Reizen, geregel en alsnog een leuke tijd

3 november 2022 - Luchthaven Ljubljana, Slovenië

Zdravo Svima 🙋🏼‍♀️

Voordat ik begin met mijn dagen te vertellen wil ik even mededelen dat ik echt verliefd aan het worden ben op Slovenië. Er is zoveel moois te zien, zoveel mooie bergen, natuur en mega veel groen altijd om je heen. Bijna alles is super goed geregeld, bussen komen en gaan, de wegen zijn niet vol met gaten, mensen rijden normaal auto en vind het zo een goede regeling voor studenten dat je gewoon voor €25 door heel Slovenië kan reizen. Daarnaast is het hier echt mega schoon, je ziet geen papiertje of sigaretje op straat (alleen hondenplas, maargoed als dat het is🤷🏼‍♀️😂). Het enige is dat de mensen soms een beetje nors kunnen zijn, vooral de buschauffeurs, maar ik merk hoe langer ik er woon hoe beter ik met ze om kan gaan en ze toch met een lach op hun gezichten verder door het leven kan laten gaan hahah, ieder geval dit probeer ik 😂. Het maakt mij ieder geval wel blij.

Nou dan gaan we weer terug naar afgelopen zaterdag. Susan en ik kwamen na de lange busreis dan eindelijk aan in Ljubljana vanuit Koper. We waren helemaal op van de avond ervoor, dus kwamen niet veel woorden uit ons, alleen maar gapende monden. We liepen vanaf de bushalte naar het hostel toe. Toen we aankwamen was het een heel wit hostel met alleen maar HHH erop. Het is een zelfvoorzienend hostel, dus er was geen receptionist. Je kreeg een code van te voren om binnen te komen. Nou we kwamen binnen en daar zaten gelijk 5 gasten drankjes te doen. Dus 1 gast vroeg meteen of 1 van ons Simona heette, omdat hij blijkbaar opzoek was naar hun kamer en in iedere kamer zat een briefje met ' hallo Simona(in mijn geval dan), welkom in het hostel, hopelijk heb je een fijn verblijf, groetjes House Hospitality Hostel personeel'. Nou goed dat was ik dus, we raakten een beetje in gesprek met ze en zij zouden ook allemaal naar de kroegentocht gaan, dus dat was wel leuk om samen te gaan. Susan en ik maakten ons eerst klaar in onze kamer wat eigenlijk een beetje op een gevangenis leek. Er stond een stapelbed in de kamer en heel de kamer was afgeschermd met glas of hout en we hadden een wasbak in onze kamer. Verder was het ook aardig klein, maar ook wel een aparte ervaring. Na een drankje gingen we samen met de jongens naar de eerste kroeg van de kroegentocht. 2 jongens waren al gegaan, zij kwamen uit India (uiteindelijk nooit ontmoet). En de andere 3 jongens kwamen uit Italië(2) en Libanon(1). Ik was direct al wel veel aan het kletsen met die gast uit Libanon. Toen we bij de eerste kroeg aankwamen, de Irish Pub, kwamen Tessa en Jesper ook al aan. We schreven ons dus samen in en bestelden een drankje. De tweede kroeg was de captain's cabin. Toen we binnenkwamen was het alleen maar Nederlandse muziek, dus dat was mega grappig en ook apart. Blijkbaar waren er 37 mensen uit Nederland in die kroeg. Zij waren hier met alle collega's. Dus we hebben heerlijk hardop meegezongen en zelf ook Nederlandse nummers opgezet. Er stond een soort apparaat waar je zelf liedjes kon uitkiezen van Spotify. Deze werd dan na het nummer die toen bezig was afgespeeld. In die kroeg ontmoette we meer mensen van de kroegentocht, vooral omdat ik naar de wc moest en niet meer terug kwam de menigte in hahah. Ik stond dus in de gang met 2 jongens de kletsen, eentje uit Amerika die in Italië woont en de andere uit Litouwen. Uiteindelijk liepen we samen naar de volgende kroeg, dit was de Parlement Pub. Dit was weer super druk, maar ook heel gezellig. Hier stond vooral een beetje techno muziek op, dus hebben heerlijk gedanst. De volgende was de club Circus. Hier kwamen allerlei dagelijkse nummers, dus was het weer meezingen met de muziek en losgaan. Susan en ik waren zowat tot het einde gebleven, terwijl we dit niet van plan waren haha. We waren heel moe en dachten om vroeg naar huis te gaan, maar het was uiteindelijk zo gezellig. Trouwens dit was de laatste kroegentocht van dit seizoen, dus ben blij dat we dat nog mochten meemaken. We waren rond 4 uur thuis, dus gingen meteen slapen.

