Feestje hier en feestje daar

29 oktober 2022 - Izola, Slovenië

Zdravo Svima 🙋🏼‍♀️

Maandagochtend ben ik begonnen met een wasje in de wasserette. En rond 2 uur had ik les tot half 4, daarna ben ik gelijk doorgegaan met de bus naar Koper toe om boodschappen te doen. Susan kwam met het vliegtuig aan die middag in Slovenië. Alleen toen ik naar de bussen keek zag ik geen bussen die late middag meer naar Piran toe vanuit Ljubljana, dus ik dacht dat ze die dag niet meer kon komen. Ik had een hostel voor haar geboekt, maar toen ik met mijn klasgenoten praatte zeiden ze dat er nog wel bussen waren. Dit was door eerst naar Koper te gaan en daarna naar Piran en ze hadden gelijk. Dit liet ik dus aan Susan weten en ze wist nog het hostel te annuleren. Uiteindelijk bleef ik wat langer in Koper zodat we elkaar daar zagen en door naar Piran toe gingen samen. Aangekomen in Piran hebben we bijgekletst, lekker gerelaxed en een paar welkomstdrankjes gedronken. Daarna gingen we naar bed toe. Ze vond trouwens mijn appartement heel ruim en gewoon wel chill en leuk.

Dinsdagochtend moest ik om 11 uur op school zijn. Ik kreeg deze keer een nieuwe les genaamd marketing in toerisme. We moesten allerlei dingen opnoemen die over marketing gingen en ze stelde er veel vragen over. Het was een introductie naar marketing toe, maar om eerlijk te zijn heb ik de stof al eerder gehad, dus het was niet heel lastig. Het was wel de eerste les waar ik het gevoel had dat ik mijn hersens moest gebruiken sinds ik op school rondloop in Slovenië. Tussen 12 en 2 uur hadden we geen les dus ben ik met een groepje naar een studenten-restaurant gegaan waar je zo een coupon kon gebruiken, dus voor €2,80 soep, salade en een maaltijd. Ik had gegrilde kaas met frietjes, rundersoep en een heerlijke salade met sla en tomaat. Het is hier heel normaal om bij elk gerecht een salade te eten naast de maaltijd. Dit wist ik al wel door mijn ouders (die doen dat nog steeds), maar het valt op dat je dit er altijd gratis bij krijgt, bij zo een maaltijd van de studentenkorting dan. De weg naar het studentenrestaurant toe was trouwens wel echt pittig, een super steile berg op, je moet echt werken voor je eten hahah. Na het eten hadden we om 2 uur weer les tot half 4. Susan was intussen al richting Portoroz gelopen, dus we liepen samen terug naar Piran toe. Onderweg naar huis lekker een koffietje samen gedronken. Toen we thuis aangekwamen merkte ik dat ik gewoon een beetje op was van van alles en me geïrriteerd voelde (waarom weet ik niet precies) dus ik had gelijk mijn sportkleding aangetrokken en ben gaan sporten. Lekker een bootcamp lesje gedaan. Om eerlijk te zijn hielp me dat enorm, ik voelde me gelijk 20x beter. Ik heb na het sporten lekker risotto gemaakt. Dit was echt lang geleden dat ik dit had gemaakt en is eigenlijk wel 1 van mijn lievelingsgerechten en specilialiteit (eigenlijk van HelloFresh 😂). Na het eten hebben we samen even een drankje gedaan en zijn toen gaan slapen.

