Lange verhalen met weer veel beleve

19 november 2022 - Piran, Slovenië

Cao Svima,

Dat is weer een tijdje geleden zeg, 2 weken om precies te zijn. Nou dus op donderdag 3 november kwam ik s'avonds op het vliegveld in Düsseldorf aan. Ik kreeg gelijk een onveilig gevoel. Er lag namelijk een grote tas op een stel bankjes met 2 beveiligers er omheen, omdat ze natuurlijk niet weten wat er in die tas zit en daarnaast zag ik allemaal beetje enge mensen rondlopen op het vliegveld. Dit laat wel zien hoe veilig en fijn ik me voel in Slovenië. Dit bevestigt iedereen ook steeds dat het zo veilig is en zo voelt het ook. Vaak ook gehoord dat iemand een portemonnee is verloren of telefoon en dat die gewoon terug is gekomen bij de eigenaar, zonder dat er geld uit werd gestolen. Nou goed terug in Düsseldorf, daar werd ik opgewacht door Ricardo en mijn moeder. Het was weer leuk om ze te zien ! We gingen direct door naar de Airbnb. Daar hebben we onze spullen gedropt en gingen we bij een restaurant eten. Heerlijk Italiaans gegeten. Daarna lekker naar bed.

Vrijdag 4 november was de trouwdag van mijn tante. Om 10 uur in de ochtend begon het. We liepen naar het 'kasteel' waar ze gingen trouwen, we kwamen precies om 10 uur aan waardoor we te laat waren en buiten moesten wachten. Dit was wel even balen, vooral na zo een lange reis die we allemaal hadden afgelegd. Gelukkig konden we alvast genieten van een paar glazen champagne(dit was nodig 😝). Toen ze naar buiten kwamen, was het ook heel leuk om met de familie herenigd te worden. We gingen gezamenlijk naar een restaurant die was afgehuurd, hier kregen we van alles te eten, hebben we gedanst en lekker gekletst. Om 10 uur ongeveer was het afgelopen dus gingen we terug naar de Airbnb.

Zaterdagochtend 5 november zijn we naar een familielid in Düsseldorf gegaan om lekker te ontbijten, daarna gingen we de stad in. We liepen een rondje en gingen eigenlijk alweer naar andere familieleden toe. Hier werden we weer lekker in de watten gelegd en hebben we samen lekker gegeten en gekletst. Na het eten zijn we samen met m'n neefje de stad in gegaan. Düsseldorf staat bekend om vele brouwerijen. Mijn neefje bracht ons dus naar 5 brouwerijen om een biertje te proeven en tussendoor een shotjesbar voor een shotje haha. Daarna gingen Ricardo, mijn moeder en ik naar huis toe om te slapen. Dit was een korte nacht.

Zondagochtend 6 november ging mijn vliegtuig al, dus brachten Ricardo en mijn moeder me met de auto naar het vliegveld. Het afscheid was weer eventjes pittig, vooral omdat ik weet dat ik ze pas weer eind december ga zien. Ik vloog met een overstap op Frankfurt naar Ljubljana toe. Eigenlijk ging alles wel prima, de bussen sloten ook aan op het vliegtuig en daarna ook in Ljubljana naar Piran toe. Ik was rond 3 uur thuis, dus ben eigenlijk gelijk naar bed gegaan om uit te rusten.

Maandag 7 november had ik les om 12 uur, namelijk sustainable tourism. We werden voorbereid over dat we de week erop een verslag moeten inleveren en een presentatie daarover moesten houden. Het moest over je eigen land gaan, maar omdat mijn ouders uit Kroatië komen mocht ik dat ook kiezen. Dit vond ik natuurlijk wel heel interessant. Na de les gingen Tessa en ik sporten op een buitenfitnessveld, hier had je allemaal apparaten die je kon gebruiken. We hebben alles uitgeprobeerd en zelf ook extra dingen gedaan. We hebben dus wel 45 min tot 1 uur bewogen. Daarna ben ik weer naar huis toe gelopen (ong 40 min). Ik loop nog steeds elke dag als ik school heb er naartoe en terug, dit is een half uur lopen vanaf van mijn huis. S'avonds heb ik lekker even serie gekeken en met papa bijgekletst aan de telefoon. We hadden zoveel te vertellen dat we eigenlijk 2,5 uur hebben gebeld met elkaar. Ik had hem ook nog niet echt gesproken sinds ik hier ben, alleen via WhatsApp af en toe.

