Ljubljana vanaf boven vanuit verschillende hoeken

25 september 2022 - Ljubljana, Slovenië

Dobro vece !

Zaterdagochtend hebben we panini's ontbeten bij een cafeetje naast ons hostel. We hebben zo een groot voordeel dat we midden in de stad zitten. Na het ontbijt zijn we naar het Tivoli-park gegaan, dit is een mega groot park in Ljubljana. Onderweg naar Tivoli toe zagen we op een pleintje sportactiviteiten georganiseerd voor kinderen. Dit zag er echt super leuk en gezellig uit! Verder zagen we allemaal parlement gebouwen en ambassades. In het park hebben we lekker wat rondgelopen. Er waren veel sporten die je kon beoefenen in het park zoals tennis, basketbal, voetbal, zwemmen en nog veel meer. Verder was het een beetje bergachtig dus je kon naar boven lopen. Er waren ook allerlei cafe's, museums en restaurants, maar vooral veel natuur. We wouden een soort restaurant binnen gaan, omdat we nieuwsgierig waren hoe het er van binnen uitzag. Ik zag al dat de tafels waren bedekt met witte tafeldoeken, dus ik dacht dat het een bruiloft was. Dus de ober bij de deur vroeg aan ons wat we wouden drinken en we zeiden dat we niks hoefden, maar hij merkte al snel dat we geen gasten waren hahah, dat was even een grappig moment, hadden jullie bij moeten zijn 😂. Het was dus uiteindelijk wel een bruiloft. We zijn daarna verder gelopen en hebben eigenlijk wel heel Tivoli doorgelopen. We gingen ook een grote berg op en bovenaan had je een prachtig uitzicht over Ljubljana. Na de grote wandeling door Tivoli gingen we naar de 'skyscraper'. Dit is een hoog gebouw waar je 360 graden uitzicht hebt over de stad. Dit was eerst het hoogste gebouw in Ljubljana, maar dat is onderhand niet meer. Het was mooi om Ljubljana weer vanuit een andere plek vanuit de hoogte te zien. Het is gewoon echt een prachtige stad. We gingen na de 'skyscraper' naar een restaurant wat de receptionist van ons hostel had aanbevolen. Dit was lokaal Sloveens eten. Mijn moeder had een lekkere champignonnensoep in brood en ik rundersoep als voorgerecht. Daarna had mijn moeder malse vlees met heerlijke saus erover heen en ik had de typische Sloveense worst, dit hadden we dan allebei met puree die gemaakt was met uien. Het eten was echt geweldig, dus we hebben ervaren genoten. Het was best machtig dus we konden er echt heel de avond op teren. Na het eten zijn we even terug naar het hostel gegaan om een dutje te doen om ons vervolgens klaar te maken voor een kroegentocht. Deze begon om 10 uur bij een Irish pub. Dit was een gezellige bar met livemuziek. We zaten eerst aan een tafel naar de band te kijken en luisteren. Toen zij pauze hadden gingen wij ook eventjes naar buiten toe. Toen we terugkwamen gingen we even ergens staan en de meiden die aan onze eerdere tafel zaten zeiden dat we bij hun mochten zitten. Dit deden we dus, het was leuk om met ze te kletsen. Zij kwamen uit Macedonië en woonden al een tijdje in Slovenië. We hebben dan ook gegevens uitgewisseld om misschien nog af te spreken zolang ik hier ben. Door het kletsen met hun zagen we de groep niet meer en kwamen we erachter dat ze weg waren gegaan zonder ons(Die meiden deden trouwens niet mee met de kroegentocht). We vroegen aan het barpersoneel waar ze heen waren, dat was een andere bar, dus daar gingen we ook heen. Onderweg daar naartoe kwam een jongen naar ons toe om te vragen of wij ook de groep kwijt zijn van de kroegentocht, dus hij liep met ons mee. Het was echt een gezellige jongen (Ben) uit Engeland. Sinds dat moment waren we niet meer onafscheidelijk met z'n 3en hahah. Hij was onze nieuwe vriend. Uiteindelijk kwamen we bij de bar aan en bleek dat ze daar helemaal niet waren en ook niet zouden komen. Gelukkig was er een andere jongen die ook opzoek was naar ze en die kende iemand in de groep. Hij appte deze persoon en binnen no-time vonden we de groep weer terug. De tweede bar was een karaoke-bar. Om eerlijk te zijn vond ik er niks aan. De derde bar was een beetje alternatief met veel hardstyle muziek. Het was wel een grappige bar. En als laatste gingen we naar een club toe, dit was wel gezellig en we zijn uiteindelijk rond half 5 gaan slapen. Wat vond ik het leuk om zo met mijn moeder te stappen. We hebben uiteindelijk met nog best veel mensen gepraat. Zo hebben we een meisje uit België ontmoet en een jongen uit Slovenië, zij waren ook van de kroegentocht.

