Te voet, te fiets en te water door Lissabon

20 april 2022 - Lisboa, Portugal

Goeiemorgen,

Eergisteren vlogen we vanaf Brussel Zaventem naar Lissabon toe. Aangekomen met de trein op het vliegveld moesten we met z'n allen verzamelen op het vliegveld. We gingen samen inchecken. In het vliegtuig zat ik naast 2 mensen van een ITM-klas (International Tourism Management). Er zijn meer mensen uit ITM klassen mee naar Lissabon dan van de Nederlandse track. Wel leuk eigenlijk en wat meer multi-cultureel. De vlucht ging aardig snel en heb best wat met een jongen uit de ITM klas gekletst en veel geslapen. Toen we in Lissabon aankwamen was er direct een bus die ons naar het hostel bracht. Alleen was het voor de bus onmogelijk om voor het hostel precies te stoppen, dus moesten we nog 20 minuten lopen met de koffer. We moesten veel stijlle hellingen op en af + allerlei trappen. Dit was best pittig met een zware koffer. Je had ons moeten zien gaan met een groep van 35 studenten met grote koffers achter elkaar😂. Eenmaal aangekomen bij het hostel moesten we inchecken en elke kamer-hoofd (dit was van te voren bepaald) moest ID's/paspoorten en €20 borg van iedereen verzamelen. Ik was dus ook hoofd van onze hostel-kamer. Binnen moesten we borg betalen en alle documentnummers opschrijven + vervaldatum. Dit duurde allemaal langer dan verwacht, net als naar het hostel toe lopen. Hierdoor gingen we later naar het restaurant wat gereserveerd was. We waren pas rond 9 uur bij het restaurant. We waren natuurlijk met veel mensen dus het bestellen duurde best lang en het was drie-gangen, dus totdat het voorgerecht of drinken er was, was er al weer 3 kwartier verstreken. Ik zat wel aan de tafel waar alles als eerst kwam, dus onze tafel kreeg als eerst drinken en eten. Dit was heel fijn. We zijn ook na het hoofdgerecht weggegaan, we waren helemaal op van de reis. Het was best lullig voor de anderen, maar ach we hebben net wat langer kunnen slapen haha.

Gisterochtend zijn we begonnen met een 'escape the city' game. Het was een soort escape room, maar dan gewoon door de stad heen om bezienswaardigheden te zien. Dus moesten rondlopen met een navigatie op je telefoon en als je bij een opdracht kwam moesten we het antwoord ergens op een gebouw of standbeeld vinden. Dit was een heel interactief en leuk spel. Alleen om eerlijk te zijn op een gegeven moment hadden we het wel gehad na 1 uur en 50 minuten uitgespeeld te hebben. We hebben ook veel op en neer gewandeld op de heuvels, maar daarin tegen hebben we wel veel gezien. Daarna gingen we lunchen in een bakkerij met nog een ander groepje meiden. We moesten wel opschieten, want de bus zou optijd vertrekken naar de fietstour toe. We waren gelukkig optijd. Aangekomen bij de fietstocht moesten we een tijdje wachten totdat we konden vertrekken. We konden wel onze onderzoeksgebied zien vanaf daar. Deze ligt aan de andere kant van de rivier. Hier gaan we vanaf donderdag naartoe. Voor de fietstocht werd de groep in 3en gesplitst, dus we waren met z'n 14en ongeveer. De fietstocht was heel leuk om te doen. We gingen gelukkig alleen over vlak gebied heen. Over die steille heuvels zou dat niet te doen zijn en ook eng zijn. We fietsten langs de havens, het waaide alleen wel heel hard. Gelukkig stonden we wel veel stil en vertelde de begeleider veel verhalen over bepaalde monumenten en plekken. We gingen onder de grote bekende brug heen, soort San Francisco brug. Blijkbaar is deze brug ook door dezelfde architect ontworpen. Op de terugweg vanaf de stad met de fiets gingen we door het centrum. Dit was af en toe wel spannend, tussen allemaal auto's, scooters en ook voetgangers door. Het is niet allemaal zo goed georganiseerd net als in Nederland. Aangekomen weer bij waar we begonnen met de fietstocht hebben wij nog vragen gesteld over het gebied dat we gaan onderzoeken aan degene die de fietstochten organiseerde. Hier zijn we zeker wijzer van geworden en hebben gelijk de eerste lokale bewoner vragen kunnen stellen. Na de fietstocht hadden we even een uurtje de tijd om te eten. We gingen naar een restaurantje in de buurt, hier heb ik pasta gegeten. Dit was echt heerlijk. Daarna gingen we een boottocht doen op de 3 catamarans. Dit was echt geweldig om te doen. We kregen 1 welkomsdrankje met geweldige muziek op de achtergrond. We hebben van het uitzicht en het laatste beetje zon genoten. Het was ook een zonsondergangstour dus hebben dit kunnen bekijken. Na zo een actieve dag was dit ook wel lekker. Na de boottocht werden we weer afgezet in de buurt van het hostel met de bus. We zijn nog even naar de MacDonalds geweest en daarna terug naar het hostel. We waren helemaal uitgeteld, we hadden gewoon 15 km gelopen en 16 km gefietst. Uiteindelijk kwam ik er ook achter dat mijn gezicht ook helemaal was verbrand. Dit is best pijnlijk vandaag, maargoed komt helemaal goed. Nu zijn we aangekomen bij de universiteit van Lissabon en krijgen we de kans om vragen te stellen en krijgen we volgens mij een presentatie. Dit horen jullie in het volgende verhaal.

Doeeei 😊

1. Mevr.H.P. de Leeuw:
    20 april 2022
    Simone, Wat is de uiteindelijke bedoeling van deze sight seeing? Toewristen van welke leeftijdscategorie wil men hier mee aantrekken, dan wel is het een algemene opzet, dus een toeristische trekpleister maken voor allerlei leeftijden.Wat is er dan vandaag voor je bijgebleven betreffende een hoogtepunt?? Denk bv. aan de brug, dan wel de havenkant, wat is daar zo bijzonder?? De omgeving van Lissabon, dan wel de architectuur. Daar kom ik nog niet uit. Is het te vergelijken met onze havens, goed georganiseerd, structuur etc. Wat veel vragen voor je, maar dat is dan meteen een eye opener voor je zelf. Ga graag verder en ik zal alles ook lezen, Goede dagen met elkaar, Lenie de Leeuw. HPL.
  2. Evert&Manuela:
    20 april 2022
    Je heb geen tijd gehad om je te vervelen zo te lezen. Het is direct aanpakken. Het klinkt allemaal zeer leerzaam. Dikkekusssss
  3. Ricardo:
    20 april 2022
    Zooo de eerste mcdonalds weer te pakken! En lekker gesport zeg! Maar 15 km wandelen is voor jou niks natuurlijk!
  4. Biljana:
    20 april 2022
    Ongelooflijk dat het allemaal in een dag kan! Jullie waren zeker erg moe na z’n actieve dag en om alle indrukken te verwerken!? Maar ook toch weer leuk en spannend! Ik ben benieuwd naar het vervolg…
  5. Erna:
    21 april 2022
    Ha die Simona! Zo leuk om weer een beetje met je mee te reizen. Je hebt een behoorlijk volle dag gehad. Echt wel activiteiten die jij leuk vindt volgens mij. Die catamaran lijkt me ook fantastisch.
    Graag tot je volgende verhaal!
    XXX
  6. Predrag:
    21 april 2022
    Oké, geduld en uithoudingsvermogen zijn gelijk getest in eerste twee dagen😅,wel geslaagd😉succes en veel plezier!😘