Mix van leerzaam en mooi

24 april 2022 - Costa da Caparica, Portugal

Goedenavond!

Nou het is gelukt om een planning te maken. We hebben alles in delen gedeeld om te bezoeken wat bij elkaar in de buurt ligt. Het was gelukkig vrijdag een regenachtige dag, dus dat was wel makkelijk om binnen te blijven. Na de planning maken zijn we s'avonds uiteten gegaan bij restaurant 'piri piri'. Dit was een ervaring, alles stond natuurlijk in het Portugees. Dus moesten veel Mr. Google gebruiken. We waren er uiteindelijk uit, we wouden zalm eten en dat was er dus niet haha. Dus moesten wat anders bestellen. Ik heb gamba's gegeten. Normaal vind ik dit maar niks, want ik hou niet van pellen. Maar ik heb mijn angst wel overwonnen en het opgegeten. Het was ook echt heerlijk. De stroom was ook ineens nog een keer uitgevallen voor 10 seconden, een gekke ervaring. Trafaria was een vissersdorpje en eigenlijk nog steeds, dus moesten we uiteraard de vis hier proeven. Na het eten zijn we naar huisje gegaan en hebben we lekker even relaxed en zijn naar bed gegaan.

Gisteren zijn we begonnen met een heerlijk ontbijtje. Lekker eitje gegeten en cornflakes met melk. Na het ontbijten zijn Laimona en ik naar de markt geweest. Het was een klein marktje en hebben aan een mevrouw die er werkte gevraagd wanneer de markt open is. Ze vertelde samen met Google Translate dat hij elke ochtend tot 1 uur open is, behalve op maandag. Super lief dat ze ons zo wou helpen. We hebben wat groenten en fruit gekocht. Ik had gezegd om te koken, dus heb wat groenten gekocht voor de pasta. Dit was lekker vers. Na de markt zijn Laimona en ik terug gegaan naar het huisje toe gegaan. Nadat we alle 4 klaar waren om op avontuur te gaan zijn we naar het stadje toegegaan. We hebben eigenlijk het hele stadje wel bezocht. De fabriek, het strandje, het centrum, de kerken en Trafaria centraal (waar de bussen stoppen en de Ferries binnenkomen). Bij de ferry hebben we een vrouw die werkte in het restaurant vragen gesteld over de toerisme enz. We hebben veel informatie opgedaan. We dachten dat de fabriek een olie-fabriek was, omdat er zoveel olie op het strand ligt (dit is trouwens heel zonde). De fabriek is dus een cereal fabriek (cornflakes). Ze importeren het uit andere landen en dan bewerken zij dat. Trafaria is een mooie stad met veel potentie. Het is alleen momenteel nog niet heel toeristisch, maar de mensen die we hebben gesproken verwachten dat dit wel toeristisch zal worden in de komende 5 jaar. De stad is best onderontwikkeld en veel gebouwen en huizen staan op instorten. Je ziet tegelijkertijd ook dat er gewerkt wordt aan nieuw asfalt op de wegen. Na de ronde door Trafaria zijn we op een terras wat gaan lunchen. Alles was weer in het Portugees dus moesten het vertalen. Uiteindelijk was het allemaal net niks dus hebben frietjes met salade gegeten haha. Dit was heel lekker en ook nog goedkoop. Met z'n 4en hebben we €25 betaald voor alles bij elkaar. We zijn terug naar de Airbnb gegaan en hebben even gerelaxed. Na het relaxen heb ik pasta met verse courgette, ui, knoflook en spinazie gemaakt. Dit was best goed gelukt met de pannen die hier beschikbaar zijn. Na het eten hebben we spelletjes gespeeld en wijntjes gedronken. We zijn uiteindelijk rond 12 uur gaan slapen. Nog voor het avondeten zijn we naar de andere kant van Trafaria gegaan. Daar was een achterstandwijk, dit was best heftig om te zien. Huizen die van soort laminaat zijn gemaakt en wasmachines en koelkasten die buiten stonden. Het aparte was dat alles door elkaar stond, mooie huizen en ook zulke huizen zoals ik net beschreef. Dat zie je sowieso in deze buurt veel, hele dure auto's zoals een Porsche of Maserati en aan de andere kant auto's die net niet uit elkaar vallen. Maar er woont hier ook een mix van mensen met veel geld en daarnaast mensen met een huis voor maar €20. Genoeg over gisteren.

Vandaag zijn we rond half 9 opgestaan en even lekker ontbeten met z'n allen. Ik heb ook nog even met Ricardo en m'n moeder gebeld. Even lekker bijgekletst. Daarna hebben we met z'n 4en bunkers, bekende kanonnen van Trafaria, strand aan de andere kant van Trafaria, prachtig uitzicht over Trafaria en fun parque (soort Klimbos) bezocht. De bunkers waren vol gespoten met graffiti en zagen er soms griezelig uit, daarnaast heel verlaten. We liepen ook langs een oud verlaten en vervallen gevangenis. Dit was best apart om te zien. De kanonnen stonden naast de bunkers en waren ook volgespoten met graffiti. Bij fun parque hebben we een man geïnterviewd. Hij was de eigenaar en heeft ons veel informatie gegeven. De bunkers worden blijkbaar soms gebruikt om te paintballen en te Airsoften. Na de fun parque zijn we naar het strand gegaan. Dit was ook best achterstallig. Praia da Cova do Vapor heette het strand en Cova do Vapor was de dorp waar we doorheen liepen. Deze was dus best achterstallig en we voelden ons de enige toeristen. Hij was wel bewoond, maar toch ook alles door elkaar. Vergeleken met Trafaria, is Trafaria toch iets meer ontwikkeld. We zijn over een grote steiger van steen gemaakt gegaan. Deze liep een stuk de noordelijke Atlantische oceaan in. Het was het meeste westelijke punt van Portugal. Dit was ook heel bijzonder om te zien. Het is ook fijn dat we onze tijd verdelen in mooie dingen zien en ook aan onze opdracht te werken. Onderweg naar het strand was er nog een sloppenwijk die Torrea 2 heette. We hebben besloten hier niet doorheen te gaan, dit leek ons net de gevaarlijk. Nadat we het strand hadden bezocht zijn we met de Uber terug naar de Airbnb gegaan. We hebben ons net klaargemaakt en gaan lekker uit eten. Tot de volgende keer maar weer !!