Leuk reisje naar Zagreb en examen-stress

21 december 2022 - Piran, Slovenië

Hello everyone,

Vrijdag 9 december toen ik aan kwam in het hostel in Zagreb heeft de eigenaar me rondgeleid. Het zag er als een gezellig hostel uit, een beetje hippie achtig. Maar ook wel leuk om een keer in iets anders te slapen dan normaal. Na de rondleiding ging ik op pad om te eten. Ik had een tip gekregen van de eigenaar, daar ging ik dus heen. Het was een pizzatent met heerlijke verse pizza's uit een steenoven. Ik had dus natuurlijk een pizza besteld. Het was wel gek want ik sprak in het Kroatisch, maar kreeg antwoord in het Engels, dus ging ik ook maar in het Engels verder praten. Later vroeg ik in het Kroatisch de rekening en kreeg ik in het Engels antwoord. Dus de ober ging de rekening halen en zei tegen zijn collega's :'moet je haar horen om in het Kroatisch proberen te praten, ze vroeg of ze de rekening mocht hahaha'. Helaas hoorde ik dit dus en was ik daar een beetje ontdaan door. En naja vond het ook gewoon super onbeleefd. Na het eten ging ik terug naar het hostel. De eigenaar had gintonics gemaakt voor iedereen om te proeven. Om eerlijk te zijn was dit echt heerlijk en normaal hou ik niet eens van gintonic. In het hostel had ik ook met allerlei mensen gekletst die vanuit allerlei landen kwamen (Amerika, Argentinië, Oostenrijk, Frankrijk en Engeland). Na een gintonic ging ik lekker slapen. Ik was tenslotte best moe van al het reizen. Ik kan jammer genoeg niet zeggen dat ik lekker heb geslapen, want mijn onderbuurman (in een stapelbed) snurkte aardig hard en heel onregelmatig.

Zaterdag 10 december ben ik beneden in de garage (een soort woonkamer) gaan zitten en heb ik gekletst met anderen. Ik ging bij een bakker ontbijten en een jongen uit Argentinië (Federico) uit het hostel ging met me mee. Hij was heel gezellig, maar kan aardig veel kletsen haha. Na het ontbijten liepen we richting het centrum. Het was helaas heel de dag aan het regenen dus heb heel de dag onder mijn paraplu gelopen. Federico had een meeting dus ging dat lopend naar de stad toe doen, hij zei dat het 10 min zou duren en uiteindelijk werd dat 40 tot 50 min 😂. Toen we aankwamen in het centrum gingen we op een terras zitten met een lekkere cappuccino. Daarna spraken we met nog 3 mensen uit het hostel af (een Amerikaans stel Mia en Phil en een jongen uit Oostenrijk Martin). We gingen samen wandelen over de kerstmarkt. Daarna gingen Phil en Mia terug naar het hostel en ging ik samen met Martin en Federico een warme chocolademelk met slagroom in een cafe drinken. Om eerlijk te zijn was het best koud en waren we aardig doorweekt. Dus na het drankje gingen we terug naar het hostel toe. Ik had niet heel echt het gevoel dat ik veel van de stad had gezien die dag. In het hostel hebben we 's avonds met een groepje allemaal spelletjes gespeeld zoals uno en lepelen (soort kaartenspel met lepels). Voordat we naar het hostel gingen hebben Federico en ik veel drankjes gehaald om die avond te drinken. We zouden eigenlijk een kroegentocht doen, maar hadden hier uiteindelijk niet zoveel zin in hahah. Vandaar dat we dus met de anderen spelletjes gingen spelen en drankjes doen. Uiteindelijk zijn Federico, een jongen uit Mexico (Ricardo haha) en ik nog opgebleven tot 7 uur 's ochtends. We waren zo lekker aan het kletsen en drankjes aan het doen hahah. Toen we uit de schuur kwamen hoorden we zelfs de vogeltjes al fluiten, dus het was gauw tijd om lekker naar bed toe te gaan.

Zondag 11 december heb ik lekker even uitgeslapen tot 1 uur. Rond 3 uur ben ik naar het centrum toe gegaan om lekker MacDonalds te eten. Na het eten ben ik weer terug naar het hostel gegaan om te relaxen. Oh en onderweg naar het hostel stopte de tram er ineens mee dus ik moest de rest teruglopen in de hagel. Gelukkig had ik mijn paraplu bij, maar was wel eventjes drama 😂. Aangekomen in het hostel heb ik lekker even een dutje gedaan en 's avonds met Ricardo(mijn vriendje😂) gebeld. We hebben samen kerstkaarten ontworpen voor onze ouders en vrienden en natuurlijk gewoon lekker gekletst over van alles. Daarna ben ik lekker naar bed toe gegaan om te slapen.

