Van Servië naar Kroatië

16 augustus 2022 - Plaski, Kroatië

Cao Svima! 🙋🏼‍♀️

Zondag bij oma thuis hebben we even lekker gegeten en hebben we onze spullen gepakt om door te gaan naar Kroatië. Dit was helaas een hele lange reis. Bij de grens van Servië en Kroatië hebben we ongeveer 6 uur of zelfs langer gewacht tot we door konden rijden. Eerst bij de grens van Servië hebben we 4 uur gewacht tot we eindelijk door konden. Er waren echt mega veel auto's en het duurde echt lang. Toen we daar voorbij waren moesten we alsnog 2 tot 3 uur wachten tot we bij de grens van Kroatië waren. Dit was heel erg dodend om in een file rijden en echt een rommelige grens. Uiteindelijk zijn we met nog 2 tussenstoppen doorgereden naar Rijeka. We kwamen rond half 3 aan. We hebben hier dus ongeveer 11 tot 12 uur over gedaan, terwijl je er normaal 4,5 uur over doet. Eenmaal aangekomen gingen we gelijk naar bed toe bij familie. Zij hebben studentenkamers in Rijeka bij hun thuis waar we konden verblijven.

De volgende ochtend op maandag hebben we lekker met z'n allen ontbeten en bijgekletst. Hun heb ik al 10 tot 11 jaar niet gezien. Na het ontbijten gingen we naar het strand toe. Ricardo en ik reden mee met mijn oom (eigenlijk broer van mijn oma). Hij liet ons alles zien en reed naar een stad verder, genaamd Opatija. Een prachtig stad met stranden, veel hotels en toerisme en echt een andere wereld vergeleken met Servië. Daarna gingen we naar de anderen toe op het strand in Rijeka. Daar hebben we lekker gezeten en af en toe gezwommen om af te koelen. Daarna gingen we naar huis om ons klaar te maken en naar de stad te gaan en lekker even te eten met z'n allen. We waren trouwens met dus de broer van mijn oma, zijn vrouw, hun dochter en haar vriend en dan nog 3 kinderen van haar. We gingen bij een restaurant eten waar ze nog plek hadden voor 8 personen, dit was niet zo lekker eten jammer genoeg. Gelukkig heeft de rest wel wat meer genoten van het eten. Na het eten gingen we nog naar een patisserie voor een ijsje en ook zodat Ricardo kan zien hoe ze dat hier in Kroatië doen. Hij is zelf in Nederland ook patissier, dus dit is voor hem bijzonder en leerzaam. Na het ijsje eten gingen Ricardo en ik samen met mijn (opa) oom en tante door de stad wandelen, zo lieten zij alles zien en legden ze alles uit wat er is in Rijeka. Na de wandeling gingen we naar huis toe. Toen we thuis kwamen zagen Ricardo en ik dat alles onder de mieren zat. Onze hele tas zat vol met mieren en de koffer, omdat Ricardo een vlek had op z'n broek zat het precies op die plek vol met mieren. Dat is echt een plaag in hun huis zeiden ze ook de volgende dag. Nadat we alles hadden opgeruimd gingen we ook lekker slapen.

Vanochtend hebben we weer samen lekker ontbeten met het hele gezin. Daarna reden Ricardo en ik door naar Plaski toe. Mijn tante, haar vriend en kinderen reden ook naar Plaski toe. Dit is de stad waar mijn ouders vandaan komen en mijn overgrootoma van mijn vaders kant nog woont. We kwamen rond 1 uur in de middag aan en hebben even met mijn overgrootoma bijgekletst. Daarna kwamen mijn tante en het gezin ook aan. Ik heb toen aan Ricardo het zwembad laten zien wat mijn (opa) oom met zijn vrienden hebben opgeschept en dus zelf gemaakt hebben van natuurlijk water. Daarna gingen we naar de begraafplaats van mijn oma die ik niet heb gekend om even hallo te zeggen. Daarna hebben we met het hele gezin en overgrootoma gegeten. Overgrootoma had eten gemaakt. En zijn Ricardo en ik naar Plaski toe gelopen om een paar drankjes te doen en langs mijn opa's begraafplaats van mijn moeders kant te gaan om hallo te zeggen. Nu zitten we dus nog lekker op het terrasje te genieten van Kroatische muziek en drankjes te doen bij een cafeetje. Hier gaan we dus nog even van genieten en tot de volgende keer.

Ziveli i cao ! 🍻🙋🏼‍♀️

1. Marica:
    16 augustus 2022
    Dugo i naporno putovanje, ali ste bas mnogo toga vidjeli i obisli, a jos cete. Pozdravi mi sve u Plaskom i da imate ljepo i ugodno vreme. Pozdravi poljupci.
  2. Simona Kosanovic:
    To smo radili. Pozdrav i poljubac nazad 🥰
  3. Biljana:
    17 augustus 2022
    Leuke en intensieve reis! Waardevol met al die families contacten! Hopelijk kunnen jullie ook nog geboortedorp van onze overgrootmoeder vinden en gaan we hopen dat daar nog steeds mensen zijn die haar kennen. 😘
  4. Simona Kosanovic:
    23 augustus 2022
    Jaa dat hebben we gelukkig gevonden en indd ook mensen die haar kenden ! 😊
  5. Mevr.H.P. de Leeuw:
    17 augustus 2022
    Beste Jongelui, Ricardo en Simona, Wat een golf van allerlei belevenissen. Maar ook voor mij een bijzondere belevenis om ook de begraafplaatsen te vinden waar de voorouders zijn begraven en je die dan gaat bezoeken om aan te reiken dat jullie weer vlak bij hen zijn en ze zo begroeten. Dat is iets wat in Nederland bijna onbekend is en weinig meer wordt gedaan. Heel goed hoor, blijf dit doen. Daarnaast is de variatie heel veel, maar ook het herkennen van de files en het lange oponthoud bij de twee grenzen. Het is natuurlijk wel vakantie tijd en voor velen is het ook groot verlof. Nu graag een goede reis verder en hoop dat jullie veel dingen zullen mee nemen naar huis terug. Herinneringen zijn nu tastbaar, straks heel kostbaar. Blijven altijd bestaan. Groetende, H.P.de Leeuw.(Lenie)
  6. Simona Kosanovic:
    Hallo H.P. de Leeuw,

Wat fijn dat dat ook voor u een belevenis is. Ik vind het inderdaad belangrijk als ik in de buurt ben toch nog even langs degene te gaan die ooit leefden en familie van mij zijn. Jaa we hebben zeker al veel herinneringen, die we thuis ook nog even goed moeten verwerken.
    Groeten,
    Simona
  7. Mevr.H.P. de Leeuw:
    24 augustus 2022
    Simona, Het is inderdaad van groot belang ook voor je zelf, maar ook het te kunnen delen nog met de ouderen mensen die daar nog zijn, en te weten wat zij allemaal hebben doorstaan om zo ver nu te komen. Vooral met grootmoeder en met je moerder kun je nu nog deze dingen bespreken en met elkaar om armen. Dat is zo ongelooflijk waardevol. Hart. groet, H.P.de Leeuw(Lenie)