Zondag was eigenlijk echt een uitrustdag voor ons. We hebben lekker uitgeslapen tot 12 uur en gingen toen rustig naar een terrasje toe om te ontbijten. We hebben heerlijke broodjes gegeten en zijn daarna een rondje gaan wandelen door Tivoli-park. Ik wou Susan ook graag even een rondleiding geven door Ljubljana heen. Onderweg naar Tivoli-park maakten we een stop bij de skyscraper en hebben daar een koffietje gedronken. Na de wandeling door Tivoli-park gingen we terug naar het hostel om te dutten. We waren helemaal kapot. Daarna gingen we bij hitwok eten, daar waar Ricardo en ik al 2 keer hadden gegeten. De vrouw die er werkte en altijd chago was, was deze keer gewoon lief en ook heel moe, misschien maakte dat haar humeur iets beter hahah. Het was ieder geval weer heerlijk. Daarna zijn we naar bed gegaan om echt even goed te gaan slapen.

Maandag stond ik om 8 uur op om een rondje hard te lopen en daarna maakten we ons klaar om uit te checken. We moesten om half 11 het hostel uit zijn. Het was trouwens niet echt de schoonste hostel, maakt misschien ook omdat er geen receptionist is en denk dat ze niet elke dag langs komen om schoon te maken. Maar ach dan weet ik dat ook weer voor de volgende keer. Helaas had het hostel waar ik altijd zo tevreden over was geen plek (daar sliepen dus die 37 Nederlanders hahaha). Maar de volgende keer ga ik daar wel weer slapen sowieso als ik in Ljubljana ben. Na het uitchecken gingen Susan en ik lekker ontbijten op een terras met roerei. Dit was wel prima te eten. Na het eten liepen we richting de bushalte  en stopten tussendoor voor een koffietje op een terras. Bij de bushalte zwaaide ik Susan uit, want zij ging naar het vliegveld toe en daarna naar huis. Om 1 uur zwaaide ik Susan uit en mijn bus zou pas om 3 uur gaan. (Susan is trouwens veilig thuis aangekomen 🎉) Ik ben dus nog even naar een subway gelopen om een broodje te halen met de studentenkorting. Daarna ging ik met de bus weer terug naar Piran toe. Dit was een busreis van 3 uur. De buschauffeur was wel zo lief om tussendoor even aan te geven dat we naar het toilet kunnen als we moesten. Om 6 uur kwam ik aan in Piran en plofte gelijk met mijn subway neer op de bank/bed 😂. Na een rustige avond heb ik heerlijk geslapen.

Dinsdag heb ik lekker uitgeslapen en genoten van nog eventjes alleen zijn. Mijn huisgenoot Katarina was ook heel het weekend weg naar Servië toe(zondag t/m dinsdag waren officiële vrije dagen hier, als ik dat nog niet had verteld). Ze zou dinsdagmiddag thuiskomen, dus ze kwam thuis rond 1 uur. Ze ging gelijk naar bed omdat ze een lange reis heeft gehad en nog niet had geslapen. Ik heb een wasje gedaan bij de wasserette, daarna een wandeling van 7 km in Piran. Volgens een bord zou je er 2,5 uur over moeten doen, maar ik met mijn lange benen en stevige loop deed er 1 uur en 20 minuten over. In de avond heb ik een paar dingen voor school gedaan zoals weer contact opgezocht met mijn stageplaats (anders vergeten ze me haha🤪) en een stukje verslag gemaakt voor het experiencereport (ik heb een deel gekregen van mn Scholarship, 70% en ik krijg het overige 30% als ik dit verslag voltooi voordat ik in Nederland ben). Daarna ben ik gaan slapen.