Maandagochtend 12 december had ik een free walking tour om 11 uur in het centrum. Dit was heel leerzaam en interessant. Eindelijk kwam ik dingen te weten over het centrum. Zoals dat Zagreb eerst uit 2 dorpen op de bergen bestond. Op 1 berg was het gelovige dorp en op de andere berg de ongelovigen. De dorpen lagen alleen best dicht bij elkaar waardoor er vaak gevechten waren op een brug die tussen de dorpen in lagen. Ze noemden die brug ook 'de bloedende brug' en zo heet het nog steeds (alleen de brug en het water bestaat niet meer😂). Verder lieten ze tijdens de wandeling de kathedraal, oude stadspoorten, tips om te eten en drinken zien. Na de wandeling ben ik gaan lunchen bij een restaurant. Hier heb ik lekker gebakken rijst gegeten. Na het eten ben ik naar het museum van gebroken relaties geweest. Hier stonden allemaal voorwerpen met verhaaltjes erbij. Ze waren zo wisselend, soms vrolijk, soms verdrietig, over allerlei relaties zoals moeders en kinderen, mensen met voorwerpen, mensen met zichzelf of relaties tussen stelletjes. Het was dus heel leuk om al die verhalen te lezen. In het museum ontmoette ik een meisje uit Australië (Julia). We hebben na het museum ook eventjes samen koffie gedronken en afgesproken om 's avonds samen te eten zonder nummers met elkaar (of iets van contact) uit te wisselen. Ik ging terug naar het hostel, trok mijn sportkleren aan en ging een rondje hardlopen en daarna douchen. Ik had best veel haast dus ben snel naar het centrum toe gegaan met de tram. Ik kwam 5 min later, dus was best bang dat ze al vertrokken was. Dit maakte me best zenuwachtig omdat we dus niks hadden uitgewisseld. Maar ze was er nog, we hebben heerlijk struklje gegeten met kaas. Dit was heel erg typisch om daar te eten. Het was echt heerlijk. Na het eten ging Julia terug naar haar hostel en ik ging nog een rondje lopen over de kerstmarkt. Het was echt prachtig, er was een mooie schaatsbaan, veel leuke lichtjes en leuke tentjes om warme drankjes en eten te halen. Ik werd er helemaal vrolijk van. Na de wandeling ging ik naar een bar die de gids bij de free walking tour adviseerde. Deze bar had 100en verschillende bieren. Hier had ik een perzikbier gedronken, dat was echt heerlijk, maar om eerlijk te zijn geen plek om in mijn eentje naartoe te gaan en niet mijn type bar met hardrock-muziek. Dus na het drankje ging ik terug naar het hostel toe. 'S avonds heb ik nog in de garage gezeten en gekletst met Federico, jongen uit Frankrijk (Nick), vrouw uit Amerika (Greta) en een meisje uit Engeland (Shabs). Uiteindelijk ging ik om 2 uur naar bed toe.

Dinsdag 13 december zou ik eigenlijk naar huis toegaan, maar ik had besloten om een extra nachtje te blijven. ik had dus de flixbus voor €7 verzet naar woensdag. Ik ben dus in de middag weer richting het centrum gegaan. Ohja elke dag om 12 uur wordt er een kanon afgeschoten vanuit een hoge toren. Dit werd vroeger gebruikt om aan te duiden aan alle klokkenluiders dat het 12 uur was en alle klokken af moeten gaan. Dus op maandag bij de free walkingtour stonden wij daar precies met de gids en zagen en HOORDEN we hem afgaan. Jeetje wat was dat een lawaai zeg hahah. Zal het filmpje erop zetten, niet schrikken! Nou dus dinsdag ging ik die toren dus in om Zagreb vanaf boven te kunnen zien en te kunnen zien waar die kanon nou vandaan werd geschoten. Dit was dan wel al om half 5, want ik had zeker geen zin om dat ding nog een keer af te horen laten gaan 😂. Ik was de enige in de toren, dus had genoeg tijd en ruimte om de hele stad te bekijken vanaf boven. Daarna ben ik nog langs de kerstmarkt geweest om misschien nog cadeaus voor kerst te scoren. Daarna heb ik even wat snel bij MacDonalds gegeten. Ik had met Julia, Martin en nog een meisje uit Australië die Julia had ontmoet afgesproken om voetbal te kijken. Ik wou dus nog graag een rondje doen over de winterkermis die er stond en misschien schaatsen. Helaas kwam ik alleen toe aan een rondje doen over de kermis, er was dus niemand en het was aardig uitgestorven omdat iedereen zich aan het klaarmaken was voor de wedstrijd. Ik ben na dat rondje, voetbal gaan kijken samen met Julia, Imogen (dat andere meisje uit Australië dus) en Martin. Jammer genoeg stond na de rust Kroatië 2-0 achter. We hebben dus besloten om een rondje te lopen en op de kerstmarkt een drankje te doen. We hebben niet meer echt voetbal gekeken en eigenlijk meer gekletst haha. Ze gingen tegen het einde van de wedstrijd alle 3 naar huis toe. Ik had nog wel zin om te schaatsen en wou eigenlijk niet alleen gaan. Ik ben uiteindelijk wel heel blij dat ik dat toch wel heb gedaan. Ik heb heerlijk rondjes geschaatst en genoten van de muziek en prachtige lichtjes om me heen. Na het schaatsen ging ik terug naar het hostel en heb ik nog even gekletst met Shabs. Het leuke is dat we hebben afgesproken om in januari in Ljubljana af te spreken. We gaan dan samen schaatsen, om dat dan in te halen haha. Ik ging optijd naar bed.