Woensdag kon ik dan lekker uitslapen want ik had geen school. In de middag zijn we eerst naar Portoroz gegaan om mijn paraplu op te halen, deze was ik vergeten in het studentenrestaurant. Dus we zijn weer de berg op gegaan en deze keer ging het mij wel beter af dan de vorige keer. Susan had er deze keer wel moeite mee, omdat ze de berg nog niet kende en hij is natuurlijk ook wel pittig (vooral de eerste keer). Toen we eenmaal bij het restaurant waren hebben we daar ook gelijk gegeten. Susan kon er ook eten, maar dan voor €5 omdat ze geen student is. Ik had rollade en Susan had pasta met tofu. Dit was eigenlijk best wel lekker. Na het eten gingen we weer terug naar Piran toe om vervolgens op het strand te gaan liggen. Susan ging op de e-reader lezen en ik ging lekker even zwemmen. Het water stond best laag dus de trap raakte het water niet eens aan, dus om erin te komen moest ik springen. Maar toen kwam het volgende probleem, hoe kom je er dan uit? Ik ben dus naar een strandje toegezwommen 100 meter verderop en via de stenen het water uit geklommen en liep dan een stukje terug waar Susan zat. Roberta nodigde ons uit om een drankje te doen in Piran met Jesper en Tessa. Wij gingen dus daarheen na het zwemmen. Daar hadden we 2 drankjes gedaan en daarna ging we met z'n allen bij mij thuis eten. Ik had pasta gemaakt met een saus van roomkaas, spinazie, champignons en hamblokjes. Iedereen heeft er gelukkig wel van gesmuld. Na het eten gingen Jesper en Roberta weg. Ik ben gaan douchen, terwijl Susan en Tessa dingetjes op tv aan het kijken waren. Na het douchen deden we een paar drankjes en liepen we naar Portoroz voor een feestje, dit feestje had te maken met het filmfestival dat hier bezig is. Het was super druk buiten dus we dachten dat er binnen ook wel wat mensen zouden zijn, maar er stonden maar 10 mensen ofzo binnen (en buiten stuk of 50🤷🏼‍♀️). Het was verder wel een gezellig feestje, ieder geval wij gingen helemaal los, we hebben ook veel nieuwe mensen ontmoet en mee gekletst. Het feestje werd abrupt gestopt in het midden van een nummer hahah. Dat was heel apart, dus Susan en ik liepen weer terug naar huis in Piran. Onze voeten waren helemaal kapot van al dat lopen en dansen, dus toen we aankwamen ploften we gelijk in bed. We waren rond 4 uur thuis.

Donderdagochtend stonden we al om 9 uur op om ons klaar te maken voor de fietstocht die we hadden gepland. We kleedde ons aan en gingen deze keer met de bus naar Portoroz toe. We zouden om 10 uur de fiets al ophalen. We gingen samen met Tessa en een leraar die het voorgesteld had aan ons en graag veel dingen aan ons wou laten zien. We waren alleen allemaal wat later en hadden koffie nodig om op te starten haha. Na de koffie zijn we met de e-bikes richting de grens van Kroatië gegaan. Onderweg er naartoe kwamen er erachter dat Susan haar ID-kaart niet mee had genomen. Oeps was ik zelf ook helemaal vergeten tegen haar te zeggen dat het nodig was en wist ik ook niet. De leraar (hij heet trouwens Miha) wou toch graag even laten zien waar we naartoe moeten gaan als we de volgende keer naar Kroatië gaan. Dus Tessa en ik gingen samen met hem de grens over en hij liet dus het pad zien welke we moeten volgen. Daarna kwamen we terug en gingen we samen met Susan erbij een rondje in Slovenië maken. Zo fietsten we veel bergen omhoog en gingen we heel snel naar beneden als de berg afliep. Het is eigenlijk echt makkelijk om met zo een elektrische fiets vooruit te komen en vooral omhoog in de bergen. De e-bikes konden ongeveer 30 km per uur. Miha vertelde ons verschillende verhalen en bracht ons op verschillende plekken. Ergens boven op een berg zei hij dat hij moest gaan, maar als we een weg vervolgden we bij een pizza tent zouden uitkomen. Dit was ook fijn voor ons om eventjes uit te rusten en op te laden. Super lief ook van Miha dat hij met zoiets meeging, je merkte ook dat hij daar veel plezier in had en hij met zijn mountainbike de bergen op, zag er pittig uit haha. Bij de pizzatent heb ik even alleen een plekje opgezocht om mijn burek te eten. Ik had nog niks gegeten sinds de vorige avond, dus ik had het echt even nodig en dat had ik al voor de fietstocht gehaald, maar nog geen tijd gehad om op te eten. Nadat ik dat had opgegeten ging ik bij Susan en Tessa zitten en at ik nog een pannenkoek. Tessa had een pizza en Susan een salade. We hebben dus even gesmuld en vielen tegelijkertijd ook bijna in slaap. We hadden natuurlijk weinig slaap gehad en de vorige avond tot laat gefeest + lange dag gehad. Na het eten gingen we door naar izola toe. Hier hebben we een beetje rondgefietst. Miha had nog gezegd voor de terugweg dat we de Parenzana moesten vinden om terug te gaan met de fiets. We konden het niet vinden en Tessa zei dat we ook gewoon met Google maps terug naar Portoroz kunnen gaan. Nou dit was echt levensgevaarlijk, want we eindigden uiteindelijk op een autoweg waar auto's wel 80 km per uur reden. We hadden echt doodsangsten. Mensen toeterden ook en schreeuwden uit het raam. Maar goed toen we dus uiteindelijk al op de autoweg waren moesten we het ook afmaken. Er was gewoon geen weg terug en we vonden het alle 3 verschrikkelijk. We kwamen dan eindelijk aan in Portoroz en moesten er even van bijkomen. We hebben het gelukkig overleefd en kunnen het navertellen. We leverden onze fietsen weer af en Susan en ik gingen weer naar Piran toe. Onderweg naar huis alle boodschappen gedaan, zodat we het huis niet meer uit hoefden. Toen we thuis aankwamen gingen we direct een dutje doen en daarna pizza eten. Na het eten hebben we nog wat gerelaxed en vielen helaas pas rond 12 uur in slaap. Vooral voor mij helaas want ik moest de volgende dag om half 9 op school zijn.

