Een samenvatting schrijven met als resultaat verdiend plezier 📖🥳

4 februari 2023 - Piran, Slovenië

Dobar dan Svima 🙋🏼‍♀️

Maandag 23 januari ben ik rond half 9 opgestaan om te gaan studeren voor het laatste examen op 1 februari. Dit ging eigenlijk wel aardig goed. Mijn doel was om voor het weekend de samenvatting af te hebben, zodat ik maandag en dinsdag goed de samenvattingen kon doornemen. Om 1 uur ging ik samen met Tessa bij de Dorm (studentenhuis) eten. Ik had vlees in bladerdeeg met aardappeltjes en Tessa een vegetarische risotto. We hebben dus weer heerlijk gesmuld. Daarna ging ik weer terug naar huis om nog even de samenvatting verder te schrijven. Na het studeren ben ik naar Koper gegaan om te salsa-dansen 💃. Het was weer een leerzame les, alleen we waren met aardig weinig. Waren volgens mij met 3 jongens en 3 meiden. We leerden ieder geval veel verschillende dansjes + in een soort cirkel dansen en dan steeds wisselen van partners. Dit was wel grappig, ik zal als ik het niet vergeet strakjes er foto's en filmpjes op zetten. Na het dansen ging ik naar huis en eigenlijk meteen slapen.

Dinsdag 24 januari ben ik samen met Marta naar Neptun gegaan om te studeren. Ik ben dus weer verder gegaan aan mijn samenvatting. Voor het examen moesten we namelijk 9 hoofdstukken uit 2 boeken leren en 2 powerpoints. Dus was wel flink wat lezen en schrijven. Ik zat met Marta daar al sinds de ochtend en ging rond 3 uur naar huis om te lunchen. Om 5 uur had ik met Tessa en 2 jongens afgesproken om een koffietje te drinken. Die jongens kwamen uit Bosnië en wonen ook in mijn gebouw. Voordat Tessa ging wonen in de kamer waar ze nu woont in Portoroz zat ze in een hostel en had ze die jongens ontmoet. En een keer kwam Tessa bij mij langs en toen kwamen we ze tegen en zo heb ik ze ook ontmoet. We hadden het al een tijdje over om een koffie samen te drinken. Nou dit was dus de dag. Het was wel gezellig, na de koffie ben ik naar huis gegaan om me om te kleden en samen met Marta te gaan bootcampen. Na het sporten heb ik avond gegeten en daarna ben ik naar bed gegaan.

Woensdagochtend 25 januari ben ik weer begonnen met studeren en de samenvatting verder te schrijven. In de middag kwam Nina naar Piran toe. Zij zou die donderdag namelijk naar Zweden gaan voor een aantal weken en als zij terug zou komen ben ik alweer terug in Nederland. Dus dit was een soort afscheid. Ik heb haar rondgeleid in Piran. Zij woont in Koper en was nog niet echt in Piran geweest, dus kende hier helemaal niks. We hebben dus heerlijk gewandeld en gekletst. Daarna zette ik haar af op de bus en ging ik naar huis toe om verder te studeren. Uiteindelijk wou ik graag 1 van de 2 boeken afkrijgen waar ik 7 hoofdstukken uit moest leren. Dus ik ben tot 2 uur 's nachts doorgegaan en heb het afgekregen. Ik ben daarna gelijk gaan slapen.

Donderdag 26 januari had ik om 12 uur met Jesper en Marta afgesproken om verder te gaan aan de opdracht van entrepreneurship in een koffietentje. We kregen het helaas niet helemaal af. Om 3 uur hadden Marta en ik met Tessa en Matej afgesproken om een afscheidsdrankje te doen. Dus na aan de opdracht gewerkt te hebben gingen we gelijk door naar Cafinho. Hier hebben we 2 wijntjes gedaan en Matej moest weg, omdat hij een borrel had met zijn werk. Tessa, Marta en ik hebben 2 flessen wijn gekocht en pizza's en zijn naar Marta's huis gegaan om een paar wijntjes te drinken en te eten. Na het eten zijn we bij een cafeetje in Piran gaan zitten voor een wijntje, daarna naar de cafe gegaan waar Jesper, Marta en ik in de middag zaten en daarna gingen Marta en ik verder naar Mandrac (een andere cafe). Matej kwam na zijn borrel ook naar ons toe en Tessa ging naar huis. Na een drankje met z'n 3en gingen we naar Marta's huis toe en hebben een paar spelletjes gespeeld. Eindstand was het weer super laat geworden.

