclusief ik). De jongens draaiden steeds naar het volgende meisje door wanneer Marta (ze was de danslerares) dat zei. Dus eigenlijk danste je zo met alle jongens en tussendoor soms ook alleen. Na het dansen bracht een jongen die in Portoroz woont Marta en mij naar huis. Wel grappig want ik had die jongen al eens met basketballen gezien, dus was grappig dat hij ook salsa deed. Toen ik thuis aankwam, ben ik gaan douchen en gelijk naar bed toegegaan. Ohja de zaal voor het dansen vinden was wel een moeilijke klus zeg. Het regende en ik kon het niet vinden, ik belde steeds naar Marta om te vragen waar ik heen moest en steeds gingen jongens buiten kijken of ik ergens was, maar ze zagen me niet en ik hun ook niet. Dit was dus dramatisch en hierdoor kwam ik 10 min te laat binnen. Maargoed het is uiteindelijk goedgekomen.

In de ochtend op dinsdag 17 januari heb ik de presentatie geoefend voor donderdag. In de middag had ik met mijn groepje voor entrepreneurship afgesproken in een cafeetje in Portoroz voor een gezamenlijke opdracht. We hebben hier ongeveer 2,5 uur tot 3 uur aangezeten. We kregen het helaas niet af en we hadden het wel eventjes gehad voor die dag. Daarna ben ik naar een koffietentje in Piran toe gegaan (Cafinho). Marta zou ook komen, maar ging thuis even eten. Ik had als een echte Nederlander boterhammetjes mee genomen hahah en onderweg naar Piran opgegeten. Bij cafinho heb ik nog even voor de presentatie geoefend totdat de batterij van mijn laptop bijna leeg was. Dit was een reden om naar huis toe te gaan. Toen ik deze dag op het schoolsysteem keek zag ik ineens dat het examen van de donderdag op 30 januari stond. Ik heb voor de zekerheid een email gestuurd naar de lerares wanneer het examen nou zou zijn. 'S avonds heb ik nog even verder gestudeerd en ben ik gaan bootcampen buiten. Dit was wel even lekker als een soort afsluiter van mijn dag.

Woensdag 18 januari heb ik eigenlijk heel de dag gestudeerd en ik kreeg gelukkig in de middag een email terug van de lerares dat het examen toch die donderdag zal zijn. 30 januari was voor de mensen die niet aanwezig konden zijn voor de eerste kans. Verder was er niet veel gebeurd, behalve 1 dingetje wat heel ongemakkelijk was. Ik appte het meisje die mijn secret santa was (die had ik voordat ik naar Nederland ging gezien) dat ik het jammer vond dat ik haar afgelopen maandag niet zag bij de salsa-les. Waarop zij antwoordde ; ik was er gewoon en ik probeerde hallo te zeggen, maar het leek erop alsof je me niet herkende.. 🥴 ik kon wel door de grond zakken. Ik vond het vooral vervelend dat zij zich daar rot om voelde, oeps. Ohja s'avonds was ik naar een salsa feestje in Koper met Marta geweest. Hier konden we onze dansskills laten zien hahah. We gingen weer de basisstappen doen, want de meesten hadden nog nooit salsa gedanst. We gingen weer in een grote cirkel staan en de jongens draaiden weer door, zo dansten we weer met iedereen. Tussendoor het feestje waren er ook dansjes die we na deden van anderen die al een tijdje dansten, zoals Marta (leek op soort Zumba, wij deden na wat zij deed). Verder gewoon lekker gedanst en ik was rond half 2 thuis en ging gelijk slapen.

Donderdag 19 januari had ik om 4 uur het examen, dus had eigenlijk heel de dag nog om te studeren voor het examen. Jesper en ik gingen naar school voor het examen, maar deze bleek uiteindelijk online te zijn. We hebben dus heel de tijd in de gang op school gezeten. En ik heb een 9 gekregen voor mijn verslag + examen 😊🎉. Wel vaag hoe ze hier beoordelen. Jesper had een slecht gevoel over zijn verslag, omdat hij heel erg op de oppervlakte bleef, terwijl ik best diep inging op mijn project. Uiteindelijk heeft hij ook een 9 gekregen, dus om eerlijk te zijn beetje oneerlijk, maar goed ben blij met m'n 9 haha. Ik heb dus nu intussen 3 9's en een 7 gehaald hahah en moet nog 1 examen doen. S'avonds ben ik naar Marta toe gegaan. We hebben heel de avond series gekeken en lekker gekletst en gesnackt. Eindstand was het weer laat geworden, ik was rond 5 uur thuis en ben gelijk gaan slapen.

