Studeren, misselijkheid en tegelijkertijd plezier

29 november 2022 - Piran, Slovenië

Hello everyone 😊

Zaterdag 19 november was ik 's avonds met Tessa en Maris naar onze stamkroeg gegaan (die heet trouwens cafe Galerija). Tessa en ik wouden niet drinken dus hadden lekker frisdrank en Maris had wel een wijntje. De eigenaar en de anderen die er werkten waren weer blij om ons te zien. Wij zijn natuurlijk soort van vaste klanten haha. De eigenaar kwam naar ons toe om te zeggen dat een andere tafel ons volgende drankje wou betalen, dus Tessa en ik wouden iets van frisdrank, dus de barman maakte cola met soort limoensap erin. Was eigenlijk wel lekker en Maris een lekker wijntje. We kregen uiteindelijk wel shotjes op tafel, maar dit wouden we dus niet en hebben we ook niet opgedronken. De liveband was wel leuk om mee te maken, het voelde een beetje net als Speyk in Vlissingen (daar had je elke woensdag een liveband). Na een paar colaatjes gingen we weer naar huis toe om lekker te slapen.

Zondag 20 november ben ik in de middag samen met Tessa de Piran wandeling gaan doen. Ik had hem al een keertje gedaan, maar vond het leuk om nog een keer die prachtige en pittige wandeling te doen. Na de wandeling heb ik met Ricardo gevideobeld en lekker even bijgekletst. Het was weer leuk om hem te kunnen zien en goed te kunnen spreken. Zo vloog ook weer 1,5 uur voorbij. Na het bellen ben ik gaan koken, eten en daarna eigenlijk lekker naar bed toegegaan.

Maandag 21 november wou ik een dagje aan school zitten, maar doordat ik thuis zat was er zoveel afleiding dat ik er helaas weinig aan heb gedaan. Ik heb wel een paar dingetjes gedaan en had gelukkig nog wel een week om me voor te bereiden op de examen van de volgende maandag voor sport tourism. Verder heb ik vooral de presentatie geoefend voor de volgende dag, het vak marketing in tourism. Daarna ben ik buiten gaan sporten, heb weer bootcamp gedaan. Ik probeer eigenlijk eigen trainingen te maken en die dan uit te voeren. Gaat eigenlijk best wel goed. En daarna ben ik naar bed gegaan.

Dinsdag 22 november ben ik vroeg opgestaan om de presentatie goed te oefenen. Daarna ging ik naar school en ging de presentatie eigenlijk wel prima. Dit was ook gelijk de laatste les voor het examen. We mogen kiezen tussen twee datums wanneer we het examen willen doen, dit is wel fijn eigenlijk. Na de les zijn we naar studenten-restaurant gegaan om te eten met onze studentenkorting. Ik had heerlijke sarma gegeten. Dit is gehakt met rijst in grote koolbladeren en aardappelpuree. Dit is heel typisch wat ze hier eten in de Balkan, mijn oma en mijn moeder maken dat ook weleens. Na het eten gingen we terug naar school toe omdat het international day was en ze iets hadden georganiseerd voor ons. Er zouden eerst een paar bijeenkomsten in het Sloveens zijn en de laatste in het Engels. Wij kwamen wat eerder aan, maar ze gingen over in het Engels. Dit was dus wel fijn voor ons, dan konden we ook mee praten. We hadden het dus vooral over hoe het is om naar het buitenland te gaan en waar je aan moet denken enz. Het was wel echt interessant. Daarna was het de bedoeling dat de locals, de exchange studenten (wij dus) ontmoetten, alleen iederen ging eigenlijk al naar huis toe op de exchange studenten na dan. Dus wij bleven achter en hebben eigenlijk lekker gewoon met z'n allen zitten kletsen met koekjes en drinken erbij. Daarna ging ik naar huis toe en was het intussen al 6 uur toen ik thuis kwam, dus heb ik lekker eten gemaakt, gegeten en lekker even gerelaxed.