Vandaag gingen we pas rond 12 uur ons bed uit. We hadden eerst heerlijk ontbeten met een broodje op een terras en daarna nog een broodje kebab voor mij en mijn moeder burek. We gingen daarna weer met een freewalkingtour om 3 uur mee door de oude stad en naar het kasteel boven op de berg in Ljubljana. Dit was heel interessant en we zijn veel te weten gekomen over de middeleeuwen en andere geschiedenismomenten. Deze tour duurde weer 2 uur en we eindigden boven bij het kasteel. Na de tour hebben mijn moeder en ik nog een beetje rondlopen in het kasteel om de regen een beetje te vermijden. Het was vandaag heel de dag aan het regenen, dus we hadden eigenlijk constant een paraplu boven ons hoofd en eigenlijk zo wel heel de stad. Ik vond het wel wat hebben om iedereen zo met een paraplu rond te zien lopen. Vanuit het kasteel had je ook een mooi uitzicht over Ljubljana, wat ook weer prachtig was ondanks het mindere zicht door de regen. Uiteindelijk hadden we het kasteel wel gezien en gingen we opzoek naar een restaurant dat de receptionist van ons hostel had aangeraden. Helaas konden we die niet vinden, dus eindigden we in een lokaal restaurant. Hier hadden we zeker geen spijt van. Het was echt typisch ingericht, de obers hadden ook kledij aan en op de achtergrond stond volksmuziek op. Mijn moeder had deze keer de rundersoep en ik de champignonnensoep in brood. Als hoofdgerecht had mijn moeder inktvisjes en ik struklji (soort dumpling) in champignonnensaus. Het eten was echt weer geweldig. Na het eten gingen we naar een café genaamd Romeo. Hier hadden we nog een heerlijk toetje gegeten (pannenkoeken) met een afsluitdrankje. Het grappige is dat tegenover Romeo een restaurant zit genaamd Julia. Zo blijven ze toch samen. Na het toetje gingen we terug naar het hostel. Nu liggen we lekker op bed en ik denk dat mama al slaapt, dus dat ga ik ook maar eens doen. Slaaplekker allemaal en tot de volgende!

Adijo🙋🏼‍♀️

P.s. je ziet hier aan de huizen, het eten en je hoort het zelfs een beetje aan de manier van praten van mensen dat er veel invloeden zijn vanuit Oostenrijk. Daarnaast ook wel echt van Italië.

1. Ricardo:
    26 september 2022
    Heerlijk hoor! Veel plekken al bezocht ! Super leuk! Leuk om veel typische gerechten te proeven!
  2. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Jaa dat was echt heerlijk om uit te proberen! Je weet hoe moeilijk ik kan zijn met eten, maar heb het toch gedaan 😂
  3. Evert&Manuela:
    26 september 2022
    Jullie hebben het druk. Ben wel benieuwd naar foto’s. Geniet en volgens mij gaat jullie reis vandaag weer verder. Doe voorzichtig. Dikkekusssss
  4. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Dat hebben we zeker gedaan!
    Dikke kus terug
  5. Jalila:
    26 september 2022
    Jullie hebben veel gedaan en wat spannend allemaal! Xxxxx
  6. Mevr.H.P. de Leeuw:
    26 september 2022
    Beste Beiden, Ja zo ga je met een open blik op vakantie en zie je veel meer, maar nu nog de cultuur, dus van de muziek naarde musea. Want ook daar is heel veel schoons te zien. Letterlijk en ook heel veel primitieve schilderkunst. De originele dansen zijn daar uniek. Hoop dat dat lukt. Veel plezier, maar jullie genieten veel. Groet, Mevr. H.P.de Leeuw(Lenie)
  7. Simona Kosanovic:
    7 oktober 2022
    Dat gaat helemaal goed komen om de cultuur te ontdekken, ik zit hier nog voor een lange leuke tijd !