Woensdag 14 december ging ik weer terug richting Slovenië. Dit was vooral een reisdag. Rond 12 uur vertrok ik vanuit Zagreb en was rond half 3 in Ljubljana. Om 3 uur had ik de bus naar Piran toe en was dus rond 6 uur in de avond thuis. Eigenlijk ben ik gelijk in bed neergeploft, misschien nog iets daarvoor gegeten, maar ik was kapot.

Donderdag 15 december begon ik mijn dag met een wasje bij de wasserette en het appartement schoonmaken. Toen ik daarmee klaar was ging ik lunchen en daarna door naar school voor spelletjesavond. Dit begon om 4 uur. We begonnen met een quiz waarbij iedereen individueel vragen moest beantwoorden en de eerste plek kon dan een prijs winnen. Alles was in het Sloveens dus wij kregen een vertaler erbij. Ze vertaalde alle vragen naar het Engels. Ik was hier trouwens samen met Tessa en Jesper. We hadden helaas alle 3 niks gewonnen. Na de quiz werden er random groepen gemaakt en gingen we in verschillende lokalen allemaal spelletjes spelen om punten te halen. Zoals een ballon hooghouden en uiteindelijk 3 ballonnen, met een blinddoek door een parcour lopen, blind tekenen en een ander persoon moest raden, met een balletje op een lepel in je mond door een parcour lopen enz. We waren uiteindelijk 3de geworden met deze spelletjes dus kregen een chocolaatje, handcrème en nog andere kleine dingetjes. Daarna gingen we nog met een groepje zelf een spelletje spelen. Het was een spel die ik ook weleens met mensen in Australië bij een spelletjescafe speelde, dus dit bracht weer herrineringen omhoog. Na het spelletje ging ik naar huis toe. Thuis heb ik een heerlijke preischotel gemaakt, dit duurde alleen zolang dat het intussen al bedtijd was na het eten hahah.

Vrijdag 16 december ben ik optijd opgestaan om te beginnen met studeren. Dit ging eigenlijk wel goed. Mijn moeder had me trouwens een pakketje verstuurd voor sinterklaas, alleen per ongeluk op het verkeerde huisnummer. Alleen op dat huisnummer is een zomer kinderopvang, dus hij is niet open. Er stond wel op de track & trace dat hij bezorgd was, dus elke keer als ik een busje of auto voor het gebouw zag of mensen daar zag lopen, ging ik eventjes naar beneden toe om te kijken of er misschien toch iemand is aan wie ik het kan vragen. Deze dag zag ik dus een auto ervoor staan, ik rende dus zo snel mogelijk naar buiten. Helaas was alleen de buurman van die kinderopvang er, dus ik vroeg aan hem of hij iets van contact had van het bedrijf. Hij zei tegen mij dat het onmogelijk is dat het pakketje daar ontvangen is omdat er al heel lang niemand meer in het gebouw is geweest enz. Dit werd dus een hele discussie. Uiteindelijk belde hij toch even voor mij naar de directeur van de kinderopvang. De directeur gaf me een telefoonnummer van een vrouw die weleens in het gebouw komt om te checken of alles nog goed is en of het er nog staat. Ik belde haar dus en ze vertelde uiteindelijk dat ze het pakketje hadden, maar al terug hadden gestuurd. Ze zei er ook bij dat ik misschien nog even bij de postkantoor kan checken of hij er misschien nog ligt. Ik ging naar het postkantoor, maar helaas konden ze niks zonder een bonnetje van het pakketje. Dat bonnetje had ik dus niet, omdat het niet bij mij bezorgd was. Nou daarna ben ik weer naar huis toe gegaan om verder te studeren. In de avond ben ik eventjes gaan hardlopen, dit ging aardig goed. Ik probeerde op mijn ademhaling te letten en echt via mijn neus in en mijn mond uit te ademen. Hierdoor hield ik het aardig lang vol om te hardlopen. Na het hardlopen ben ik gaan douchen en daarna heb ik even lekker niks gedaan.

