Korte nacht en wijn

19 augustus 2022 - Šid, Servië

Cao Svima! 🙋🏼‍♀️

Dinsdagavond toen Ricardo en ik op het terras zaten kwam ik op het idee om vriendinnetjes, die ik ooit daar heb ontmoet in Plaski, een berichtje te sturen. Uiteindelijk kwamen er 2 meiden bij ons op het terras zitten. Echt super gezellig! Dus lekker bijgekletst. Er was wel een vervelende man die steeds met ons wou praten en uiteindelijk ook bij ons ging zitten. We zijn uiteindelijk naar een ander terras toe verhuisd, waar hij niet welkom is, om maar van hem af te komen. Toen konden we gewoon met z'n 4en zitten, uiteindelijk kwamen er nog 2 vriendinnen uit Belgrado van 1 van de twee meiden bijzitten. Dit was heel gezellig en Ricardo en ik werden om 12 uur door 1 van de meiden uit Plaski naar huis gebracht met de auto. Het was toch nog best een stuk terug en dat was eerst wel veilig toen ik er de laatste keer was. Maar dat is intussen veranderd, doordat veel vluchtelingen over de grens komen en vaak geen onderkomen hebben en dus bewoners beroven en lastig vallen enz. Toen we aankwamen bij overgrootoma thuis zaten mijn tante en haar vriend nog in de tuin, alle kinderen lagen al in bed. Wij gingen dus samen met hun nog een drankje doen en sterren kijken. Het is heel bijzonder om daar de sterren te zien, je kan zoveel zien, je ziet zelfs waar de melkweg loopt. Rond half 2 gingen Ricardo en ik naar bed toe.

Woensdagochtend werden we met een lichte kater wakker, dus het kostte ons aardig veel moeite om uit bed te komen. Uiteindelijk is het toch gelukt 🎉😂. We hebben ons klaargemaakt, namen afscheid van mijn tante, oom en hun kinderen, zij gingen camperen met de camper. Daarna gingen wij naar Plitvicka Jezera. Dit zijn prachtige watervallen en waters ongeveer 40 km vanaf waar mijn overgrootoma woont. Hier reden we met de auto naartoe en hebben we een mooi rondje gelopen. We hebben een aantal watervallen gezien, mooi natuur en mooi helder blauw water. We hebben niet de grootste watervallen gezien, maar hierdoor hebben we dus een reden om terug te komen. Het was ook vreselijk druk, dus om op een boot te stappen of een bus om verder te komen moest je al ongeveer 1,5 uur tot 2 uur wachten. Hier hadden we dus geen zin in en gingen dus lekker wandelend op pad en hebben dus dat deel niet gezien. Na Plitvicka Jezera reden we terug naar mijn overgrootoma toe om spullen af te zetten en te vragen of ze al had gegeten. Dit had ze niet, dus we gingen naar een soort afhaal restaurant toe om eten te bestellen. We hadden 3 schotels met vlees besteld en het zou over een uurtje klaar zijn. Intussen hadden we nog even boodschappen gedaan voor mijn overgrootoma (Die woont een beetje afgelegen en kan dit zelf niet meer) en naar een stuk land gegaan die mijn andere overgrootoma bezat (En nu eigenlijk mijn moeder en ik) in de buurt Supica (Haar achternaam). Dit stond vol gegroeid met bomen en hoog gras. We konden het eerst ook niet vinden, maar er woont nog wat familie omheen dus daarmee gekletst en ze hielpen ons ook om het te vinden. Het was ook wel bijzonder dat er nog mensen woonden en allemaal zo gastvrij waren als ik vertelde wie mijn overgrootoma, oma of moeder was. Ze boden ook steeds wat te drinken aan, maar daar hadden we jammer genoeg geen tijd voor. Na het bezoek aan het stuk land zijn we terug naar het afhaalrestaurant gegaan om het eten op te halen en daarna door te gaan naar mijn overgrootoma. Daar hebben zij, Ricardo en ik echt heerlijk gegeten van de vleesschotels. We hebben ook heerlijk gekletst over van alles en nog wat. Ik merk dat het voor mij soms lastig is om alles te vertalen voor Ricardo, vooral als ik met iemand in gesprek ben over een onderwerp. Gelukkig kletsen Ricardo en ik veel na, dus kan ik dan ook wel dingen vertellen waar we het over hadden. Na het eten gingen we lekker slapen.

