Van Lissabon naar Trafaria

22 april 2022 - Costa da Caparica, Portugal

Goedemiddag!

Woensdagochtend op de universiteit hadden we les samen met Erasmus internationale studenten gehad. Het begon eerst met een rondleiding door de school. De meneer daar liet eerst de bibliotheek zien. Deze was best klein en heel anders dan op onze school. Na de les was nog een rondleiding. De les ging over modellen die je kunt gebruiken om culturen te achterhalen. Daarna ging we dat met een groepje bespreken. Dus wij gingen samen met internationale studenten zitten en dit bespreken. Het was wel interessant om de culturen zo te achterhalen van de anderen. Die studenten kwamen uit Slowakije (maar woonde in Denemarken), Tsjechië en Duitsland. Dus er waren veel cultuur verschillen. Bij de rondleiding na de les gingen we langs een computerlokaal (wat ze een lab noemde) en een keuken. In de keuken ging een chef een soort kookles geven. Hij had bepaalde plantjes uit de rivier gehaald en besprenkelde het met een uitgeperste sinaasappel. Dit was wel lekker om te proeven en interessant om te zien. Daarna gingen we met de bus terug naar het plein waar we meestal werden afgezet en opgehaald. We hadden even 1,5 uur vrije tijd om te lunchen, dus besloten om naar de MacDonalds te gaan. Daarna gingen we weer met de bus vanaf dat plein naar het kayakken toe. Het kayakken was eigenlijk best wel spannend, want het waaide best hard en we gingen een stukje de zee op. Soms was het heel hard peddelen, omdat anders je met de stroming en de wind dieper de zee op werd geduwd. Ik was samen met Annika in een kayak. Zij vond het aardig spannend, terwijl ik eigenlijk wel de tijd van mijn leven had. We zijn uiteindelijk levend weer op de kant geraakt. We gingen met de bus daarna weer terug naar het plein en hadden even 3,5 uur vrije tijd om te eten enz. We gingen terug naar het hostel, waar ik even lekker een dutje heb gedaan, daarna gedoucht en uiteten bij een Italiaan met een groepje. Het eten was wel prima, niet heel bijzonder en het personeel was aardig chagrijnig. Het gekke was dat de manager aan het einde zei : 'Nice to meet you, see you again next time.' met een dodelijk blik. Daar komen we mooi niet meer terug hahah. Na het eten verzamelden we op een pleintje, want vanaf daar begon de kroegentocht. We zijn naar 3 kroegen geweest. Het is best apart dat echt overal, maar dan ook overal maar 1 toilet is per kroeg, MacDonalds enz. En vaak is deze toilet ook voor mannen en vrouwen. Dit viel me op. Bij de tweede kroeg had je een leuke rad waar je aan kon draaien voor €2,50. Wat je dan ook draaide dat kreeg je. Ik heb 2 keer gedraaid. De eerste keer won ik een tas en de tweede keer een gin-tonic. Na de 3 kroegen gingen we naar een club. Het was eigenlijk allemaal niet heel geweldig, maar wel leuk om mee te maken. De corona-regels zijn hier ook apart. Als je bij een restaurant naar binnen gaat of een winkel moet je een mondkapje op en als je gaat stappen hoeft niemand een mondkapje op 🤷🏼‍♀️. Na de kroegentocht was ik ongeveer met een paar anderen rond half 3 weer terug in het hostel.

Gisteren moest ik rond 8 uur op, dus dit was een korte nacht. Na het ontbijt in het hostel (wat alleen maar uit zoete dingen bestond) gingen we naar de DMO voor een presentatie. DMO is de destination management organisation. Deze gaat over de toerisme in dit geval dan in Lissabon. Dit was een interessante presentatie en we hebben vragen kunnen stellen over ons onderzoeksgebied Trafaria. Zij hebben hier hun meningen over gedeeld en hoe zij denken dat het over een paar jaar zal zijn vergeleken met nu. Dus eigenlijk meer toeristischer dan nu. Het is nu nog niet echt bekend. Na de presentatie hadden we even vrije tijd voordat we gingen lunchen. We zijn bij een bakkerij geweest om koffie te drinken met een pastel de nata (bekend gebakje uit Portugal). Dit smaakte echt wel lekker, het is soort van pudding met bladerdeeg er omheen. Daarna gingen we lunchen bij een soort urban restaurant. Dit zou onze laatste lunch zijn met de hele groep. We hebben hier heerlijk gegeten. Ik had brood met daarop zalm, rode ui, avocado en roerei en daarna een wafel met daarop Nutella en fruit. Dit was verrukkelijk. Na het lunchen namen we afscheid van de hele groep, dit voelde heel apart. Want nu gaat uiteindelijk ons echte onderzoek beginnen. We gingen onze spullen bij het hostel ophalen en hadden een Uber naar de Airbnb in Trafaria. De chauffeuse die reed was heel lief, maar sprak niet goed Engels dus we kregen af en toe een miscommunicatie hahah. We gingen dus over de welbekende brug heen en langs de grote Jezusbeeld. Eindelijk dan aangekomen bij de Airbnb en eindelijk een beetje rust. Het is een prima huisje, het zie er eigenlijk wel heel goed uit. Alleen toen Annika op het bed ging zitten viel 1 poot op de grond en er zat een vlek op een kussensloop. Dit hebben we gelijk doorgespeeld naar de eigenaar. Deze kwam direct na een paar uur samen met zijn vrouw langs om het allemaal te maken. Het zijn echt mega lieve mensen en fijn dat ze zo snel konden komen. Dit was allemaal gemaakt, dus buitenom dat is het hier helemaal top. We hebben gisterenavond vooral lekker even gerelaxed. Wel eventjes boodschappen gedaan, maar daarna vooral veel gekletst en gezeten. We zijn ook op tijd naar bed gegaan om vervolgens vandaag uit te slapen en vandaag even alles op een rijtje zetten wat we moeten doen. Nou tot de volgende weer !

Doeeei ! En zoals Laimona zegt ; byeee !

1. Evert&Manuela:
    22 april 2022
    Waanzinnig leuk om te lezen wat doen jullie veel op een dag. Geniet ervan. Dikkekusssss
  2. Ricardo:
    22 april 2022
    Zooo heey, wat een spannende dingen! Maar ze kennen je al bij de Mac joh😂 wat is daar de specialiteit? Veel plezier in trafaria!
  3. Jalila:
    22 april 2022
    Je doet heel veel ervaringen!!.
  4. Mevr.H.P. de Leeuw:
    22 april 2022
    Beste Simone, Ja, er gebeurt genoeg en soms denk ik ook niet geheel zonder enig gevaar voor.....Denk aan je zelf en het welzijn van de overige leden van de groep. Maar goed ik ga begrijpen dat het echte werk nu gaat beginnen. Ben zeer benieuwd. Blijf wel voorzichtig, je mag en moet ook nog weer de terug reis mee maken!!! Succes verder, groet, HPL>39
  5. Biljana:
    22 april 2022
    Wat een leuk, spannend en grappig verhaal😅
    Ik ben benieuwd naar jullie opdracht in Trafaria en wacht vol met spanning naar jullie nieuwe belevenissen😃 Dikke kus 😘😽
  6. Ed driessen:
    22 april 2022
    Weer een typische Simona story, leuk en informatief geschreven, we genieten ervan. Ga zo door en geniet van alles. Groetjes van ons.
  7. Marica:
    25 april 2022
    Super, bas si sve ljepo i detaljno i slikovito opisala, kao da sam sa tobom. Korisno i ugodno 2 u 1. Pozdrav u poljubac.