Woensdag 23 november ben ik samen met Marta naar een koffietentje in Piran gegaan om te studeren. Ohja ik weet niet wanneer het ook alweer begon, maar volgens mij dinsdag. Ik werd om 6 uur 's ochtends wakker omdat er een luid alarm afging buiten. Ik schrok me dood en m'n huisgenoot ook. We hadden geen flauw idee wat er precies gebeurde. Uiteindelijk bleek het een alarm te zijn dat de zee overstroomt over de kade. Dinsdagochtend moest ik ook mijn huur betalen bij het postkantoor, dus ik moest over het plein heen voordat ik naar school ging. Heel het plein was overstroomt met water dat bijna tot mijn knieën kwam. Ik heb dus 2 vuilniszakken om mijn benen heen gedaan en ben zo over het plein heen gelopen. Er was een man met ene grote camera die me ook nog filmde dus ik denk dat ik ergens op het Sloveense nieuws kom haha. Dat alarm was trouwens 5 dagen in een rij, soms om 6 of 7 of 8 uur. Gelukkig had ik de andere dagen niet zo last van de overstromingen, het kwam ieder geval niet meer zo ver het plein op. Nou weer terug naar woensdag. Ik heb dus heel de ochtend en middag samen met Marta in het koffietentje in Piran gezeten om te studeren. Toen ik onderweg naar huis was merkte ik dat ik veel buikpijn had, dus ben eigenlijk thuis naar bed gegaan en heb nog eventjes wat gegeten. Ik wou graag basketballen, maar vond het verstandiger om thuis te blijven en te rusten.

Donderdagochtend 24 november ben ik samen met Marta naar Koper toe gegaan om daar een koffietentje op te zoeken om verder te studeren. Ik voelde me deze dag stukken beter, dus dat rusten had wel geholpen. We zaten daar tot 1 uur en namen even pauze door een rondje te lopen. We gingen naar de schoolbibliotheek bij een school in Koper, helaas was die maar tot 3 uur open. We kwamen door die school er wel achter dat er een bibliotheek was. Hier gingen we dus heen om verder te studeren. Marta kon zich niet concentreren dus ging lekker naar huis toe. Ik bleef nog wel eventjes zitten tot 5 uur en ben daarna naar het winkelcentrum toe gegaan. Hier heb ik aantal dingetjes gekocht die ik nodig had. Ik had in de avond met Nina afgesproken bij een cafe in Koper. Ik heb haar al sinds de introductieweek niet echt meer gezien, dus was leuk om bij te kletsen. Toevallig was die avond Servië tegen Brazilië aan het spelen voor de WK. Het was dus best druk in die cafe met allemaal gasten die uit Servië komen en die wedstrijd aan het kijken waren. Nina en ik gingen nog wat eten met die studentenkorting en zijn daarna weer terug naar die cafe gegaan. Ik nam de laatste bus weer terug naar Piran toe. Ik ging bij aankomst thuis eigenlijk direct slapen.

Vrijdag 25 november had ik mijn wekker vroeg gezet omdat ik wou gaan hardlopen. Helaas 5 min nadat ik wakker was ging het alarm weer af, dus het hardlopen had geen zin. Alles zou toch weer overstroomd zijn met water. Ik ging dus wat langer slapen en uiteindelijk naar school toe. Ik had de les project management. Deze les duurde 3 uur en moest ook zeggen dat ik hem aardig lang vond duren. Ze stond ook echt voor onze neus en niet helemaal voor de klas. Helaas heb ik daardoor last van mijn nek gekregen door haar steeds zo aan te kijken + de ramen stonden open, dus ik kreeg tocht in m'n nek. Die avond had ik daar wel last van. Na de les ben ik naar huis toe gegaan om even te rusten, te gaan sporten, lekker eten maken en eten. Ik had weer bootcamp gedaan. Na het eten ben ik naar de cafe Galerija gegaan. Marta en Tessa waren er al en hadden een hele fles wijn op. Ik wou niet lang blijven omdat ik last van mijn nek had, na een paar drankjes liep de avond toch wat anders dan gepland haha. Er was ook nog een jongen uit onze klas, Bakyt (hij komt uit Kyrgyzstan). De eigenaar was natuurlijk ook weer blij dat we er waren. We hebben uiteindelijk ook nog wat meiden ontmoet uit Servië die hier op vakantie waren in Piran. Iedereen die binnen in Galerija was begon op een gegeven moment ook te dansen. Dat was echt super leeeuk. Toen ze gingen sluiten gingen we met z'n allen naar Marta toe. We hadden een fles champagne en soort sterke drank om te shotten gekregen van de bar, dus hebben daar nog wat drankjes van gedaan en lekker even gedanst. Op een gegeven moment was het wel tijd om naar huis te gaan. Ik was rond 3 uur thuis en ging direct slapen.