Zaterdagochtend 17 december heb ik eerst een paar uurtjes gestudeerd en ben daarna op pad gegaan om cadeautjes te kopen voor secret santa. Dit was dus een evenement die zondag zou plaatsvinden. Dit hield in dat je een persoons naam had gekregen en een wensenlijst. Hiervoor moest je dan cadeautjes kopen voor maximaal €10. En op zondag zouden we dan allemaal samen komen en de cadeautjes uitdelen/ontvangen. Wat ik dus had bedacht en uiteindelijk heb gekocht is een kleine flesje die open kan met Piran erop (daarin zit een briefje met de eerste aanwijzing, ik zal de foto's erop zetten), het tweede cadeau een ansichtkaart met Portoroz erop, het derde cadeau was een gezichtsmasker, cadeau 4 was een aansteker met blauwe lichtjes erop (wijst op Izola) en laatste cadeau een klein standbeeldje van een boog (slaat op Koper). Maar terug naar deze dag, dus ik ging deze cadeautjes kopen en samen met Tessa wandelen. Tijdens de wandeling werd ik gebeld door de mevrouw van waar mijn pakketje hoort te liggen, ze vertelde me dat mijn pakketje bij de kapper in Piran ligt. Ik ben dus eigenlijk zo snel mogelijk terug naar Piran gegaan om hem op te halen. Om 4 uur gingen ze namelijk sluiten. Dus ik had eindelijk het pakketje in handen ! Super lief, mama had er veel snoep, chocolade en klein speelgoed in gedaan waar ik vroeger dol op was (nja niet mama, eigenlijk sinterklaas😝). Dus verder op zaterdagavond heb ik gestudeerd tot 1 uur 's nachts en daarna ging ik lekker slapen.

Zondag 18 december heb ik in de ochtend even gestudeerd en ben daarna een rondje gaan hardlopen. Na het hardlopen, gedoucht en ging ik richting Portoroz voor secret santa en om voetbal te kijken. Om eerlijk te zijn boeide voetbal me niet zo, dus ik kwam meer voor secret santa. Helaas kwam het meisje die ik had getrokken niet opdagen + ze was ook mijn secret santa, dus heb ook niks gekregen. Het voelde een beetje als een teleurstelling, omdat ik eigenlijk voor niks was gekomen en ik al aardig gestresst wat voor mijn examen voor dinsdag dus ook wel het gevoel had dat ik mijn tijd aan het verdoen was. Had net zo goed kunnen leren, maargoed ik ging dus weer terug naar huis. Ik had haar een appje gestuurd dat ik het cadeautje persoonlijk wou geven en gelukkig was ze het hier mee eens. Ze reageerde ook meteen en heel lief dat het haar heel erg spijt. Toen ik thuis aankwam heb verder gestudeerd en ben ik daarna met papa gaan bellen. Papa en ik waren zo erg aan het kletsen dat het al gauw best laat werd. Dus ik ben daarna direct gaan slapen.

Maandag 19 december had ik les op school om 9 uur. Eigenlijk was het een online les maar ik had gemaild of het ook mogelijk was om het op school te volgen, want we moesten een businessmodel maken met een groepje. Dit is natuurlijk handiger om in het echt te maken. En het was gelukkig ook mogelijk, we zaten dus in een leraren vergaderruimte haha, dat vond ik best bijzonder. De les duurde tot 1 uur en om eerlijk te zijn vielen deze uren me heel zwaar door de stress voor het examen de volgende dag en weinig slaap. Na de les ging ik naar huis toe om gelijk verder te studeren. 'S avonds ben ik nog even gaan bootcampen en daarna optijd gaan slapen.