Vrijdag 27 januari ben ik dus iets later opgestaan. Namelijk rond half 12 en ben ik gelijk weer gaan studeren. Het ging super goed met studeren, dus dit wou ik zo voortzetten. 'S avonds kwamen Tessa, Hermes, Roberta en Jesper langs voor een spelletjesavond. Ik wou dit al een tijdje organiseren, maar kwam er nooit van en dit was dan nog de laatste kans voordat iedereen weg zou gaan. Super lief van mijn huisgenootje ook, want ik zei dat ik een spelletjesavond wou organiseren, dus ze zei meteen dat ze het niet erg vond en ze dan bij haar vriendinnen verder ging studeren. Hier stond ze ook echt op, want ik zei nog tegen haar kunnen anders ook in de gezamenlijke ruimte zitten. Toen zei ze ja maar je weet niet eens wanneer je ze weer gaat zien, dus gewoon doen. Hier had ze gelijk in, dus ze kwamen inderdaad langs. Marta zou ook langskomen, maar haar kater was te groot hahah. Rond half 11 gingen we naar Galerija. We wouden hier nog een afscheidsdrankje doen, helaas was Galerija dicht. We besloten dus om ergens anders een drankje te doen en we kwamen toen Adi (de eigenaar van Galerija) tegen hahah. Hij zei meteen dat hij Galerija open gooit voor ons. Marta was uiteindelijk ook gekomen, dus Tessa en wij hebben een laatste wijntje daar gedaan. We noemen onszelf ook vaak de Galerija-girls, omdat dit onze stamkroeg was hahah. Het was niet zoals we hadden verwacht, de eigenaar was echt stom dronken en was alleen maar aan het praten over zichzelf. Dus wij konden zelf niet echt een gesprek voeren. Aan het begin was dit grappig, maar het werd uiteindelijk een beetje vervelend. Totdat ons wijntje werd ingeschonken waren we ook al een half uur later door zijn geklets 😂. Ieder geval na het wijntje zijn we alle 3 naar huis gegaan. Oh en Tessa kreeg voor haar verjaardag een fles champagne (ze was zondag jarig). Thuis aangekomen ben ik lekker gaan slapen.

Zaterdag 28 januari heb ik een beetje uitgeslapen en heb ik in de middag gestudeerd. In de avond gingen Tessa, Roberta, Jesper en ik naar Ljubljana. Tessa ging haar verjaardag daar vieren. Daarom was mijn doel ook om voor het weekend de samenvattingen af te hebben. Dit was dus gelukkig ook gewoon gelukt 😊. Toen we in Ljubljana aankwamen gingen we eerst naar het hostel om onze spullen te droppen, daarna gelijk door naar de eerste bar (de captain's cabin). Ongeveer onze lievelings tent in Ljubljana. Hier hebben we een paar cocktails gedronken en we gingen naar de volgende plek. We liepen naar parlement pub, helaas was deze dicht omdat ze bezig waren met renoveren. Dus we gingen naar een andere pub. Jesper moest even wat in het hostel doen, dus zou later terugkomen. Tessa, Roberta en ik gingen alvast zitten en dronken een biertje. Jesper kwam later aan, maar zijn ID-kaart werd gevraagd en de pub was 21+ dus hij kwam niet binnen. Tessa had hier wel geluk mee dat het niet aan haar werd gevraagd, zij zou die zondag pas 21 worden. Maargoed Jesper is net 19, dus die is een stuk jonger haha. Dus na het drankje gingen we weer terug naar captain's cabin. Tessa wou graag aftellen en begin van haar verjaardag daar vieren. Om 12 uur namen we dus met z'n allen een shotje. Ohja we hadden het cadeau voor Tessa al bij het avondeten gegeven. Het waren allemaal souvenirs van Koper, Piran, Portoroz en Slovenië. Daarnaast ook een ballon die ze heel de avond bij haar moest houden. We hadden verzonnen dat als hij zou klappen ze een shotje moest nemen en nog een regel voor als hij kwijt zou raken (alleen geen idee meer wat). Oh en een andere regel die voor heel de avond gold en dat was als een jongen haar aansprak, ze moest roepen; happy newyear 😂😂. Dit was dus hilarisch. Na het shotje om 12 uur in captain's cabin deden we nog een drankje en paar dansjes en toen gingen we naar een soort club/bar shooters. Hier hadden we nog een biertje gedaan. Daarna gingen we terug naar het hostel om te slapen. Het was ook al 3 uur.