Dus vrijdag stond ik rond 7 uur op en ben om 10 voor 8 lopend naar school gegaan. Op school aangekomen hadden we les van Miha, dat was wel leuk. Ik dacht dat de les tot 10 uur zou duren, maar helaas duurde hij tot 12 uur. Dit was voor mij heel pittig om vol te houden. Ik had veel te weinig geslapen, dit voelde ik wel heel de les. Na de les liep ik weer naar huis en plofte ik in bed neer. Susan had al lekker gerelaxed, maar kon nog wel slapen, dus hebben heel de middag lekker serie gekeken, uitgerust en af en toe geslapen. S'avonds gingen we een drankje doen in Portoroz met Tessa, Roberta, Jesper, Maris, Marta, Vuk en Hermes. Dit was heel gezellig. Na het drankje gingen Maris, Tessa, Susan en ik even kijken of er nog wat te doen was in Portoroz. Zo zijn we uiteindelijk weer bij dezelfde tent geëindigd waar we ook op woensdagavond waren (filmfestival loods met muziek). Hier werd vooral salsa muziek gedraaid dus we zijn helemaal los gegaan. Na een paar dansjes zijn Susan en ik weer naar huis gegaan. We waren rond 4 uur weer thuis en gingen daarom ook direct slapen.

Vandaag kwamen we pas rond 12 uur ons bed uit, heerlijk even uitgeslapen. We hebben ontbeten, daarna gedoucht en toen begon ik met de schoonmaak aan het apparament. Susan ging alvast naar de stad om souvenirs te kopen. Nadat ik klaar was met schoonmaken moest ik nog even wat boodschappen doen voordat ik terug zou komen naar Piran. De winkels in Slovenië zijn namelijk zondag, maandag en dinsdag niet open vanwege soort feestdagen (religieuze redenen). Het was allemaal rennen en vliegen omdat Susan en ik de bus van 15:40 richting koper wouden pakken en daarna de bus naar Ljubljana. Ik haalde het helaas niet, dus hebben Susan en ik lekker op een terrasje bij de bushalte gezeten en een smoothie en ijskoffie gedronken + een toasti gegeten. Dit was dus ook helemaal geen straf. Uiteindelijk pakten we de volgende bus naar Koper toe om 16:40. We kwamen rond half 6 in Koper aan en om 10 voor 7 zou er een bus naar Ljubljana gaan vanaf Koper. We hebben dus intussen even bij de MacDonalds gegeten en gingen toen naar de bus. De bus kwam een half uur later dan gepland + er waren weer zoveel mensen aan het proppen om de bus in te komen, het was weer echt verschrikkelijk. Gelukkig is het ons gelukt om de bus in te komen en we zijn nu dus onderweg naar Ljubljana. We wouden toch soort van Halloween vieren , dus we gaan een kroegentocht doen vanavond. Ik ben heel benieuwd. Ik heb de kroegentocht al gedaan met mama, dus ben benieuwd of deze anders gaat zijn 🤷🏼‍♀️. We gaan trouwens samen met Tessa en Jesper (die zijn al daar).