Dinsdag 20 december ben ik om half 8 opgestaan om nog een aantal uur alles door te nemen voor het examen. Het examen was om 11 uur. Het was trouwens een examen van marketing in tourism. Om eerlijk te zijn voelde het echt alsof ik hem super slecht had gemaakt, ik snapte veel van de vragen ook niet en ik zag ook vaak het juiste antwoord er niet bij staan. Dit was gewoon heel gek. Maar de lerares had direct na het examen de cijfers erop gezet en ik heb een 7 gehaald 🎉. Daarna ben ik met Marta koffie gaan drinken in Piran. Marta ging namelijk dezelfde dag nog met de bus naar Venetië toe en daar dan een nachtje te slapen om vervolgens woensdag naar huis toe te vliegen in Spanje. Dus het was een afscheidskoffie voor dit jaar. Dit was wel echt gezellig en ook wel gek 😊😝. Na de koffie ging ik naar huis toe om lekker te lunchen. 'S avonds ben ik samen met Tessa Jufka gaan eten (heerlijke Turkse pizza). Nog even een keer van genieten dit jaar hahah. Na de Jufka gingen we naar Tessa's huis om een paar wijntjes samen te drinken. Daarna gingen we naar een terras in Portoroz samen met Maris, Jesper, Roberta en Hermes. We hebben samen wat drankjes gedaan en toen ook allemaal afscheid van elkaar genomen. Jesper en Roberta gaan namelijk samen rondreizen tijdens kerst en oud&nieuw, ze zouden woensdag vertrekken. Tessa zou ook gaan rondreizen, maar dan met de bus en in haar eentje. Hermes zou naar huis gaan voor kerst in Italië en oud&nieuw in Slovenië vieren. Maris blijft gewoon hier in Portoroz, maar er komen vrienden bij haar over de vloer. En ik ga vrijdag richting Nederland voor kerst en oud&nieuw. Ik heb er helemaal zin in !! Dus we hebben lekker afgesloten. Nadat ik thuis kwam ging ik gelijk slapen.

Vandaag 21 december had ik met mijn secret santa in Izola afgesproken. Zij woont namelijk in Koper en ik natuurlijk in Piran, dus we moesten even een middenweg vinden. We hebben dus dan eindelijk onze cadeautjes uitgewisseld. Ik heb een fles wijn en spekjes(snoepjes) gekregen. Ze was ook heel blij met mijn cadeautjes. Toen ik thuis aankwam ben ik alvast een beetje begonnen met te bedenken wat ik allemaal ga meenemen naar Nederland toe en natuurlijk dit verhaal te schrijven hahah. Ik moet ook nog wat aan school doen voor na de vakantie, dus hier ga ik ook even aan werken. Nou tot de volgende keer maar weer 🙋🏼‍♀️ en misschien tot snel in Nederland 😊

Byebye

1. Evert&Manuela:
    21 december 2022
    Het is een al genieten. Heerlijk om te lezen.
    Kijk er naar uit je weer te zien. Tot snel. Dikkekusssss
  2. Simona Kosanovic:
    12 januari 2023
    Vond het weer leuk om jullie gezien te hebben 🥰 xxx
  3. Jalila:
    22 december 2022
    Je doet heel veel ! Goed cijfers voor je marketing toerisme gehaald👌. Goede reis naar Nederland en fijne feestdagen 🙏🙋‍♀️
  4. Simona Kosanovic:
    Jaa ik doe heel veel! Dankjewel nog, jullie ook ❤️
  5. Mevr.H.P. de Leeuw:
    25 december 2022
    Simona, Ondanks allerlei tegenslagen, wel kleintjes, heb je het toch goed er van afgebracht. Chapeau. Nu het volgende stuk, maar dat is pas weer in het nieuwe jaar. Hou vol en geniet. De steden die je vernoemde, was ik destijds ook, dat verhaal van de twee bergen was me niet bekend. Interessant. Verder nog een fijne korte vakantie tijd. Hart. groet, Mevr. H.P. de Leeuw(Lenie).
  6. Simona Kosanovic:
    12 januari 2023
    Lenie, jaa met reizen leer je veel van tegenslagen en hoe daarmee om te gaan. Dankuwel dat goed goedkomen. Ooh wat leuk en zo leer je weer wat nieuwe dingen over een stad. Dankuwel nog. Groetjes
  7. Biljana:
    11 januari 2023
    Prachtige en leerzame verhaal over Zagreb. Ik heb enorm genoten van je verhaal! En leuk dat je zoveel mensen uit verschillende werelddelen hebt leren kennen. Nogmaals sorry voor al gedoe met Sinterklaas pakketje. Eigenlijk moest het een leuke verrassing zijn. Hopelijk heeft inhoud klein beetje goed gemaakt 😁
  8. Simona Kosanovic:
    12 januari 2023
    Jaa zeker weten, fijn om te horen 😊 Dat maakt niet uit, uiteindelijk is het goedgekomen en het was weer een avontuur om het pakketje binnen te krijgen haha. Ik ben er heel blij mee, dus maakt zeker alles goed ! 🥰