Dinsdagochtend 8 november zijn Tessa en ik gaan zwemmen. We kwamen er wel snel genoeg achter dat het niet meer de tijd was om te zwemmen. De zee is echt afgekoeld. Er was wel een vrouw die langsliep en dus ook door ons wou gaan zwemmen. Ze ging in onderbroek en hempje het water in haha. Ik had daarna van 11 uur tot 2 uur les. Ik had marketing in tourism, hier moesten we tijdens de les allemaal opdrachten doen over hoe je de marketing van bepaalde bedrijven moet regelen(dit had ik al wel gehad in het eerste jaar). Hierna kregen we wel wat huiswerk om met z'n 2en of 3en te maken. Na deze les had ik weer weekend, ook weer niet want er was wel wat werk aan de winkel. De week erop had ik 2 presentaties, een verslag en flink wat huiswerk. Wat ik deze dag verder heb ik gedaan weet ik niet meer, oeps.

Woensdag 9 november had ik dus een studiedag voor mezelf ingepland. Ik ben naar een koffietentje gegaan in Koper en heb daar vanaf half 10 tot 3 uur gezeten om aan het verslag voor sustainable tourism te werken. Eigenlijk was ik grotendeels al wel klaar. Ik heb ook mijn medestudenten meegevraagd. Uiteindelijk kwamen Roberta en Jesper ook bij me zitten. Zij bleven zitten toen ik om 3 uur naar huis toe ging. Ik had nog even boodschappen gedaan in Koper en daarna ging ik met de bus naar Piran toe. Er zou een feestje zijn in een cafe in Piran, eindelijk 🎉(normaal is het altijd in Koper). Ik ging samen met Marta er naartoe. Het was uiteindelijk geen feestje, iedereen zat een beetje in een grote groep en er was muziek op de achtergrond. Iedereen praatte ook Sloveens, maar ik was blij dat ik Marta had om mee te kletsen. De eigenaar en 1 barman vonden ons blijkbaar wel gezellige mensen, dus we kregen 3 wijntjes per persoon gratis, een shotje en chips. Ze wouden dat we terug zouden komen, dit waren we dus ook zeker van plan haha. Het is gelukt om ons om te kopen 😂. We vonden het sowieso ook wel echt een gezellige tent. Na het 'feestje' heerlijk geslapen.

Ik had donderdag 10 november in de ochtend afgesproken om met Tessa te sporten. Dit was dus wel pittig om uit bed te komen, uiteindelijk wel blij dat ik het heb gedaan. We gingen weer sporten op het buitenfitnessveld, weer dezelfde oefeningen gedaan en ook een paar anderen. Daarna ben ik weer naar huis toe gelopen en heb ik eerst even een dutje gedaan. Na het slapen ben ik weer verder gegaan aan school. S'avonds ben ik optijd naar bed gegaan.

Vrijdagochtend 11 november ben ik een beetje optijd opgestaan om verder te gaan aan school. Ik heb toen de presentatie voor sport tourism afgekregen, ook gelijk een wasje tussendoor gedaan bij de wasserette. Daarna ging ik door naar Izola om samen met Roberta en Hermes aan marketing in tourism te werken. Ik kon helaas niet lang blijven, maar we hebben er wel even 2 uurtjes aan gewerkt. Ik ging weer terug naar huis toe om me klaar te maken. S'avonds ging ik naar Koper toe, omdat er een kroegentocht was georganiseerd vanuit school. Het was weer leuk om alle internationals te zien (ook van andere scholen). Ik had ze al sinds de introductieweek niet meer echt gezien. Lekker veel gekletst dus. En het was een kroegentocht die ik nooit eerder had meegemaakt. Je kreeg bij elke bar een shotje en daarna gingen we gelijk door. Dit waren ook wel heftige shotjes, een tequila-shotje, een vodka-shotje, een rakija-shotje en nog 2 andere shotjes. Daarna dronken we nog een drankje om die shotjes soort van te doden. Ik was ook heel blij dat ik tiktak's bij had, want iedere keer als we een shotje namen, deden er gelijk paar tiktakjes achteraan. Dit doodde gelukkig het branderige gevoel meteen. Na alle shotjes gingen we naar het eind station waar een feestje was voor alle internationale studenten. Hier hebben we lekker gedanst. Rond half 3 zijn Tessa en ik met de taxi naar huis toegegaan. Thuis ben ik natuurlijk gelijk gaan slapen.

Zaterdag 12 november heb ik heerlijk eventjes uitgeslapen. Eigenlijk heb ik deze dag vooral lekker uitgerust en ook eventjes niks gedaan. Dus deze dag was niet heel bijzonder om verder toe te lichten haha.