Donderdagochtend/-nacht zijn Ricardo en ik om 3 uur opgestaan om ons klaar te maken om terug naar Servië te gaan. We zijn zo geschrokken van de heenweg met de grens, dus we wouden daar optijd zijn. We zijn rond kwart over 4 vertrokken. We merkten al snel dat we helemaal kapot waren, dus zijn onderweg wat vaker gestopt om even naar de wc te gaan, even te lopen en ook om 1 keer een half uurtje te slapen in de auto. Eenmaal bij de grens aangekomen was het mega rustig en konden we zowat meteen doorrijden. Ik denk dat het iets van 10 minuten duurde tot we er doorheen waren. We zagen wel dat richting Kroatië het weer stukken drukker was (wel minder dan toen wij op zondag gingen). Eenmaal aangekomen bij oma in Sid, Servië om ongeveer half 11 gingen we direct naar bed om even bij te komen en te slapen. Om 1 uur hadden we lekker geluncht met oma. Daarna hebben we nog even wat uitgerust en zijn we langs familie geweest in Sid om een drankje te doen. Toen gingen we de stad in, er waren allemaal optredens, een soort wijnfestival waar je van alles kon proeven en kopen en een soort kermis met marktjes enz. Het was dus lekker druk en gezellig in de stad. Ricardo en ik hebben lekker rondgelopen, wijntjes gedronken en zijn toen weer naar huis gegaan. Nu gaan we lekker slapen en vooral goed uitrusten. Dus tot morgen weer !

Cao 🙋🏼‍♀️🍷

1. Biljana:
    19 augustus 2022
    Weer een prachtige belevenis! Ik kan niet wachten om jullie binnenkort weer zien en om alle verhalen in details te horen. Hopelijk ondersteunt met heel veel foto’s van daar 🥰
  2. Marica:
    19 augustus 2022
    Oborili sve rekorde u putovanju i predjenim kilometrima, ljep i naporan put, ali to je mladost. 😘😘😘
  3. Simona Kosanovic:
    🥰🥰
  4. Evert&Manuela:
    Dobra dan

Wat een belevenissen en fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Ben ook heel benieuwd naar jullie foto’s. Geniet nog van jullie weekend daar.
    Tot snel Dikkekusssss
  5. Jalila:
    20 augustus 2022
    Wat een mooie en spannend verhaal!!.
    Cao🙋‍♀️
  6. Marian.:
    20 augustus 2022
    Hoi Simona, heb al je verhaaltjes in 1x gelezen. Heb de laptop nl niet zo vaak aan. Wat een leuke dingen maken jullie mee en wat een hoop familie heb je daar. Geniet er maar lekker van. xxx
  7. Simona Kosanovic:
    Hoi Marian,
    Aah jaa hebben we ook zeker gedaan!! Dankjewel nog xxx
  8. Mevr.H.P. de Leeuw:
    21 augustus 2022
    Simona en Ricardo, wat een belevenissen toch wederom. Maar ook heel fijn dat jullie nog een gedeelte van de beroemde Plitvicka watervallen en meren en meertjes hebt gezien. Ben daar zelf geweest middels een grote rondreis en heb hier in mijn kantoor een groot aantal foto's hangen nog voor de enorme overstromingen destijds. Geweldig, daarna naar Split en Zadar geweest. Bijzonder, toch. Hopelijk na de grens geen problemen meer ontmoet, Goede terug reis verder, Groetende, Mevr. H.P.de Leeuw(Lenie)
  9. Simona Kosanovic:
    Beste H.P. de Leeuw,
    Jaa het waren geweldige belevenissen! Jaa dat was echt prachtig om te zien. Ooh wat leeuk, dus dat was toen ook al prachtig om te zien? Ooh jeetje, dankuwel nog.
    Groeten,
    Simona