Zaterdag 26 november heb ik lekker uitgeslapen en heb ik begin van de middag ook even gerelaxed. Ik was ook aardig moe door alle dansjes en drankjes van de vorige avond. Eind middag ging ik met een groepje naar Koper toe. Ik ging samen met Tessa, Marta, Roberta en Hermes. Alle kerstlichtjes zouden officieel om 5 uur aan gaan, dus dit wouden we wel meemaken en zien. Er was ook een bekende zangeres uit Italië die kinderliedjes zong, dus Roberta en Hermes waren hier heel enthousiast over. Zij zongen dus leuk mee. Tessa, Marta en ik hadden het wel een beetje gezien dus gingen een rondje lopen door Koper. Trouwens daarvoor hebben we met 100en mensen afgeteld voordat de lichten aangingen, dit vond ik echt geweldig. Tijdens het rondje lopen zag ik ook zoveel leuke dingen die opgelicht waren zoals sneeuwpoppen, rendieren, de kerstman, kerstbomen en nog veel meer. Ik voelde me net een kind in een snoepwinkel, zo leuk en enthousiast was ik erover. We hadden uiteindelijk ook afgesproken met een jongen die we ooit in Galerija hadden ontmoet (Matej). Hij liep dus ook met ons mee een rondje door Koper totdat hij terug moest naar Piran om te gaan werken. Na het rondlopen kwamen we weer samen met Roberta en Hermes en gingen we met z'n allen naar de MacDonalds om avond te eten. Na het eten gingen we weer met de bus richting Piran. Ik stapte samen met Tessa uit in Portoroz, omdat Bakyt (dat is tegelijkertijd ook haar huisgenoot net zoals onze klasgenoot) een feestje gaf op hun dakterras. We gingen dus eventjes koekeloeren. We waren een half uur geweest en zin in een drankje hadden we zeker niet door de vorige avond. We hadden het dus al snel wel weer gezien. Ik liep naar huis toe samen met een jongen die ook toevallig in hetzelfde gebouw woont net als mij en op het feestje was. Het was best gezellig. Toen ik thuis aankwam heb ik heerlijk geslapen.

Zondag 27 november ben ik 's ochtends weer begonnen met studeren voor sport tourism. Ik merkte wel nadat ik een koffietje dronk dat ik best misselijk werd. Gelukkig zakte dit weer weg. Eind middag ging ik een rondje hardlopen en werd daardoor weer misselijk. Ik ben dus 's avonds lekker even op bed gaan liggen, om te rusten en te slapen. Ik lag om 9 uur al in bed, maar helaas viel ik niet in slaap tot 1 uur (misschien dat ik ergens wel stiekem zenuwachtig was voor het examen, het was ook mijn eerste examen sinds ik hier ben).

Maandag 28 november, vandaag dus ben ik om 7 uur opgestaan om nog eventjes alles door te nemen. Ik at in de ochtend een banaan en werd weer misselijk op 1 of andere manier. Maar goed ik had om 10 uur het examen. De leraar stond voor de klas en zei eigenlijk al dat het examen aardig makkelijk gaat zijn. Hij bestond uit 4 vragen en die besprak hij met ons wat bij elke vraag de bedoeling was. Eigenlijk ging de examen wel aardig goed. Ik zat met de anderen na het examen buiten het lokaal nog wat te kletsen en toen de leraar naar buiten liep zei hij ook dat iedereen het wel gehaald heeft. Ik ben dus heel benieuwd. Daarna ben ik weer naar huis toe gelopen en heb ik even in de middag een dutje gedaan. Ik heb heel de dag even lekker gerelaxed en heb me niet meer misselijk gevoeld. Dus het zou aardig goed kunnen dat ik misselijk was door vermoeidheid en zenuwen. Ik heb dit ook geschreven tijdens het kijken van Harry Potter haha. Nou ik ga gauw maar eens slapen en tot de volgende keer !