Zondag 13 november ben ik wat eerder opgestaan om verder te werken aan school. Om eerlijk te zijn ging dit best moeizaam, al heb ik wel de presentatie voor sport tourism goed zitten oefenen. Ohja en ik was dus een beetje vergeten de dagen ervoor dat het zondag zou zijn, dus alle winkels waren dicht. Dus ging uiteindelijk lunchen in de middag bij een restaurant en ben daarna samen met Tessa 1 van de 3 routes gaan wandelen. We hebben de Seca wandeling gedaan. Dit was door een soort park/bos. We liepen langs zoutplaten, die je prachtig kon zien vanaf een hogere berg. We liepen langs een soort boederij met veel bomen (waar we uiteindelijk vrijdag ook waren, vertel ik later verder over). We zagen Portoroz ook, we waren dus soort van aan de overkant. En er was ook een mooie beeldenpark, met allemaal soort kunstwerken van steen. We hebben dus erg genoten van de wandeling. Alleen dit was ongeveer 2 uur wandelen en ik moest nog een half uur terug naar Piran toe. Dit was wel even pittig. Toen ik thuis aankwam plofte ik gelijk ook even neer op de bank. Ik was van plan om de avond aan school te spenderen, maar om eerlijk te zijn had ik hier geen energie meer voor.

Maandagochtend 14 november ben ik om 7 uur opgestaan om de presentatie nog even goed te oefenen voor mezelf van sport tourism. Om 10 uur had ik de presentatie, uiteindelijk ging het harstikke goed. Ik vond het alleen jammer dat sommige presentaties eigenlijk nergens op sloegen en je zag dat ze 0 hadden voorbereid. Zo werden er presentaties voorgelezen op hun telefoon of dingen verteld wat niks met de opdracht te maken had. Maargoed zoals ik al eerder zei het niveau ligt hier een stuk lager. Ik ben ieder geval blij met de presentatie die ik heb gegeven. Na de presentatie ging ik naar Roberta en Hermes toe om verder aan marketing in tourism te werken. Na 3 uur eraan te hebben gezeten, kregen we het af. Daarna ging ik naar huis toe om te koken en wou eigenlijk nog aan het verslag van sustainable tourism zitten. Dit probeerde ik dan ook maar merkte dat ik hierin wel af en toe vast liep. Ik vind het dus best lastig om een verslag in het Engels te schrijven met de juiste woorden, dus meer op een zakelijke manier. En tegelijkertijd was ik best moe van de hele dag school en ben dus optijd naar bed gegaan.

Dinsdagochtend 15 november ben ik weer om 7 uur opgestaan om het verslag af te maken en de presentatie te maken + te oefenen. Eigenlijk ging dit wel prima. Ik was niet helemaal tevreden met het verslag, maar geloof wel dat het een voldoende waard is, dit hoop ik dan. Ik dacht ook bij mezelf dat ik eens moest stoppen met twijfelen en het gewoon moet inleveren. Om 12 uur hadden we een online meeting om vragen te stellen over marketing in tourism. Dit was dus ook de reden waarom we het huiswerk af wouden hebben om vragen te kunnen stellen die we eventueel zouden hebben. De lerares kwam helaas niet opdagen, ik had nog een email gestuurd en ook geen reactie gehad. Gelukkig tijdens het wachten heb ik de presentatie nog een paar keer kunnen oefenen. Om 2 uur moest ik op school zijn voor de presentatie. Dit ging eigenlijk best goed weer. Jammer genoeg waren na mij weer presentaties van dezelfde mensen van de vorige dag en op dezelfde manier. Dit was heel saai om naar te luisteren en het sloeg gewoon nergens op. Dus toen de dag voorbij was ging ik harstikke geïrriteerd naar huis toe. Ik vond het gewoon oneerlijk dat ik zo hard werk om een goed verslag en goede presentatie neer te zetten en ik dat van anderen niet zie. Ik zou het oneerlijk vinden als zij hetzelfde cijfer als mij zouden krijgen en dat er niks wordt gezegd erover vanuit de leraren. Nja er waren wel 2 mensen die het verslag samen deden, de leraar zei wel dat het niet goed was en ze het opnieuw zouden moeten maken. Ik was blij dat eindelijk iemand er wat van zei. Al was er nog 1 iemand waar ook wat tegen gezegd mocht worden. Maargoed niet mijn zaak uiteindelijk. Na school ben ik dus naar huis gegaan, gelijk mijn sportkleren aangetrokken en gaan sporten. Ik moest alle irritatie en frustratie even kwijt. Ik heb gebootcampt, dus veel oefeningen gedaan die ik normaal in Nederland bij de bootcamp ook deed. Ik was daarna een stuk rustiger. Na het eten ging ik samen met Tessa en Marta een drankje doen bij die cafe waar we een week eerder ook waren(voor dat zegmaar feestje). We wouden eigenlijk gewoon rustig een drankje doen, maar de eigenaar begon met ons te praten weer en 2 jongens die daar ook waren. We kregen 3 wijntjes gratis, 2 shotjes, een t-shirt, een champagne fles, 2 bananen, 2 flessen water en nog een pizza. Het was niet normaal hoeveel we kregen. Het was niet dat de eigenaar iets van ons wou, maar ook weer wel. Hij wou dat we reclame gingen maken voor zijn cafe en we meer studenten daar kunnen krijgen. Het is daar in de winter aardig leeg, maar tegelijkertijd dus wel steeds gezellig. Na de drankjes zijn we naar Marta's huis toe gegaan samen met die 2 jongens. We hebben bij haar thuis de champagnefles leeggedronken, gezongen en gedanst. Daarna gingen we allemaal naar huis toe. Ik baalde een beetje dat ik eigenlijk gewoon een rustige avond wou en het dan zou eindigde. Ik heb dus de afspraak met mezelf tot volgend weekend geen alcohol te drinken en even rustig aan te doen. Daarna ben ik lekker naar bed gegaan.