Zondag 28 januari na maar 5 uur slaap gingen Tessa en ik naar Bled toe. Jeetje wat waren we kapot. Maargoed de frisse buitenlucht, de prachtige natuur en het wandelen hielp hier goed bij. We hebben heel het rondje om Bled heen gelopen. Denk dat we ongeveer 1,5 uur ermee bezig waren. Na de wandeling gingen we met de bus terug naar Ljubljana, aten we McDonalds en toen gingen we weer terug met de bus naar Portoroz en Piran toe. Toen ik thuis aankwam at ik even een paar fruit stukjes en deed ik een kort dutje van 20 min. 'S avonds gingen we naar het casino in Portoroz. Hier wouden we altijd al een keertje heen, gewoon meer omdat het er was 😂. Nou Tessa kreeg €15 gratis omdat ze jarig was, hiermee had ze iets van €15 gewonnen, Jesper had €20 gewonnen, Marta €10 verloren en ik €12 gewonnen. Dus eigenlijk was het wel een geslaagde casino-avond. Het zag er van buiten groter uit dan dat het van binnen was. Er stonden 2 Roulettes en verder 100 van die kasten waar je gewoon geld in het gooit en op 1 knopje kan drukken en als je meer dan 3 op een rij hebt of iets krijg je weer wat geld terug. Maargoed het was leuk om een keer binnen te zijn geweest na de 80 keer dat ik langs ben gelopen haha. Na het casino ben ik gelijk naar bed toe gegaan. Ik was helemaal op van het weekend.

Zoals ik vorig verhaal ook deed, doe ik deze week weer in een volgend verhaaltje. Dus fijne dag iedereen en tot de volgende !

Cao 😊

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    4 februari 2023
    Simona, Kan me nu de uitdrukking
    Bura-Druk wel begrijpen wat ik nu in dit reisverslag mee maak. Hoe haal je dat zelfd met een agenda nog zo netjes op een rijtje. Dat mag naast je studie geen hoofdlijn worden. Maar goed, gezwoegd en je zelf iets opleggen is hier kennelijk toch gebeurd. Ondanks drank en shots!. Hoop dat je einddoel goed mag zijn, maar dat is gelukkig steeds gebleken. Blijf voor je duimen, maar het komt goed. Hartelijk groeten nu de laatste lootjes, dan weer naar Nederland.
  2. Simona Kosanovic:
    4 februari 2023
    Hallo, heel erg bedankt voor de lieve woorden. Dit gaat zeker goedkomen! En ja ik doe mijn best om toch in balans te blijven met leuke dingen doen en natuurlijk ook te studeren. Groetjes
  3. Mevr.H.P. de Leeuw:
    Probeer het door te sturen maar dat lukt niet. HPL>39
  4. Simona Kosanovic:
    simonaa.reislogger.nl
    Deze link kunt u doorsturen, als u dat bedoelde. Groetjes
  5. Biljana:
    5 februari 2023
    Drukke bestaan daar 🫣 Wel heerlijk om weer al je verhaaltjes te lezen 😘
  6. Mevr.H.P. de Leeuw:
    5 februari 2023
    Simona kennelijk is alles in orde gekomen en wens je voor dit laatste stuk in je stage veel leerplezier en kom weer goed terug straks naar Nederland. Groet. H.P.de Leeuw (Lenie).
  7. Ricardo:
    12 februari 2023
    Jammer dat er geen miljoenen zijn gewonnen in de casino!