Nou tot de volgende weer!

Cao i ziveli 🥂

1. Biljana:
    29 oktober 2022
    Heel veel vrij en toch druk. Ik heb genoten van jullie avonturen😃 En ben nu erg benieuwd hoe het met Halloween kroegentocht 🫣
  2. Simona Kosanovic:
    31 oktober 2022
    Fijn om te horen dat je hebt genoten! Hahah dat lees je in mijn volgende blog 🤷🏼‍♀️😂😂
  3. Mevr.H.P. de Leeuw:
    30 oktober 2022
    Beste Simona en anderen, Doet me denken aan mijn vroegere schooltijd, Niets geen feestjes, alleen maar 16 vakken en veel studiemateriaal voor een ieder van het vak. Vier jaar lang, mar achteraf de moeite waard en heb daar heel veel aan gehad. Door door te studeren, kon je later alleen maar blij zijn, dat er duidelijk gestuurd werd op de materie goed tot je te laten doordringen en gebruik maken van de dagelijkse zaken die je opving of in groepsverband tot materiaal verwerkte. Dus leuk veel vrije tijd, maar hoop dat de leerperioden, en onderwijs veel meer gaat geven. Succes verder, groet, Mevrouw H.P. de Leeuw(Lenie).
  4. Simona Kosanovic:
    Beste H.P. de Leeuw,
    Dat geloof ik wel ja! Alleen maar goed dat je dan zoveel kennis binnen krijgt. Om eerlijk te zijn heb ik het ook nog nooit zo op een laag pitje meegemaakt. In Nederland op school heb ik juist geen tijd om leuke dingen te doen, omdat ik het zo druk heb met school en bijbaantjes en zulke zaken. Dus het is ook wel grappig dat het nu juist eens andersom is. Ze zeggen hier ook op school dat het niet gaat om de school zelf, maar meer om de ervaring en de mensen die je hier leert kennen! Dankuwel, gaat goedkomen!
  5. Evert&Manuela:
    30 oktober 2022
    Je bent een echte feestbeest hahaha. Geniet er maar van. Over een paar dagen een vluchtje naar Düsseldorf kan je Ricardo weer even lekker ontarmen. Dan door naar de kerst en dan kunnen wij ook weer even van jou genieten. Wij kijken ernaar uit. Blijf genieten en je bent vooral een mooi mens. Dikkekusss xxxxx
  6. Simona Kosanovic:
    31 oktober 2022
    Hahah jaa ik wist niet dat ik het nog in me had op mijn 28ste 😂. Jaa daar heb ik heel veel zin in ! We gaan zeker nog veel tijden samen genieten 🥰 dankjewel, dat is super lieef ! Dikke kus terug xxxx
  7. Ricardo:
    30 oktober 2022
    Wauuww hoop dat je na deze reis nog wel zin hebt in feesten haha! Je kan onderhand al een reis uitstippelen in Slovenië voor mensen in de toekomst ! Alvast voor je eigen bedrijfje !🤪😘 geniet van alle belevenissen en doe wel voorzichtig !
  8. Simona Kosanovic:
    31 oktober 2022
    Hahah dat durf ik ook niet te zeggen, denk dat ik het feesten helemaal beu ga raken 😂. Jaa denk zeker al wel dat ik een reis kan uitstippelen. Het grappige is ook iedereen die ik naar Piran of Ljubljana meeneem leg ik alles uit over wat ik ook weet haha, dus ben al echt een reisgids haha. Dankjewel komt goeed ! 🥰😘