Woensdag 16 november heb ik heerlijk uitgeslapen en heel de dag series gekeken. S'avonds ben ik naar basketbal toe gegaan. Dit is iedere woensdagavond en ik wilde allang gaan maar elke woensdagavond was er wat te doen. Ik was het enige meisje en we speelden 5 tegen 5. Ik vind het altijd zo leuk dat jongens puur om het sporten komen  en bij elke score elkaar een high five geven. Het voelde echt als een team + werd eigenlijk niet eens gepraat tussendoor, zoals ik al zei ze kwamen echt voor het sporten. Ik wist ook niet dat basketballen zoveel intensiteit heeft. Ik heb sinds 7 of 8 maanden een sporthorloge. Ik start hem altijd tijdens het sporten om te kijken hoeveel calorieën ik heb verbrand en wat de intensiteit was. Een normale training vergt 60 tot 70 punten intensiteit. Ik was het dus aan het begin vergeten, dus mijn horloge stond de laatste 55 min aan en dit was gewoon 313 intensiteitspunten. Dit betekent dat het aardig hoog scoort. Ik ben dus zeker van plan om vaker te gaan en hopelijk beetje in te spelen om hoe hun spelen. Jammer genoeg was er geen kraan in de sporthal (of iedergeval door de verbouwing niet), dus ik ging met heel veel dorst naar huis toe. Onderweg heb ik bij een restaurant een flesje water gekocht, dit was echt even nodig. Kostte me wel €2,50 maar was elke cent waard haha. Toen ik thuiskwam ben ik gelijk gaan slapen. Leek net een oma zoveel spierpijn had ik en zo liep ik er ook bij haha.

Donderdagochtend 17 november (op de verjaardag van mijn moeder 🎉) ben ik samen met Tessa gaan wandelen naar Lucija en weer terug. Was even leuk om naar buiten te gaan en mijn spierpijn eruit te wandelen. Na het wandelen ben ik even gaan uitrusten thuis en presentatie gemaakt voor marketing samen met Hermes en Roberta, nja alle 3 apart thuis maar keken het van elkaar na. S'avonds ben ik samen met Tessa, Jesper en Roberta gaan eten in een Italiaans restaurant in Izola met de studentenkorting. Dit was weer heerlijk, daarna gingen we naar Trivianight in Koper. Dit was een soort quiz en we zijn 3de geworden woehoe 🎉. Na de quiz ging ik lekker naar huis toe en belde ik mijn moeder om haar te feliciteren. Uiteindelijk bleven we 1,5 uur kletsen. Was leuk om haar weer even te spreken! Na het telefoontje ben ik lekker geen slapen.