Vrijdag 20 januari stond ik rond 12 uur op. Even lekker uitgeslapen en verder overdag gerust. Ik heb nog eventjes met Ricardo gebeld, dat was wel fijn om zijn stem even te horen. Daarna ben ik gaan bootcampen met Marta. Snel thuis gedoucht en aangekleed en toen ging ik richting Koper met Marta en Tessa. Tessa was weer terug van daagjes weg, ze was vooral aan het rondreizen. Ze is naar Frankrijk geweest om te skiën, daarna naar Barcelona en toen kwam ze weer terug. In Koper zijn we eerst naar MacDonalds geweest om te avondeten en daarna naar het afscheidsfeestje voor alle studenten. Alle Erasmus-studenten gaan binnen nu en een paar weken terug naar huis toe om hun studie in eigen land verder te vervolgen of stage te lopen. We moesten een wit t-shirt aandoen en er waren stiften beschikbaar. Dus iedereen kon op elkaars t-shirt schrijven, echt een super leuk idee. Verder iedereen weer beetje gezien en een paar drankjes en dansjes gedaan. We gingen rond 1 uur al met de taxi naar huis, Tessa was aardig moe van het reizen, dus ook wel logisch. Toen we in Piran aankwamen zijn Marta en ik nog naar haar huis toe gegaan en hebben een fles wijn opgedronken. Uiteindelijk ging ik weer pas rond 5 uur slapen.

Zaterdag 21 januari heb ik uitgeslapen tot 1 uur en heb ik eigenlijk gewoon vooral eventjes niks gedaan. In de middag ben ik even gaan wandelen, dit was best wel fris. Het waaide echt super hard. Ik ben om 10 uur al naar bed gegaan om te slapen.

Zondag 22 januari ben ik optijd wakker geworden, ook omdat ik natuurlijk optijd naar bed was gegaan. Ik had echt mijn slaap even nodig. Ik denk dat ik wel 11 uur heb geslapen. Ik was deze dag alvast begonnen met het studeren van entrepreneurship. Ik heb het examen op woensdag 1 februari. Ik kwam erachter dat we 9 hoofdstukken uit 2 boeken moesten lezen en daarnaast nog 2 presentaties, dus vond het handig om alvast rustig te beginnen. Tussendoor het leren heb ik lekker serie gekeken. Begin avond ben ik gaan hardlopen. Dit was eigenlijk wel eventjes lekker. Op de terugweg stopte ik met hardlopen en ik dacht om het laatste stuk te lopen, alleen de wind was zo koud dat ik maar een sprintje trok om toch warm te blijven 😂. Dat was mijn oplossing om het warm te krijgen. Na het hardlopen heb ik nog een beetje geleerd en series gekeken. Daarna ging ik naar bedje toe.

Met dit verhaal ben ik al een tijdje bezig geweest, heb het de afgelopen een beetje druk gehad en nog steeds wel. Veel studeren, maar ook leuke dingen. De mensen om me heen gaan volgende week allemaal terug naar huis. Ik zal dus van de week weer een nieuw verhaal schrijven over afgelopen week. Het wordt anders ook maar zo een lang verhaal en dat doe ik jullie niet aan 😂.

Nou tot snel weer, cao 🙋🏼‍♀️

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ricardo:
    29 januari 2023
    Weer veel gedaan en je leert een hoop! Ook buiten school om! Fijn dat je aan ons denkt met kortere verhalen!
  2. Simona Kosanovic:
    4 februari 2023
    Jaaa zeker weten! Ik kom als een frisse en nog volwassenere Simona terug 😊 hahah jaa he, anders dan gaan jullie nog scheel kijken 🥴
  3. Biljana:
    30 januari 2023
    Fijn voor al die leuke vriendschappen daar en dat jullie ook dezelfde interesses hebben. Ik ben jaloers op je privé Salsa danslessen😁 en als het gezellig is dan is er ook snel 5 uur en tijd voorbij. En natuurlijk super trots dat het ook zo goed met school gaat. Ik duim voor je op 1 februari met je laatste examen 🤞 Love you 🥰
  4. Simona Kosanovic:
    4 februari 2023
    Jaa zeker, ben er echt super blij mee ! 😊 Nou als ik terug ben zal ik je de basis stappen leren haha. Dankjeweeel ! Loveyou too ❤️❤️
  5. Mevr.H.P. de Leeuw:
    30 januari 2023
    Door allerlei drukte die in mijn besef veelal van buiten af komen en door je zelf met vriendinnen en vrienden heel goed ondergaat zijn de cijfers die je haalt voor allerlei tentamens heel bijzonder. Had ik niet/wel verwacht, maar toch heel fijn. Want daar voor ben je toch gegaan. Doen van veel indrukken ophalen en daarnaast een leerproces met examens. Vrije tijd naar eigen idee invullen en dat gebeurt dan ook.
    Nog maar een korte tijd daar en dan weer naar Nederland terug met vele indrukken. Heel goed hoor, Succes voor het laatste stukje, hartelijke groet Mevr. H.P.de Leeuw(Lenie).
  6. Simona Kosanovic:
    4 februari 2023
    Het is ieder geval goedgekomen met de tentamens. Je zal het niet verwachten, maar de tijden dat ik wel aan het studeren ben, studeer ik best hard vergeleken met de anderen die hier ook op Erasmus zijn. Jaa, met heel veel nieuwe indrukken! Heel erg bedankt, dat gaat goedkomen ! Groetjes