Cao 🙋🏼‍♀️

P.s. ik had al wat foto's erop gezet, maar ik zal er nog meer opzetten, zodat jullie ook een beetje weten hoe het er hier allemaal uit ziet en een beeld hebben met welke mensen ik omga.

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    29 november 2022
    Simonaa, Grote verhalen en veel geleerd. Hopelijk is het examen verder goed verlopen en kun je verder aan het volgende, stuk van je opleiding. Mooie foto's. Dank voor het doorsturen. Hart. groet, Mevr.H.P.de Leeuw(Lenie).
  2. Simona Kosanovic:
    29 november 2022
    Hallo Lenie,
    Jaa zeker weten ! Ik hoop het ook. En geen probleem, geniet ervan net zoals ik ervan geniet 😊
  3. Biljana:
    30 november 2022
    Leuke verhalen! Fijn dat je daar zo geniet in leuke gezelschap. Foto’s zijn een leuke aanvulling om je verhalen in beeld te krijgen. Love you!🥰
  4. Simona Kosanovic:
    Jaa zeker weten ! Fijn om te horen dat je dan een beeld krijgt ! Loveyou too ❤️
  5. Jalila:
    30 november 2022
    Wat kan je goed vertellen, het is altijd heel boeiend!! Fijn om te lezen dat je gewend bent , plezier heb en dat de studie ook goed gaat!
    Veel liefsxxxx
  6. Simona Kosanovic:
    9 december 2022
    Aah dat is heel fijn om te horen !! Dankjewel!😊 liefs terug xxxx
  7. Predrag:
    1 december 2022
    Heeey Schat💖ik heb genoten, zoals altijd, in iedere geval iemand van ons leeft 100 km/uur, leuk om te weten, geniet en leer maar neem ook beetje tijd voor ontspanning!
    Love You!😘
  8. Simona Kosanovic:
    9 december 2022
    Heey papie, fijn om te horen ! Jaa dat probeer ik ook steeds beter te doen, moet er een balans in vinden! Loveyouu too 🥰
  9. Ed driessen:
    1 december 2022
    Leuk om je te volgen met je verhalen, ik geniet ervan, ook omdat ik er in het verleden een aantal keren ben geweest. Ik ben er zelfs geweest toen het allemaal nog Joegoslavië was.
    Mijn vraag aan jou is tot wanneer je daar nog bent, volgend jaar wordt de munteenheid in Kroatië de Euro en zou graag een complete muntset willen hebben t.z.t.
    Groetjes van Marian en mij.
  10. Simona Kosanovic:
    9 december 2022
    Dat begrijp ik wel jaa! Oohjaa grappig. Ik ben tot midden februari hier. Wil je dan munten van Kuna of van Euro? En welke munten heb je nodig? Ik ben toevallig nu onderweg naar Kroatië toe ! Groetjes terug aan jullie allebei.
  11. Ricardo:
    2 december 2022
    Waauw, jij blijft ook maar wat meemaken zeg, en dan ben je ook nog een bekende Sloveen geworden. Weer leuke verhalen zeg! Geniet er van😘
  12. Simona Kosanovic:
  14. Simona Kosanovic:
    Hvalaa ❤️
  15. Ed driessen:
    9 december 2022
    Hoi Simona, graag een complete set euro`s, dus alleen de muntenset, liefst dubbel.
    Alvast hartelijk bedankt voor de moeite,
    Liefs Marian & Ed
  16. Simona Kosanovic:
    16 december 2022
    Hoi Ed,
    Dus je bedoeld de 1 en 2 euros, toch? Of ook de centen? Ik hoop dat ik in 2023 in Kroatië kom, maar als dat zo is, dan zal ik zeker ervoor zorgen om de muntenset in handen te krijgen 😊. Geen probleem!
    Groetjes,
    Simonaa
  17. Ed driessen:
    16 december 2022
    Hoi Simona, ja ik bedoelde de complete set munten, dus ook de 1 cent, 2 cent, 5 cent, 20 cent, 5o cent, 1 euro en de 2 euro. Graag alles dubbel.
    Groetjes Ed & Marian
  18. Simona Kosanovic: