Vragen, vragen en nog een vragen

26 april 2022 - Costa da Caparica, Portugal

Goedenavond !

We wouden zondagavond eten bij een restaurant wat op internet werd aangegeven als enige open. Helaas was deze dus dicht. We hebben weer bij 'piri piri' gegeten. Deze keer keken we een beetje rond wat anderen aten. Ik zag dat een mevrouw een lekker stukje vlees had. We hebben dus gevraagd aan een lieve serveerster die goed Engels kon praten wat het was en ze legde ons alles op de menukaart uit. Ik had hetzelfde vlees genomen zoals die mevrouw. Het was een stuk varkensvlees met frietjes. Dat was echt heerlijk. We moeten voor school ook een human portraite maken. Dit houdt in dat ieder van ons een lokale bewoner moet interviewen met een persoonlijke levensverhaal. Uiteindelijk moeten we daar een verhaal van maken met foto van die persoon. Dus Caitlin heeft de serveerster gevraagd om te interviewen. Dit vond zij goed, dus donderdag hebben zij een afspraak. In het restaurant was er een stel die bijzonder eten hadden. Toen we naar buiten liepen vroeg ik aan die meneer of het lekker was, dus hij zei 'yes' en vroeg 'you wanna proef?'. Dus we lagen buiten het restaurant in een deuk. Na het restaurant zijn we naar bed gegaan. Of nja ik ging naar bed om een paar uurtjes te slapen. Maandag 25 april is het hier een officiële feestdag, dus er zou op zondagnacht om 12 uur vuurwerk te zien zijn. De andere meiden gingen film kijken tot die tijd. Ze keken Grease. Om kwart voor 12 gingen Laimona, Annika en ik naar het strand toe om het vuurwerk te zien. Helaas zagen we niks, omdat het aan deze kant van de rivier is achter een grote berg waardoor wij het niet konden zien. Dus voor niks zijn we naar het strand gegaan haha, maar het was gezellig. Daarna lekker gaan slapen.

Maandagochtend zijn Caitlin en ik naar het centrum gegaan om even te wandelen en ook gelijk boodschappen gedaan. Daarna hebben we met z'n 4en in het huisje interview vragen bedacht voor de human portraite en kijken wat we nog allemaal willen weten voor het onderzoek. In de middag zijn we naar Costa de caparica gegaan met de bus. We wouden als echte lokale mensen reizen. Dit was stukken duurder dan een Uber zou zijn. We hadden iets in de €9 betaald terwijl het met een Uber €3 zou zijn voor ons 4en. Maargoed aangekomen bij Costa de caparica wouden we naar de tourist-office gaan om vragen te stellen. Helaas was deze dicht door de officiële feestdag. Dus bedachten we om ze te bellen als we terug zijn. Ik zag allemaal mensen surfen en dat je surflessen kunt nemen, dus ik heb een surfles gekocht. Daarna hebben we de surlerares, een Nederlandse toerist en een collega van de surflerares geïnterviewd. Na de interviews gingen we lunchen met toasti's en daarna ging ik surfen. Er was een jongen die geen Engels kon en ik was de enige die geen Portugees kon, dus ze besloten de les in het Portugees te doen. De meiden gingen trouwens niet mee surfen, dus die hebben lekker op het strand gelegen. Het was leuk om weer een keer te surfen. Ik heb dat al 2 keer eerder gedaan op surfkampen in Frankrijk en Spanje 'enter the wave', dus eigenlijk ging het wel goed. Ik kon direct de eerste keer staan. Na het surfen zijn we uiteten gegaan bij een Italiaan. Oh en een meisje die ik bij het surfen had ontmoet mochten we ook interviewen, dit was heel fijn. Bij de Italiaan hebben we lekker pizza gegeten en daarna terug naar de Airbnb. In het huisje nog even een potje Uno en daarna gaan slapen.

Vanochtend om 11 uur kwamen 2 docenten langs om te kijken hoe het proces gaat van het onderzoek. We hebben ze een rondleiding gegeven door Trafaria. Ze stelden veel vragen over van alles in het onderzoek. Toen ze weg waren merkten we dat we alle 4 helemaal leeggezogen waren. Ze vroegen zoveel en het leek alsof we niet goed bezig waren. Hierna zijn Caitlin en ik naar de universiteit NOVA geweest. We hebben daar een paar studenten gevraagd over Trafaria. Eigenlijk had iedereen er wat over gehoord, maar niemand is er ooit geweest. Het was toch best spannend om de studenten vragen te stellen. Ze zagen er niet echt aanspreekbaar uit. Dit kostte dus ook aardig veel energie. Mijn energie-pijl was al best aardig laag door steeds mensen aan te spreken en veel vragen te stellen. Na de universiteit was ik helemaal op en voelde me best rottig. Ik heb dus in m'n eentje even een rondje gelopen, dit heeft me geholpen om m'n hoofd te legen. Na het rondje ben ik opzoek gegaan samen met Laimona om een persoon te interviewen voor de human portraite. Ik had best wat stress omdat ik nog niemand had en Laimona en Annika hadden die van hun al afgerond. Uiteindelijk heb ik een super lieve vrouw gevonden die in Trafaria werkte. Ik heb dus de interview goed voltooid en een leuke foto gemaakt samen met haar. Hierna hebben we nog even de Nederlandse buren geïnterviewd en heeft Caitlin lekkere pasta gemaakt intussen tijd. Dit hebben we dus lekker gegeten en nu gaan we een spelletje spelen. Tot de volgende keer !

Doeeeei 😊

1. Evert&Manuela:
    26 april 2022
    Super zeg. Er is geen tijd om je te vervelen. Fijn dat je even kon surfen 🏄‍♂️
    Dikkekusssss
  2. Biljana:
    27 april 2022
    Fijn dat je had gesurfd en je interview opdracht afgerond! Succes verder en een dikke kus!😘
  3. Ricardo:
    27 april 2022
    Weinig tijd voor vakantie, maar toch aan het genieten! Fijn dat het voor school wel goed gaat en met z’n allen er druk mee bezig zijn! Toppers!😘
  4. Marica:
    28 april 2022
    Puno uspjeha i ljep provod🏄‍♀️🏊‍♀️😘😘😘
  5. Mevr.H.P. de Leeuw:
    28 april 2022
    Simone, Ja, wat kan ik hier aan het bovenstaande nog toevoegen. Toch mag je heel blij zijn, dat op het laatste moment je nog iemand trof waarbij je een goed interview kon afnemen. Oef, dat zou wat geweest zijn. Maar eind goed al goed en dat was het dan ook. Veel te leren en te onthouden en straks mogelijk waar te maken. Hou dit in de gaten, het is niet voor even, maar voor later, dan kun je terug kijken op een goede manier van praktisch leren. Veel succes nog met elkaar en voor elkaar. Groet, H.P.de Leeuw.