Vrijdagochtend 18 november moest ik om half 10 op school zijn voor sustainable tourism, er moesten nog 2 mensen presenteren. Daarna gingen we naar een olijfolie boederij (daar waar Tessa en ik dus langs zijn gelopen de zondag ervoor). Dit was heel leerzaam. Het was een man en vrouw die deze boederij runden. Ze hadden heel veel olijfbomen en daarnaast ook andere vruchtbomen en groente planten. We kregen een rondleiding en er allemaal informatie over. Daarna gingen we met z'n allen aan een tafel zitten en gingen we olijfolie proeven. Je kreeg olijfolie in een shotglaasje, deze moest je opwarmen met je handen. Daarna moesten we hem in de rondte draaien net als bij een wijnproeverij. We roken er een paar keer aan en vertelden wat we roken. Daarna namen we een klein slokje en spoelden dat door ons mond en dan doorslikken. Het was echt heel lekker, je proefde en rook dat het puur biologisch is (heel anders dan die in de winkel). We kregen uiteindelijk allemaal broodjes, olijven, verschillenden olijfolieeen, glaasje wijn, tomaatjes, mozzarella en broodjes met olijven puree erop. Het was echt heerlijk, alleen ik had me een beetje misselijk gegeten doordat ik het zo lekker vond hahah, kon niet stoppen. Daarna ging ik naar huis om een nieuwe les te volgen, maar dan online, project management. Deze les ging vooral over wat een project is, dus veel video's gekeken. De lerares zou vanaf volgende week gewoon weer op school zijn, maar ze woont in Ljubljana dus vond 5 keer in de week naar school rijden net even te veel. Logisch ook. Na de les heb ik boodschappen gedaan, gekookt, gegeten en ben daarna een rondje gaan wandelen door Piran. Ik zag dat de sterrenhemel goed te zien was, dus heb eerst een half uur gezeten op een steen en naar de sterren gekeken. Het was echt prachtig. Daarna heb ik weer nieuwe plekjes in Piran ontdekt wat ook leuk was. Daarna ging ik naar huis, serie kijken en lekker slapen.

Vandaag (zaterdag 19 november) ben ik met de bus naar Koper toe gegaan. Ik heb hier lekker een beetje rondgewandeld. Heb net even boodschappen gedaan en wacht nu op de bus weer terug naar Piran toe. Ik loop hier met 3 tassen vol hahah. Vanavond komt er een liveband in die ene cafe in Piran(intussen onze stamkroeg😂), dus als het goed is ga ik daar heen met een paar mensen 😊. Nou tot de volgende, ik zal jullie volgende keer niet zolang laten wachten, hoop ik haha!!

Byeee 🙋🏼‍♀️

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    20 november 2022
    Simona, Hartelijk dank voor zoveel reisverslag. Misschien is het toch beter om ons toch telkens een stukje te sturen. Dit is wel erg veel voor twee weken, of haal de essentie naar voren. Anders wordt het gewoon, om steeds te lezen van de café bezoekjes te lezen. Verder is het best interessant, maar wel reuze jammer, van het niet serieus nemen van de opdrachten door andere medestudenten. Dat verlaagt het peil van de opgaven. Je leert nl. veel van anderen. Nog veel succes verder, Groetende, Mevr. H.P. de Leeuw(Lenie)
  2. Simona Kosanovic:
    Hallo Lenie,
    Ja klopt, alleen soms vergeet ik om verhalen te schrijven. Nou dan hebben jullie wel ieder geval veel leesplezier. Heel jammer van mijn medestudenten, maar ach het kan niet altijd zo zijn als ik ben gewend op mijn eigen school. Heel erg bedankt !
  3. Evert&Manuela:
    20 november 2022
    Weer genoten van al je belevenissen zo zijn we er toch een beetje bij.
    Je bent een kanjer en wij zijn supertrots op jou. Dikkekusssss en tot snel
  4. Simona Kosanovic:
    29 november 2022
    Aaah mega lieeef ! Fijn dat ik jullie zo kan meenemen door mijn avonturen heen haha. Ik ben blij om dat te horen. Dikke kus terug en tot zeker snel !!
  5. Ricardo:
    21 november 2022
    Nou de verhalen over het leren en bezig zijn voor school komen al wat meer naar voren! Goed bezig hoor!!
  6. Simona Kosanovic:
    Dankjewel lieve schat 😘
  7. Biljana:
    21 november 2022
    Ondanks dat ik al veel van je uitstapjes wist was wel leuk om het weer in je verhaal te lezen. Fijn dat je daar naar je zin hebt! Geniet van al die leuke ervaringen, vriendschappen, natuur, studies en ook om lekker alleen met jezelf te zijn kijkend naar de stèren, zee en horizon.. Love you 🥰
  8. Simona Kosanovic:
    29 november 2022
    Heel erg bedankt, dat ben ik zeker aan het doen. Ik ben heel erg aan het genieten hierzo! Love you too ❤️
  9. Predrag:
    22 november 2022
    Wouw 💖veel succes en veel plezier, ga zo door!😘
  10. Simona Kosanovic:
    Dankjewel papie, ga ik zeker doen ! 😘