Woensdagochtend ben ik wat eerder opgestaan, namelijk om half 6. In de ochtend kan je tussen half 8 en 9 uur in Koper baantjes zwemmen, dus dit ging ik doen. Ik dacht dat het gratis was, maar moest uiteindelijk €4 betalen. Om dus die €4 eruit te halen was mijn doel om 40 baantjes te zwemmen, zo kost het maar €0,10 per baantje🤪 hahah. Na het zwemmen ben ik even langs het strand gelopen in Koper. Ik ging langs de MacDonalds voor een ijskoffie, dus ik ging zitten en knoeide 1 vlekje op de tafel en ik vroeg aan de kassa voor een servetje. Toen ik terug wou zitten, gooide ik op 1 of andere manier heel de koffie om, over mezelf heen. Dus heel mijn broek was doorweekt en de hele bank en tafel zaten onder de ijskoffie(gelukkig had ik koude koffie en geen warme). Super lief, want ik kreeg een nieuwe ijskoffie van een medewerker en zij ruimden het op. Na de ijskoffie ging ik even boodschappen doen en mijn pasje opnieuw opwaarderen om te reizen voor €25 per maand. Daarna ging ik weer met de bus terug naar huis. Thuis deed ik even een dutje en heb ik wat spullen ingepakt. Mijn huisgenootje was ook in de middag thuis, dus hebben lekker bijgekletst. Ik had gekookt dus we aten gezellig samen. Na het eten was het al tijd om naar bed te gaan.

Vandaag ben ik om 5 uur opgestaan. Om 6:25 uur had ik de bus naar Koper toe en daarna naar Ljubljana. Vanaf Ljubljana naar het vliegveld toe. Ik ga namelijk een weekend naar Düsseldorf toe. Mijn tante gaat trouwen morgen. Vandaag was best een leuke dag ondanks het reizen. De buschauffeurs waren mega aardig, ik heb met veel mensen gekletst die normaal met niemand kletsen en heb leuke mensen ontmoet op het vliegveld in Ljubljana. Ik heb daar een man(Jerry) en vrouw(Charlotte) uit Amerika ontmoet. Heerlijk mee gekletst. Ik zag ze in Ljubljana al aan de buschauffeur vragen stellen over of die bus (waar ik in zat) langs alle dorpjes gaat en of hun ticket voor die bus was, alleen de buschauffeur kon niet echt Engels, dus zag veel miscommunicatie. Ik wou graag helpen, maar zat bijna helemaal achterin de bus. Toen ik ze dus op het vliegveld zag kon ik het niet laten om het nog even te benoemen. Zo ontstonden er harstikke leuke gesprekken. Zij zijn voor 7 weken soort van aan het rondreizen door Europa of nja ze zijn in Marokko, Spanje en Slovenië geweest. Ze waren weer op de terugweg naar Spanje toe en zouden vanuit daar met de boot teruggaan naar Amerika toe. Het was een wat ouder stel(rond de 75, als ik het goed inschat, misschien zelfs ouder) dus super leuk dat ze nog zoiets ondernemen samen. We zaten dus in hetzelfde vliegtuig naar Zürich toe en ik zag ze daar weer op het vliegveld. We hebben nog even wat gekletst en zij gingen richting hun vliegtuig naar Barcelona toe, net als ik richting Düsseldorf. Nu zit ik dus in het laatste vliegtuig en als ik land ben ik dan eindelijk op bestemming (nja als ik het plaats ben ik al geland). Dit laatste vliegtuig is trouwens niet leuk, want er is veel turbulentie. Ik ben wel blij om zo Ricardo en mijn moeder te zien!! Zij komen mij ophalen met de auto om gezamenlijk naar de Airbnb te rijden. Nou tot de volgende weer !

Cao 🛬🙋🏼‍♀️

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    5 november 2022
    Simona, Heb de indruk dat tussen eten en slapen er veel gepraat wordt en ook veel gezien, maar ook heel veel gedronken, tijdens dat praten en zo. Waar is de studie uren nu of zijn ze nog niet echt begonnen. Hoor nog niet zo veel daarover. Komt ws. nog wel, denk ik dan maar. Hartelijke groeten en geniet ze. Mevr.H.P.de Leeuw(Lenie).
  2. Simona Kosanovic:
    29 november 2022
    Hallo Lenie,
    Jaa dat is nu pas echt begonnen. Het zijn over het algemeen maar weinig schooluren, 10 uur in totaal per les en dan examen. Maargoed nu is het dan wel echt begonnen !
  3. Ricardo:
    7 november 2022
    Weer veel meegemaakt! Het was weer enorm leuk om je gezien te hebben!!
  4. Simona Kosanovic:
    29 november 2022
    Jaaa dat vond ik ook, om jou te zien ❤️